Tcho ja, ik weet wel dat het overal in de wereld zo is en ik vlieg perslot ook zelf naar Kenya ipv. thuis te blijven en hun het geld te sturen. Maar ja, 450 dollar voor 15 minuten…(want meestal zit de wind niet mee). Eeen sjeik in Dubai geeft wel 40.000 €uro voor 1 nacht in de burj. kweethet.
En ja, ik heb in de laatste 6 jaar al ± 12.000 €uro bijgedragen aan allerlei zaken in Kenya.
Een trimester naar school kost 12.000 Ksh.
We laten wss Joy (de dochter dus) overkomen naar Belgie als ze straks klaar is met high school, om hier verder te studeren.
Groetjes.
(P.S. en met mijn ‘‘project’’ www.rinique.net zorg ik ook voor de familie van Ndurya en Fred, in Kilifi, dwz. 9+4 schoolgaande kids)
Wow wat goed van je!!! Fijn dat je van huis uit ook veel goeds voor die mensen doet. Geweldig!!!
ben zelf ook erg snel persoonlijk betrokken bij mensen en we hebben dan ook een bosnische jongen op die manier geholpen.
Als ik het goed heb kost een schooljaar daar dus 120 euro? Of zit ik helemaal mis met het omrekenen?
Wij gaan daar ook naar een weeshuis kijken wat we kunnen doen. Maar zoveel als jij 12.000 euro in een jaar kan ik echt niet missen…
Maar goed het gaat erom dat je datgene wat je wel kunt missen ook deelt met anderen, nietwaar.
Petje af meid!!!
Ik wil ook een paar kinderen naar school laten gaan (uit de familie van mijn zoon) in Mombasa. Hoe kom ik aan goede informatie en prijzen
Ik kan me herinneren dat je zoiets als kindergarten hebt, maar vanaf welke leeftijd. Gaan ze met 5 jaar al echt naar school en zet dat zoden aan de dijk?
En wat me nog het meest interesseert: zijn er kostschoolsystemen, zoals ik Engeland? En is dat betaalbaar?
1= overheidsschool
2= prive dagschool
3=boardingschool
ieder schooltype heeft zijn kwaliteit met bijbehorende prijs
de schoolkosten worden vaak per 3maand voldaan of per jaar
dan zijn er nog de bijkomende kosten van
bv: uniform+schoenen
boeken
hetzelfde geld voor een woning
een 1kamerwoning
een 2kamer woning
eventueel inclusief water
eventueel inclusief security
de stroomkosten die in kenia de laatste tijd ook steeds duurder wordt
bv; er zijn vele kenianen die een 1kamerwoning huren voor ongeveer 2500schilling per maand =€25 per maand dus €300 per jaar
Deze keer ben ik het 100% met jou eens MWENDE!!
Kenia is dankzij het tourisme een stuk beter af dan andere Afrikaanse landen.
Dan gaan wij hier voor hetzelfde geld (321 euro = 450 Dollar!) de comissies van de lokals daar aftroggelen.
Geld waar ze in Kenia schoolgeld en eten voor kunnen betalen cheer
Government primary school is gratis, maar de kwaliteit van het onderwijs is laag.
Veel te veel kinderen in een klas, verschillende leeftijden bij elkaar enz.
Government secundary school hetzelfde verhaal.
Private schools zijn er in vele prijsklasses, duur is niet altijd beter, maar de kwaliteit van onderwijs is vaak wel beter dan bij overheids scholen.
Er zijn kostscholen net als in Engeland, idiaal, omdat er veel meer tijd en aandacht is voor de leerlingen om te studeren en bij te spijkeren.
Het zoeken van een goede school kan een hele puzzel zijn.
Om een lang verhaal korter te maken : als je naar een overheidsschool gaat zit je met 300 tot 600 kinderen IN 1 KLAS.
Als je je kind een klein beetje deftig onderwijs wil geven stuur je ze dus niet daarheen.
Nu dat behoort niet tot dit topic, ik wilde gewoon efkes meedelen hoe ONRECHTVAARDIG het eraan toegaat in dees wereld. 450 dollar voor 15 minuten in een ballon… djeezus
En als je een MP bent met een slaris van 1.000.000 Ksh per maand (onbelast en zonder premies) dan stuur je je kids toch naar een Engelse boarding school …
Of naar de Nederlandse school in Nairobi, 6000 EURO per jaar…
Interesant artikel MWENDE, en o zo ONRECHTVAARDIG, ik ben ik helemaal met je eens.
Er is toch een lichtpuntje in de duisternis.
Dit soort krantenartikelen mochten in de tijd van president Daniel Arab Moi NOOIT gepubliceert worden, nu wel.
Kenianen worden zich bewust van het onrecht wat hun volk wordt aangedaan, dankzij de media en relatieve persvrijheid.
Aan veel problemen kunnen we vanaf hier helaas weinig doen, maar er komt een dag dat de Kenianen dit soort geldgraaien en ongelijkheid van hun regering niet meer pikken.
Dat moeten de mensen daar zelf aanpakken, met steun van de media.
moet eigenlijk een ander topic openen nu. Over scholen. Kan het wel daar uit gaan zoeken, maar voor ik dan weet wat ik wil, ben ik al weer thuis en kan ik weer opnieuw beginnen. Familie zal ook wel goede ideeen hebben, maar ik kom graag goed beslagen ten ijs…
En Mwende…zo’n inkomen komt hier niet binnen hoor, dus nederlanse scholen in Nairobi (ook te ver uit de buurt trouwens :-)) zijn niet aan de orde.
Deftig hoeft ook niet. Goed moet wel.
Zou ik daar een nieuw topic over kunnen openen of zou dat niets opleveren?
WIe niet waagt…
"t Forum gaat eigenlijk over reizen. Ik zal eens mijn voelhorens uitsteken bij mijn maat. Hij heeft familie in Mombasa en dan kan je altijd zijn ‘‘tips’’ toetsen aan die van je familie.
Karissa, de zoon van Ndurya, gaat in Konjora naar school, en hij zit momenteel met 540 leerlingen in het 5de leerjaar. Ze splitsen ze nu op in 2 groepen : 1 smorgens en 1 smiddags. Dan zitten er maar 270 per groep…
Ik heb een Belgische vriendin die in Kilifi woont, ze sponsort ook een jongen daar (de zoon van iemand die werkt voor haar) en ze heeft misschien ook tips voor je. Ik laat jet je dan wel weten per PM