Wij willen volgend jaar mei met onze kids (15/17) 2 weken naar Bali. Boeken normaliter een losse vlucht en de eerste nachten, maar vanwege de korte tijd die we op Bali zijn, pakken we het nu wat anders aan en willen eigenlijk al een planning maken en evt. de acco’s al boeken of op zijn minst weten naar welke acco’s we willen.
Maar wat is er een keuze, ik kom er gewoonweg niet meer uit. Ook qua verdeling van de tijd vind ik het lastig. Hoeveel dagen waar, priv’e villa of niet. En dan hebben we ook nog eens twee tieners die ook wat drukte om zich heen willen, terwijl wijzelf juist op zoek zijn naar authentieke locaties
We willen in ieder geval een aantal dagen in de omgeving van Ubud zitten en ergens op een locatie waar we lekker kunnen snorkelen (Permutan, Amed of Gili’s). Golfsurfen lijkt de kids ook heel leuk, maar hebben ze nog geen ervaring mee. Gezellige buurtjes met winkeltjes vindt mijn dochter van belang, Zoon vindt een leuke chilllocatie weer leuk.
We willen een combi van luxe en meer basic acco’s. Zwembad vinden we wel van belang.
Hoe zouden jullie de 2 weken invullen? 1, 2 of 3 locaties en waar dan?
Van het vliegveld naar Ubud, en daar een aantal dagen blijven. Daarna naar het strand bij Amed/Pemuteran en de Gili’s en de laatste twee nachten in Kuta.
Waarom deze route?
Omdat hij praktisch is. Het zuiden van Bali heeft vaak file, dus als je vanuit het midden of noorden van Bali naar het vliegveld moet vertrekken dan moet je heel op tijd weg. Beetje zonde (en vermoeiend).
Ik schrijf nu verblijven in Kuta, dit omdat dat DE plek is om te golfsurfen. Kuta is om sommige plekken druk, maar er zijn ook rustige delen. Je zou ook in Sanur kunnen blijven en dan de kids naar Kuta sturen om te surfen (als je een les boekt zit daar transfer bij), maar dan zijn ze erg lang onderweg. (Sanur - Kuta is maar een paar km, maar je doet er 45-60 minuten over).
Wat snorkelen betreft zou ik voor Amed gaan en niet voor Pemuteran. Reden is dat je meer vrijheid hebt om zonder boot op pad te gaan. Gili’s kan evt ook, maar ik vind Amed leuker en het koraal is mooier. Wel minder schildpadden. Kwestie van smaak.
Ik heb zelf nog nooit in een privevilla gezeten, dat vind ik zonde van m’n geld (en te decadent). Ik denk dat het voor de kids ook leuker is mensen om zich heen te hebben.
In Kuta vind je een mooie kamer met zwembad (voor 2 personen) vanaf 300.000 rp, in Ubud ben je iets meer kwijt.
Dankjewel voor je antwoord. Het geeft aan dat het idee dat we hebben inderdaad de goede kant opgaat.
Denk dat het dan iets dergelijks gaat worden:
5n Ubud (relax/dag fietsen/dag sightseeing/tuben of raften)
3n Amed (omgeving Tulamben? ivm snorkelen)
2n Gili Air (of beter Trawagan?)
3 of 4n Legian/Seminyak (Tanah Lot/Waterbom Park/surfen/tempel op Bukit)
Is het te doen om naar Amed te rijden vanuit Ubud via Ulun Dana of kun je beter via Pura Besakih of via Tirta Gangga. Alledrie de dingen lijken mij de moeite waard.
En zou je echt voor Kuta kiezen of denk je dan meer aan de aangrenzende gemeenten zoals Legian, Seminyak of Jimbalan? En welke zou dan de voorkeur hebben.
Ik kies in jullie geval voor Kuta ivm met reistijden voor het surfen. Maakt dat jullie niks uit, dan is elke plek die je noemt een optie. Kijk op dit forum of elders op het net wat de voor- en nadelen zijn van elke plekje, en kies dan wat het beste bij je past.
Van Ubud via Ulun Dana naar Amed is niet logisch. (Kijk maar op de kaart hoe de weg loopt.) Via Besakih of Titragangga is geen probleem.
Titragangga kun je ook nog bezoeken als excursie van een halve dag vanuit Amed. Dat is niet zo ver.
Updated - - -
O ja, ik zou niet voor een dagje naar de Gili’s gaan. Je bent best lang onderweg om er te komen.