Bandung of Yogya voor 2 maanden

Hallo iedereen,

volgend jaar ga ik op een internationale stage voor 2 maanden, mijn oog is gevallen op beide Yogya en Bandung. Ik ben een student maar deze 2 locaties zijn gevuld met studenten dus daar lijkt het mij wel geschikt voor.

Nu kan ik niet beslissen welke van de 2 ik zou moeten kiezen. Ik zou in de weekends andere steden kunnen bezoeken dus is cultuur/natuur niet zo belangrijk. Het gaat mij vooral om de stad, het leven in de stad, het nachtleven is zeker ook belangrijk, vriendelijke en open minded mensen en vooral veel dingen om te doen. Aangezien ik er 2 maanden zou blijven mag ik er zeker niet snel verveeld geraken.

Kan iemand mij helpen, misschien een vergelijking?

Het zijn allebei steden waar je je voor 2 maanden prima zal kunnen vermaken. Bandung is wat groter, maar beide steden zijn miljoenensteden (in de metropoolregio Bandung 8 miljoen mensen t.o.v. 2,5 miljoen voor Jogja).

Vanaf Jogjakarta kun je makkelijker naar het strand. Het strand Parangtritis is vanaf daar een uurtje rijden. Het makkelijkst bereikbare strand vanaf Bandung is Pangandaran, op zo’n 6 uur rijden (Pangandaran en het naastgelegen Batu Karas zijn wel leuker dan Parangtritis vind ik). Vanaf beide steden kun je dagtochtjes maken naar de bergen. Vanaf Jogja bijvoorbeeld naar de Merapi-vulkaan, vanaf Bandung naar de vulkaan Tangkuban Perahu, de witte krater (Kawah Putih en de hotsprings in Ciater.

Bandung en Jogja hebben allebei een vliegveld. Die van Jogja is wat groter, maar vanaf beide kun je rechtstreeks naar plaatsen als Bali, Lombok, Medan, Singapore en Kuala Lumpur. Bandung ligt niet ver van Jakarta, en er zijn veel rechtstreekse busverbindingen van Bandung naar Soekarno-Hatta Airport bij Jakarta, met nog veel meer vliegverbindingen. Reistijd van Bandung naar Jakarta is afhankelijk van het verkeer gewoonlijk 2-4 uur, in het weekend en rondom feestdagen vaak langer.

In beide steden is het kopen van alcohol de afgelopen jaren ingeperkt. Er zijn wel in allebei nog genoeg cafés en clubs waar je wel kunt drinken. Ik heb het idee dat er in Bandung meer keuze is, maar ik ken Jogja minder goed dus ik weet het niet zeker. In Jakarta zijn er nog veel meer clubs natuurlijk.

Bandung staat verder bekend als een stad waar je goed kunt winkelen, zowel in de grote luxe shopping malls als in de vele factory outlet stores. Ook is er meer keuze qua restaurants (ik ben zelf een fan van de lokale Soendanese keuken, maar er zijn ook heel veel internationale restaurants in de stad).