Canadese bankrekening openen voor WHP?

Hallo,

April 2010 vertrek ik naar Canada. Ik ga het WHP visum aanvragen en ga er even van uit dat ik dat ook krijg.

Als je gaat werken in Canada, is het dan noodzakelijk om een Canadese bankrekening te hebben? Of heb je aan je NL bankerekening voldoende?

Alvast bedankt,
Linda

Een Canadese bankrekening is wel stukken makkelijker. Niet alleen spaart het veel kosten uit (overschrijvingskosten en in- en verkoopkosten van valuta), maar er zijn ook nog werkgevers die per postcheque betalen. Bij je bank kun je die direct verzilveren, maar dit lijkt me lastig met een Nederlandse rekening.

Daarnaast zal de Canadese dollar binnenkort in waarde stijgen (volgens een prognose van de Desjardins bank), dus is het des te aantrekkelijker om je dollars op te sparen. :wink:

hallo linda.

als ik jou was zou ik een canadese bankrekening openen,
want er wordt hier nog aardig veel met een cheque gewerkt.
ik krijg van mijn werkgever elke vrijdag een cheque, en die lever ik dan direct bij mijn eigen bank hier in.
bovendien krijg je er dan ook een pinpas bij, en dat is lekker gemakkelijk want dan hoef je ook geen creditcard meer (maar toch voor de zekerheid meegenomen)

en het is binnen een paar minuten geregeld.

groetjes jasper

Bedankt voor de reacties!

Hebben jullie een tip voor een bepaalde bank? En wat kost het ongeveer om een rekening te openen?

ik heb een bankrekening bij de canada trust (TD)
en het koste mij niks om het te openen.
maar volgens mij betaal ik 9 dollar per maand voor de rekening.
veel meer zal het niet zijn.

Desjardins is een goede (een co-op), maar ze hebben enkel vestigingen in Ontario en Québec.

The National Bank of Canada is een grote speler. Verder (nog) niet echt in verdiept, voor mij zal dat pas komende winter worden.

Ik zit bij CIBC, en betaalde volgens mij 3.95 per maand, maar als je meer als 1.000 erop hebt staan dan komt dat te vervallen als ik het goed heb.
En je krijgt indd gelijk een pinpas, want als je je NL’se gebruikt betaal je daar waarschijnlijk over, en je kan het (volgens mij) niet gebruiken als je bv uit eten gaat.
Geen idee wat voor een werk je gaat doen, maar ik werk in een restaurant, dus krijg vrij veel cash, wat ik dan in een envelop doe en naar de bank breng, waar ze het dan op mijn rekening storten, ik zou geen idee hebben hoe ik dat zou moeten doen als ik alleen mijn NL’se rekening had.

Normale Europese pinpassen werken inderdaad niet in Canada. Wij gebruiken Maestro, zij gebruiken InterAc (geel logo). De pinpas kun je alleen gebruiken om bij ATM’s geld te pinnen (zie wederom het Maestro logo). Met de Nederlandse pas komt er meestal 2 of 3 euro aan transactiekosten bovenop (dus het is goedkoper in 1 keer een groter bedrag te trekken).

Wat je in je achterhoofd moet houden voor je Canadese pinpas: het concept “klein bedrag, pinnen mag” is daar nog niet doorgedrongen. Je kan wel pinnen, maar houd rekening met extra kosten als het bedrag te laag is.

Uiteraard is een creditcard altijd handig om bij je te hebben, voor het geval dat. Mastercard en Visa zijn de meest geaccepteerde kaarten. Wel ook de pincode van je creditcard meenemen, als er een chip inzit. Daar ging ik laatste keer op plat: ineens wilde geen enkel apparaat meer de magneetstrip accepteren (wat dan i.c.m. de handtekening gaat).

Als ik het zo hoor, wordt het toch een bankrekening opnenen, is volgens mij het gemakkelijkste. Nog bedankt voor de extra tips! Een creditcard wil ik sowieso voor de zekerheid meenemen.

Je kunt in Canada bij bepaalde banken met je Maestro-pas pinnen. Maar zoals je al eerder aangeraden is, hebt zou ik gewoon een rekening openen en een bepaald bedrag overschrijven naar je Canadese bankrekening.

In elke BMO (Bank of Montreal) vestiging kun je met je Maestro-pas pinnen, dat scheelt je in ieder geval een hoop zoeken!

Daar doelde ik op met Cirrus. :wink:

De enige bank die ik ben tegengekomen, waar mijn pas niet werd geaccepteerd, is Banque Laurentienne (hele kleine keten).

Ik had het geprobeerd bij een waar alleen cirrus stond en hij deed het niet! Hoop gekloot omdat het wel afgeschreven was van mijn rekening, uiteindelijk is alles gewoon teruggeschreven.

Waarschijnlijk komt het doordat ik bij ING zit? Ik heb het allemaal uitgevogeld inmiddels :wink:

bij de TD canada trust wil het pinnen ook niet, zelfs niet eens met een mastercard.
waarom weet ik niet.
maar heb wel een rekening bij de TD, en je komt ze hier overal tegen.
(in het zuiden van ontario)
ik weet niet hoe dat verderop is.
maar hier zelfs in de kleinste dorpjes.

!!!
Ik heb het gecontroleerd en je hebt helemaal gelijk! Vroeger met de Postbankpas kon je bij beiden terecht, met de nieuwe ING-pas is het Cirrus-logo verdwenen!

/edit: zojuist in de vorige posts Cirrus aangepast voor Maestro voor de vlugge lezers.