bang na geweld incident op vakantie - Zuid Amerika

Ik heb afgelopen zomer een paar weken in mijn eentje rondgereisd in Ecuador. Een arm land, maar wel een land waar meer mensen alleen rondreizen. Hier heb ik 2 incidenten van dichtbij meegemaakt.

De eerste keer is iemand uit ons hostel aangevallen op straat en beroofd. Hier was ik zelf niet bij maar deze jongen sliep bij mij op de kamer dus heb de “nasleep” wel meegemaakt. Overigens was dit een tikje “eigen schuld” in zoverre dat je in dat land ook beter niet in je eentje savonds de straat op moet gaan - ook niet als man)
Het 2e geval was met een groep van 7 personen, we liepen samen naar huis rond de schemering. Een auto reed dicht langs ons een greep de tas van een jongen voor me. Die vervolgens op straat viel en zijn schouder uit de kom had. Ook al is het niet letterlijk met mij gebeurd, het heeft wel echt een impact op me gehad. Als mijn portemonnee gerold word heb ik daar min of meer vrede mee, als je het niet merkt heb je alleen “last” van het geld wat je kwijt bent. Maar met geweld aangevallen worden is echt eng!

Mijn volgende vakantie voor datzelfde land is al geboekt omdat ik echt verlifd ben geworden op alles daar. Maar ik moet bekennen dat die 2 incidenten me wel bang gemaakt hebben. Ik moet echt “genoeg vrienden” leren kennen om me veilig te voelen.

De bekende reis-veiligheidstips ken ik, ik heb al eerder lange reizen gemaakt in arme landen. Mijn geld bewaar ik in een moneybelt onder mijn kleding, wat kleingeld om te betalen los in mijn broekzak. "s avonds ga ik de deur niet uit, ik zorg dat ik voor die tijd al avondeten gehad heb. Of ik neem een taxi van deur tot deur. Tassen in cafe’s of trein/bus op schoot houden. enz enz enz In de Lonely Planet en op internet staat aangegeven welke steden/wijken (on)veilig zijn. Dus ik kan me echt wel goed voorbereiden. Maar zelfs nu lijk ik wel paranoia te worden. Wat als ik overvallen wordt door een zogenaamde aardige taxichauffeur… wat als… wat als…

Hoe zou ik wat gebeurd is een beetje los kunnen laten en met meer enthousiasme naar mijn volgende reis uit kunnen kijken?

Heel veel over praten. En als dat niet voldoende helpt: zoek een psycholoog.

Cheers!

Zulke incidenten zijn vooral even schrikken. Schouder uit de kom is heel vervelend, maar niet doodsbedreigend. Overvallers hebben vrijwel nooit het doel om je te verwonden, laat staan te doden; ze willen geld of waardevolle objecten en met een risico tot wat schrammetjes (uit de kom was inderdaad iets erger, maar was waarschijnlijk niet gewild door de dieven).

Je bent al goed op de hoogte van wat je wel of niet moet doen. Je kan altijd nog een reserveportemonnee gebruiken met wat kleingeld en die afgeven als je wordt beroofd: de dieven beginnen te rennen als ze denken buit te hebben en jij komt er met weinig schade vanaf.