Is het handig om een Canadese bankrekening te openen? Is het uberhaupt wel mogelijk als Nederlander om een Canadese bankrekening aan te vragen? Ik ben daar niet langer dan anderhalf jaar en heb geen vaste woonplek tijdens deze periode. Maar dacht aan hoe dit dan precies in zijn werk gaat indien je een werkvergunning toegereikt krijgt.
Je krijgt natuurlijk betaald in Canadese dollars en mijn rekening is ingesteld op Euro. Wat is handig om te doen?
Kan iemand mij hier wijzer in maken?
En verder misschien heel stom vraagje, maar passen de simkaarten die ze in Canada gebruiken gewoon in de smartphones
die ze hier in Nederland verkopen?
Ik hoop dat iemand mij, met name over die bankrekeningen wijzer kunnen maken.
Als het gaat om een tijdelijk verblijf is het niet per sé noodzakelijk een Canadese bankrekening te openen/hebben. Met een NL bankpas en een credit card kun je je uitstekend redden. NL bankpassen zijn tegenwoordig standaard geblokkeerd buiten Europa, dus die blokkade moet je wel eerst even laten opheffen, zodat je geld uit de muur kunt halen.
Je eventuele werkgever kan je salaris gewoon in Cad $ overmaken naar je IBAN rekening en dat wordt dan bijgeschreven in €’s. Het kan overigens wel vrij eenvoudig. Je hebt twee identiteitsbewijzen nodig, waarvan tenminste één met een foto. Daarmee kun je bij de meeste banken in Canada zonder veel problemen een rekening openen.
Klopt, vaak krijg je cheques van werkgevers. Dus dan is het handig om een bank te kiezen die overal in het land te vinden is. Kijk bijv. naar National Bank, RBC of BMO.
Een lokale bankrekening scheelt ook onnodig veel internationale transactiekosten.
Een credit card erbij krijgen is moeilijker (maak essentieel in Canada). Scotia Bank schijnt heel gemakkelijk hiervoor te zijn (bovendien spaar je daar voor gratis bioscoopkaartjes ;-).
Ik zit bij de CIBC, ik moest 500 dollar afgeven als ik een creditcard wilde. Deze 500$ zou ik na 24 maanden terug krijgen als ik alles altijd netjes had afbetaald. Als je SIN nummer met een 9 begint val je onder de ‘immigratie’ catagorie en deze regeling geldt bij de meeste banken.
een gewone betaal rekening kan je altijd afsluiten zonder problemen…
Bij TD wordt er geloof ik ook het limiet van je creditcard bevroren op je betaalrekening.
Bij Desjardins krijg je gewoon GEEN creditcard (maar ik zou Desjardins niet aanraden voor mensen die Canada willen doorkruisen).