Balinese pracht!

Dominique Kribben schreef een vervolg op haar ervaringen op Bali:

http://www.pureforkids.nl/upload/thumbs/180x126_3871-22.jpghttp://www.pureforkids.nl/upload/thumbs/180x126_3871-2.jpghttp://www.pureforkids.nl/upload/thumbs/180x126_3871-222.jpg

Dit weekend heb ik veel interessante dingen gedaan. Vrijdag ben ik met Mr Agung, Sella en Tomi naar Batur geweest. Dit is een vulkaan, ongeveer een uur van Keramas met de auto en we zijn de krater ingereden. Mr Agung had mij en Sella gevraagd mee te gaan naar zijn favoriete spa, die zich in de krater bevind. Hier konden we in de hotsprings zwemmen met heilzaam vulkanisch water. Dat was zoals jullie misschien al wel hadden kumnen verwachten, erg jammie. Al zwemmend hadden we uitzicht op de hoge rand van de krater om ons heen en het was erg indrukwekkend. Sella en ik kunnen steeds beter opschieten. Ik kan echt heel goed met haar praten en ze leert me vanalles over haar cultuur. Ik had geen idee dat het hier allemaal zo streng is. Je hebt hier verschillende ‘rassen’ en het is gewenst dat je met iemand trouwt van hetzelfde ras. Dan heb je ook nog de bijkomende religies. Religie is hier een van de belangijkste dingen. Sella is bijvoorbeeld katholiek en mag geen seks hebben voor het huwelijk, ook mogen andere jongens haar niet knuffelen en bij haar op de kamer chillen. Bikini is een no-go en alleen als haar vriend erbij is mag ze ‘sexy’ kleren aan. Kun je het je voorstellen? Als ze zich hier niet aan houdt wordt haar vriend woest. Nou… ik had hem allang een hoek gegeven. Ik vind het erg fascinerend dat hun cultuur zo verschilt van de onze. Wel een gedoe lijkt me dat hoor, zo met al die regels…

Na de spa hebben we lekker geluncht en ik wil jullie eigelijk nu al vertellen over de kinderen, maar ik zal eerst even mn verhaal over het weekend afmaken anders wordt het weer zo’n mega brabbel verhaal. Dus…ohja. Zaterdag heb ik een crematieceremonie bijgewoond en dat was echt vet interessant en ook wel een beetje scary. Hier verbranden ze de dode lichamen van de belangijke personen. Er werden dit keer 2 lichamen verbrand en dit gaat compleet gepaard met een akoestische fanfare band en een buurtbijeenkomt. De lichamen worden in een zelfgemaakte grote heilige koe gedaan met allerlei offeringen en als alles erin zit steken ze de koe in de fik. Het verbranden van een lichaam duurt ongeveer 3 uur en als er alleen nog maar as over is strooien ze dit uit over het water. Ik voelde me best wel vereerd dat ik deze bijeenkomst kon bijwonen, want er waren geen, maar dat ook echt NUL westerlingen. Sowieso in deze buurt niet. Iedere keer als ik hier op de scooter rondcruize staart iedereen me aan en schreeuwen sommige zelfs iets om even aandacht te krijgen. Laatst werd ik zelf gewoon serieus even GEGREPEN door een vrouw. Beetje vreemde begroeting vond ik dat en ik lachte maar gewoon een beetje vaag. Toen ze daarop teruglachte met een tandloze big smile liep ik maar snel door. Al kijkende naar de brandende koe VIEL het lichaam er op een gegeven moment gewoon uit. Hing daaar gewoon een dood lichaam! Ik heb ook een verhaal gehoord van meneer Agung dat ze in Batur de dode lichamen in bomen leggen en ze daar laten verteren. Nou, hele andere manier van begrafenissen hier dus…

Zaterdag zijn we lekker uit eten geweest in Ubud en ik kan echt niet wachten hier een paar dagen achter elkaar rond te struinen. Er zijn ook zoveel leuke barretjes en spirituele winkeltjes! OOOH leuk. Zondag ben ik naar een lokale kunstmarkt geweest en heb ik hele leuke armbandjes gekocht voor 10 cent. Kortom, heaven on earth.

Dit weekend ben ik dus gewoon lekker hier gebleven in Keramas, maar ik denk dat ik volgend weekend wel een andere kant van Bali wil zien. Soms word ik hier wel een beetje ongedurig hoor, omdat het zo afgelegen is en ik Bali wil ontdekken. Maar gelukkig heb ik genoeg tijd, en volgend weekend hebben de andere vrijwilligers me meegevraagd om te gaan partyen in Kuta, dus dat wil ik weleens meemaken.

Maandag was het dan zover… ik mocht eindelijk lesgeven! Ik stond met een andere vrijwilliger voor de klas en ik vond het echt helemaal geweldig! De kinderen zijn, zoals ik al zei, zulke poeperds. Ik heb ook wel het idee dat ik ze echt wat bij kan brengen. De eerste paar lessen zijn nog een beetje ‘kat uit de boom kijken’, maar de volgende lessen moet ik echt goed voorbereiden. Dat ga ik ook doen ook, leren zullen ze! Muahaah evil teacher laugh neehoor ik zal lief voor ze zijn. Er zijn maandag ook 2 nieuwe vrijwilligers aangekomen. Bertha en Jose, uit jakarta en argentinie. Grappig genoeg zijn ze een stel, al vraag ik me af hoe ze dat gaan doen aangezien ze niet echt naast de deur wonen bij elkaar. Maar dat zal ik ze nog weleens vragen. Ik heb ze al ontmoet en ze zijn erg aardig. Bertha heeft wel een erg opvallende lach en de eerste keer dat ik die hoorde schrok ik een beetje van het volume dat zo’n pienter vrouwtje kan produceren.

Ik ben verhuisd van kamer, omdat Bertha en Jose beter konden slapen in mijn guesthouse. Ik slaap nu samen met Sella in een andere kamer, die net zo, misschien nog wel mooier is dan mn andere kamertje. Ik vind het ook helemaal niet erg samen met sella in 1 kamer te slapen (tot nu toe) al is het soms wel lastig. Sella is bang in het donker dus het licht moet aanblijven als we gaan slapen. Ja I know, een vrouw van 30 bang in het donker. Gelukkig heef ze genoeg zelfspot dat ze inziet dat het eigelijk te grappig voor woorden is, maar het licht blijft AAN. Wat ze niet weet is dat ik het als ze slaapt stiekem uitdoe, dus als ze me serieus mededeelt dat ze nog nooit geslapen heeft in het donker knik ik maar onschuldig. HIHI.

Ik zit hier nu achter de computer en er zijn al 2 verdwaalde sprinkhanen tegen me aangeknalt. Ik denk dat ik al steeds beter wen aan de ‘rare insecten bevolking’ hier en ik voel me eindelijk thuis hier. Als ik naar rechts kijk zie ik een volwassen man vol overgave en serieus interesse een poppenkast voorstelling kijken. Een soort traditionele voorstelling met handpoppen en hem zo aandoenlijk zien zitten vind ik erg grappig.

Gisteren ben ik ook voor het eerst wezen zwemmen bij het strandje 5 minuutjes hier vandaag. Ze hadden me al gewaarschuwd, maar de stroming is hier echt heel erg sterk. De golven zijn ook inmens groot. Van een afstandje lijken ze niet zo groot dus je staat eerst nog een beetje stoer te lachen ‘haha daar komt een golf’. naarmate ie dichterbij komt verdwijnt de betrekt je gezicht een beetje en moet je even flink slikken want het volgende moment krijg je een hele plens water in je gezicht, wordt je naar de kust gesleurd en laat de brute golf je spartelend achter voor de kust. Ja… ik voelde me toen best wel sneu.

Ik kan daarentegen echt niet wachten hier te beginnen met surfen, dan zoek ik natuurlijk wel een rustige spot uit want als ik het op Keramas Beach ga proberen gaat dat misschien niet helemaal goed.

Wat ik ook ontdekt heb ik dat maya (de kat) een kitten heeft. Ze (of althans ik vind het een ‘ze’)

http://images.waarbenjij.nu/images/spacer.gif

is vet klein, nog maar een maand oud en is heel bang. Ik noem haar ‘little one’ en neem haar af en toe op schoot. Dus… wat wil ik hiermee zeggen… ik heb een BALINEES KROELMAATJE gevonden!

Meer ervaringen van vrijwilligers kun je lezen op: http://www.pureforkids.nl/127-weblog.html

Hallo Dominique,
Leuk om je verslagjes te lezen en hoe je het allemaal ervaart het vrijwilligerswerk en Bali. Ik zil zelf vanaf eind november voor 3 a 4 maanden op Bali vrijwilligerswerk doen (in Bedulu) dus des te leuker om alles te lezen. Succes verder. gr. ingrid