Als buitenlandse werknemer

Hey,

Ik heb mijn werkvisum en op verschillende plekken gehoord dat het best te doen is, een baantje vinden in Canada (Tim Horton’s comes to mind). Maar dan is heel de financiele kant er van natuurlijk er nog. Canadese banken zijn nogal lastig met rekeningen openen voor niet-Canadezen, en ik ben er toch maar 6 - 8 maanden.
Maar

• wordt mijn buitenlandse rekening dan wel geaccepteerd om loon op te storten?
  • kan ik bij genoeg ATMs gewoon geld uit de muur trekken?
  • ik weet dat ik de werknemer op de hoogte moet brengen van een bepaald belastingtarief als buitenlander, is dat redelijk bekend of zal ik een handleiding mee moeten nemen?
  • voor de mensen die al naar Canada zijn vertrokken, hoe snel had je een baan na aankomst/serieus zoeken?
  • Ik weet dat ik ook een SIN nummer aan moet vragen, moet ik dat bij me hebben als ik ga solliciteren?

Bonusvraag: is een prepaid mobieltje aanschaffen een best idee? Geen idee hoe de wifi is in (publiek) Ottawa, maar ook om makkelijker bereikbaar te zijn voor potentiele werkgevers en vrienden.

Heel erg bedankt voor enige duidelijkheid alvast

Loon:
Veel bedrijven betalen nog met cheques. Als je je Nederlandse rekening wilt houden, dan zul je enorme kosten moeten betalen om die te laten accepteren. Zelfs al zou je een werkgever, die via internetbankieren betaalt, ervan kunnen overtuigen naar een buitenlandse rekening over te maken, dan lever je veel in op de wisselkoerstoeslag en transactiekosten.

ATM:
Je kan bij bijna alle ATMs (uitzonderingen zijn zeer zeldzaam) met je Nederlandse pinpas geld uit de muur trekken. Hieraan zitten wel kosten verbonden: kosten van je NL bank (vindt je op hun pagina) + waarschijnlijk kosten van de bank waarbij je de ATM gebruikt. De ATMs die niet bij een bank horen (vaak in winkels geplaatst) zullen extra hoge tarieven vragen. Met een Canadese pas kun je bij je eigen bank meestal gratis een x aantal keren per maand geld opnemen (hangt van je bank en je pakket af) en wellicht voor 1$ extra via een ATM van een andere bank binnen Canada.

Belastingstarieven:
Als je in loondienst bent, dan worden belastingen en premies ingehouden. Je zal in Nederland belastingaangifte doen voor het gedeelte van het jaar dat je in Nederland was en in Canada aangifte doen voor de tijd in Canada (om het nog leuker te maken: sommige provincies hebben ook nog hun aparte belastingaangifte). Je werkgever zal geen Europese belastingsregels hanteren.

SIN:
Zonder SIN mag je niet werken. Met je werkvergunning meteen bij Service Canada binnenlopen als je aankomt in Canada. Je moet wel een betrouwbaar postadres hebben, want de SIN-kaart komt 2 weken later per post, ondanks dat je meteen met een print met je nummer het kantoor uitloopt.

Mobiele telefonie:
Veel aanbieders zullen je geen abonnement willen geven. Prepaid is hier nauwelijks prepaid, beltegoed kun je niet meenemen. Wifi is best goed in Ottawa (in het centrum), het is zeldzaam dat je voor hotspots moet betalen (kan KPN nog wat van leren). Werkgevers zullen je inderdaad graag per telefoon willen bereiken. Voor diverse organisaties/overheid is het ook handig. (En voor appartementen zoeken?) Zelf vond ik Chatr altijd handig, het is een soort fusie tussen abonnement en prepaid. Anders gewoon shoppen. Houd er rekening mee dat je al snel lange-afstandskosten moet betalen als je je stad verlaat of een nummer buiten het regionummer wilt bellen. Vooral Bell (Canadese KPN) misbruikt z’n status quo om oude klanten nog flink te laten aftikken.

Top, dank je!