Ik ben een groot liefhebber van Aziatische steden. De ‘chaos’, drukte, het eten in de kleine restaurantjes op simpele plastic stoeltjes. Iedereen kent het wel. Natuur is mooi en fijn om de hectiek even achter je te laten, maar doet mij minder. Nu ben ik op zoek naar een nieuwe trip voor het najaar van 2015.
Zojuist bedacht ik mij de volgende trip.
Beginnen in Bangkok ( 1x geweest, geen straf om nog een aantal dagen te zijn ) over land naar Cambodja naar Siem Raep, Phnom Penh en eindigen in Saigon en ook vanaf daar weer naar NL. Google leert mij dat deze ‘stedentrip’ een bekende route is. Dacht ik toch even Marco Polo te zijn
Wie heeft deze trip ( of wat er op lijkt ) ook gedaan en waar kunnen de valkuilen zitten? Visa etc.
Man, als ik deze route zie dan krijg ik meteen zin om weer te gaan! BKK, PP en ook toeristisch SR vind ik geweldige plaatsen. HCMC bevalt me persoonlijk iets minder, maar is zeker krachtvoer voor de ‘asian-chaos-freak’. Valkuilen zijn de grootschalige corruptie en scams. Bovendien kan er in het najaar plaatselijk flinke wateroverlast zijn.
Ik heb de route in omgekeerde richting gedaan! Van HCMC met de bus naar PP, van PP met de bus naar SR, van SR vloog ik naar BKK. Is in ieder geval een leuke route.
Denk er nog vaak aan terug. In HCMC verbleef ik in de Pnam Ngu Lao area en een straat verder heb je de Bui Vien straat, daar in de late uurtjes een drankje gedaan bij zo’n winkeltje met plastic stoelen buiten, voor 6 biertjes en 2 flesjes water betaalde ik ongeveer 2,50 euro. Heerlijk!
Wat ook leuk is om in de avonduren een drankje te doen op het dak terras van het Rex hotel, met een mooi uitzicht!
Of in PP, overdag de Killing fields, Tuol Sleng, div. tempels, National museum enz. en 's avonds is het goed vertoeven op de Sisowath Quay boulevard.
En SR, overdag de tempels, fietstocht omgeving, floating villages en 's avonds rondhangen in de barstreet omgeving.
Ook ik heb deze route in 2012 in omgekeerde volgorde gedaan. (HCMC - PP - SR - BKK)
Ik ben toen 24 dagen onderweg geweest, en dat was voldoende voor een goede indruk van zowel Vietnam als Cambodja. Thailand was ik al een aantal keer eerder geweest.
De enige valkuil waar ik toen tegenaan liep, was het feit dat er geen boot ging tussen PP en SR. Hierdoor moesten we dit traject met de bus afleggen, een ervaring om nooit te vergeten. Wat een idioten die bussen daar…
Recente jaren waren/zijn ze met de weg van Phom Penh naar Siem Reap bezig, waardoor aardig wat vertraging kan optreden. Vooral het stuk tussen Phnom Peng en Kampong Thom kan ik me herinneren. Vanaf KT is vervolgens een stuk rustig en kan er aardig tempo worden gemaakt. Dichterbij SR, zo ongeveer bij Rolous, weer drukker.
Ik heb een aantal keer PP-SR en SR-PP per grote bus gedaan voor $5 a $6. Duurde minstens 6 uur.
De laatste keren bij voorkeur met een minibus ($10) en dan voor de ‘veiligheid’ een stoel ergens achterin boeken en minstens een uur minder onderweg. Regelijk op tijd vertrekken en laat lunchen bij mijn favorite restaurant (niet in schreeuwerig Pup Street, maar kleinschalig en Khmer-familie gerund naast de Old Market).
Altijd met pick-up van Hotel/GH inbegrepen.
Het blijft tricky, met gevaarlijk inhalen en al het langzamere verkeer, zoals fietsende schoolkinderen en een buffel met kar, of snellere 4WD-elite op een niet zo brede weg. Regelmatig ongelukken. Een Cambodjaanse vertelde me overigens dat PP - Sihanoukville gevaarlijker is. Ik denk door vrachtverkeer van en naar de haven.
Mocht ik nu weer gaan en ze zijn nog steeds met die weg bezig (PP-SR), dan grote kans dat ik via Battambang ga en daar weer een paar nachten blijf: zo’n 4 uur per minubus ($10) van PP naar BTB en dan nog 2,5 uur met een grote bus van Capitol (circa $4) van BTB naar SR. Battambang is heel aardig met een mooie omgeving om per fiets te verkennen.
Een paar jaar eerder was PP-SR in mijn herinnering aardig te doen. Al eens in 4 uur per taxi gedaan, met alleen een plasstop.
Over de totale route BKK - SGN:
neem pasfoto’s en nette dollars mee (goedkoper wisselen op het Damrak, niet bij GWK of banken of Schiphol)
lees je goed in over de grensovergang bij Poipet, zie wikivoyage
zorg in PP voor een visum voor Vietnam.
neem de tijd voor SR: fietshuur vanaf $1/dag, tuk tuk tempeltour $15-25 per dag afhankelijk van afstand, dagje op Ton Le Sap (laat je niet afzetten).
Inderdaad, voor iets meer zekerheid op droog weer zou ik vanaf half november aanhouden. In 2011 was er in en rond Bangkok zelfs in december nog overlast. Het waterfestival in Cambodja is dit jaar 24-26 november.