Banda archipel

" Zij adverteren zichzelf met :“Mutiara Guest House, built in the tradition of the finest Colonial architecture, our spacious, stylishly furnished rooms, peaceful nutmeg gardens and homestyle Bandanese cooking create a charm and atmosphere to make your stay as memorable as the islands themselves.” Toen ik van de boot afkwam stond de eigenaar Rizal (Abba) mij op te wachten, hij begroette me en bestelde een ojeg, hij zei dat hij nog meer gasten verwachtte en vroeg me vooruit te gaan. De ojeg bracht mij een paar straten verder, het stadje moest wel erg klein zijn. Helaas kon ik weinig zien, behalve dat er veel mensen op de been waren, maar dat is gebruikelijk als een Pelni-schip zo een kleine en afgelegen haven aandoet. "

Uit “Foelie & muskaatnoten” .

Op het weblog van Londoh verschijnt momenteel een lang reisverslag met foto’s onder bovenstaande titel over een recente reis naar de Banda eilanden in de Molukken. Er staan momenteel 4 delen, het zullen er 7 of 8 worden.

Hier is de link:

http://blog.londoh.com/index.php?itemid=490

Vrienden .
Ik vind het ook een mooi verhaal.
Eerlijk is eerlijk , die meneer Londoh kan goed schrijven .
En zeker voor mensen die daar nog nooit geweest is kan je zijn verhalen als “leidraad” gebruiken.
Zolang hij niet staat af te katten , dus gewoon reisverslag maakt kan het een mooi verhaal zijn .
Met af katten bedoel ik mee , dat het normaal als iemand vertelde over zijn (subjectieve) ervaring.
Het is zelf interessant om te weten hoe de conditie van de wegen zijn (goed of slecht) , hoe de hotelkamers zijn , of het eten. Dat is gewoon een verslag .
Zolang hij dat zakelijk houd is het een mooi verslag.
De probleem is dat meneer L vaak afdwaalt om een sneer te plaatsen op mensen , rechtssystemen , ethnische achtergrond etc .
En dat kan storend zijn .

Menir Atmadja,

Was U hiero niet speciaal lid geworden om die Londoh op zijn staart proberen te trappen? U begon met reacties te plaatsen na alle berichten waarin hij iets vertelde. Het kwam er op neer dat u alles beter over Indonesie wist, u was immers in Indonesie geboren, was daar –tig keren geweest en kende daar 10.000’en mensen. Nadat Londoh hier geen lid meer was, ik vermoed dat hij een beetje doodziek van u werd, had u vrij spel om al uw kennis tentoon te stellen. Helaas er komt nauwelijks meer iets uit. Nu is Boomaap uw favoriet om op te reageren. Ik begrijp het wel, bij u heeft de verveling toegeslagen. U woont al –tig jaren in Nederland, en al –tig keren heeft u besloten om terug naar Indonesie terug te keren, nu nog niet, maar later. Het ultieme ideaal van de immigrant, -tig jaren in een land wonen en werken, -tig duizenden euro sparen en een gelukkige oude dag in het land van herkomst door gaan brengen. Echter elke keer als men daar op vakantie is ontbreekt er iets, het is daar niet meer zoals vroeger. En maar dromen, eerst de kinderen volwassen en het huis uit, dan pensioen, en dan…. Inmiddels zijn er kleinkinderen, kwaaltjes, u kan goed met de dokter overweg, hij luistert naar al uw problemen en dat zijn er heel wat, het huis is bijna betaald, nee dit jaar nog niet, maar dit jaar wordt echt het laatste jaar. Het eind van het liedje is dat de immigrant verast in een koperen urn, betaald door de begrafenisverzekering, hele leven voor krom gelegen, terug gaat naar het land van herkomst en daar als mest over de sawa uitgestrooid gaat worden. Wel een beetje treurig, maar een mooi thema voor een verhaal, eigenlijk al erg versleten, want dit gebeurd zo vaak. Ik denk dat immigranten meer “blijven” hangen dan dat ze terug gaan. Blijf maar lekker dromen Oom.

En nu gaat u zich bezig houden met te vertellen hoe men zou moeten schrijven op een forum, bent u daar soms ook door u eige voor gekwalificeerd ? Laten we hopen dat u zelf nog wat gaat schrijven, maar het ergste moet gevreesd worden, want u kent Indonesie nauwelijks. U bent op Java geweest en op Bali, in al die -tig keren, terwijl Indonesie maar liefst 17.000+ eilanden kent, dus nog 16.998+ te gaan. U gaat in Indonesie naar familie en de rest van de vrije dagen huurt u een auto met chauffeur en laat u naar bekende steden zoals Bogor, Bandung, Yogyakarta en wat meer van zulke plaatsen, die aan dat diep uitgesleten karrespoor dat over Java loopt, liggen. En dan gaat u naar hotels kijken en in shopping malls rondlopen om te kijken, dat noemt u vakantie. Deze kennis heb ik van het internet, uit berichten waarin u verslag doet over uw land. Het lijkt vaak wel een uitje van het bejaardentehuis. Mensen willen avontuur, nieuwe dingen, anders hoef je niet zover te vliegen. Helaas heeft u dat niet door.

Dan snap ik niet dat je nu zelf de deur open gooit. Volgens mij is dit al in twee andere onderwerpen uitgebreid besproken.

Hopelijk kan het nu weer verder over “de banda archipel”…

Prima , zo hoort het ook
dan kunnen we verder elkaar informeren over Indonesia , de reizen en etc etc .
Met Indonesia bedoel ik voorlopig de plaatsen , de hotels etc waar ik echt geweest ben .
En dat is beperkt op Java en Bali , en ook in een bepaalde segment. Andere mensen kunnen andere ervaringen hebben .

Van reisverhalen over Banda heb ik niets te melden , 0 komma 0 , wel weet ik iets over de gechiedenis van Banda , ooit op school geleerd , heb ook toevallig een paar oude nederlandse boeken op mijn boekenplank.Maar dat is op dit moment niet ter sprake.Ik denk ook niet dat ik ooit naar die contreien gaat .

Mijn bovenstaande posting (2de) is ook om te laten zien dat ik ondanks alles vind dat Meneer L goed kan schrijven .

Vwb de posting van Meneer Boomaap (de 3de ) , dat heeft ook niks mee te maken met Banda .
Daar ga ik niet op reageren.
Dat heb ik al een poosje geleden ergens geschreven .