Bankrekening in Canada

Credit card is zeker handig, maar lastig om aan te komen als tijdelijke werker (niet-immigrant). De ene bank is daar flexibeler in de andere en kan een criterium zijn voor je uiteindelijke keuze.

Waarom een credit card? Omdat je de bankpas niet ongelimiteerd kan gebruiken, zoals je dat in Nederland gewend bent. Meestal krijg je in het starterspakket 10 transacties of zoiets (alleen transacties waarin er geld van je rekening af gaat tellen mee voor je eindtotaal, als er geld binnenkomt wordt de bank alleen maar blijer). Iedere transactie extra kost een dollar of zoiets. Er zijn hogere pakketten, maar die hebben hogere maandlasten (of je moet een minimumbedrag op je rekening hebben staan).

Rentes zijn erg laag op het moment, dus een savings account bij dezelfde bank is vaak niet de moeite (overweeg anders ING Direct). Meestal heb je er meer aan om gewoon wat extra op je checking te laten staan (bijvoorbeeld om de maandelijkse kosten voor je rekening niet te hoeven betalen).

Ander criterium voor een bank is (voor mij) hoeveel ATM’s ze door de stad hebben. In QuĂ©bec is Desjardins de grootste, dus daar zit ik. Andere ATM’s zijn meestal veel moeilijker te vinden. In Toronto zal bijvoorbeeld National Bank weer groter zijn. Een kaart met ATM’s is meestal op de website van de bank te vinden.

Succes! :slight_smile:

1 like

ik maak regelmatig geld over van mijn nederlandse bank naar de paypal van mijn vriendin die gekoppeld is aan haar canadese bankrekening zodat er een aantal rekeningen betaald kunnen worden. Dit gaat zonder problemen en de kosten zijn relatief ook laag naar mijn idee

Al zit er wel een limiet aan een prive account. Als je bv meer dan 750,-- cdn wil overmaken dan is de tijd die het in beslag neemt 2-3 dagen maar zijn de kosten wat lager. tot 750,-- cdn is het direct overgemaakt. De kosten zijn dan 7,50 cdn(10%)

Maar voor kleiner bedragen is het denk ik zeker goedkoper dan een transactie van mijn bank naar haar bank.

Misschien dat een betaalde paypal hierin goedkoper is