Bali Juli 2012

Hallo allemaal,

Ik heb al veel gelezen op het forum en wil in juli graag naar Bali. Ik ben nog nooit verder geweest dan Europa en de reacties op fora en vrienden is divers.

Tot nu toe had ik de reis Bali zo in gedachten.

Vliegen naar Denpasar. Ik zal het eerste verblijf in Padangbai boeken. Een aantal dagen uitrusten, snorkelen en het achterland bezoeken. Daarna op de bonnefooi naar Ubud (met een lijstje verblijven van te voren uitgezocht) en de rijstvelden bekijken, monkey forest en stadje. Als laatste naar Lovina voor een dolfijnentrip op zee en het verkennen van het zuiden.

Wij houden niet van massatoerisme en ontdekken graag de origne cultuur en natuur in Bali.

Maar kunnen wij de reis makkelijk zelf plannen, met af en toe een prive chauffeur, is het een goede verkenning of moeten wij voor ons eerste verre reis wenden bij een reisorganisatie?

Ik ben vooral bang dat we bij een reisorganisatie of verplichte uitstapjes krijgen/hotels die niet bevallen maar zijn geboekt en wanneer we het leuk vinden niet langer kunnen blijven omdat de volgende excursie/hotel al gepland staat

Tips of suggesties zijn vanzelfsprekend welkom!!
Groet,
Stefan

Hallo Stefan.

Zoals jij het in gedachten hebt is prima, wel wat veel, maar Bali is niet groot . Padangbai is een leuke uitvalbasis naar het oosten , daar zijn ook de boten naar Lombok en de Gili,s.
Je kan het prima allemaal zelf regelen. Ook Candidasa - Sengkidu is de moeite waard, en heeft leuke niet te dure accomodatie. Kortom Bali is een pracht eiland vooral met jouw keuze.
Dit deel is nog authentiek.

Fijne vakantie

1 like

Hoi paulana,

Blij dat ik al in de goede richting zit! Heb je ook misschien nog een aantal goede chauffeurs in deze streken en zijn er andere activiteiten welke ik zeker moet doen. Nog suggesties accomodatie midden klasse?

Hoi Stefan,

Zelf ben ik afgelopen oktober een maand in Indonesië geweest. Ik zou zeker niet via een reisorganisatie boeken. Dan wordt alles 10 keer duurder en zit je overal aan vast. Alles is heel goed ter plekke te regelen. Bovendien moet je echt afdingen. Wij hebben in Ubud een vijfde betaald voor het raften en een vierde voor een cooking class. In totaal waren we 40 euro per persoon kwijt in plaats van 180.

In Ubud hebben we geslapen in ‘Ala’s Green Lagoon’. Dat ligt net achter de ‘Bali Moon’ die in de Lonely Planet staat. Maar de Ala’s is vele malen mooier, groener en stiller, én goedkoper. We hebben voor 15 euro per nacht pp geslapen. En het was het dubbel en dwars waard.

Het zal wel wennen worden, je eerste reis buiten Europa en dan gelijk Indonesië. Maar Bali is redelijk verwesterd en je kunt er alles krijgen. Ook een privé chauffeur als je dat wilt. Al zijn taxi’s ed ook goed te doen en volgens mij net zo duur/goedkoop.

In zuid Bali kun je trouwens ook scooters huren voor 5 euro per dag. Je moet dan wel even je internationale rijbewijs meenemen. Die kun je bij de ANWB kopen voor 15 euro. En ze rijden daar links, ook handig om te weten. :slywink:

Ik heb nog meer reistips over Indonesië (Bali en Java) op mijn blog www.wahinesurfers.blogspot.com. Je moet dan even naar beneden scrollen want oktober is alweer (te) lang geleden.

Veel plezier!!
Jessica Scheper

Ala’s Green Lagoon (Ubud, Bali):

http://2.bp.blogspot.com/-XDjW-kbXHQc/TsQEqa1skTI/AAAAAAAAASU/oC3iodeosro/s320/IMG_2741.JPG

Heel mooi zwembad… :nod:

Bedankt Marcello wij gaan proberen langs te komen.

Is het in algemeen nodig een hotel vooraf te boeken of is het in de loop van de reis eenvoudig een hotel of guest house ergens te vinden ook in hoogseizoen middenklasse 2/4 sterren? Ik zie namelijk op sommige booking sites dat de hotels al volgeboekt zijn?

Hoi Stefan,

In de goedkope klasse vanaf 12 euro is altijd wat te vinden. Maar je wensen van kwaliteit accomodatie zijn wel bepalend! Wil je AC, view, schoon beddegoed met minimale kwaliteit van bijv. “v.der. valk” dan is het wel verstandig alvast te boeken, in Juli was het in 2011 heel heel druk.

Wij zeggen altijd boek alleen je accomodatie bij aankomst en bij vertrek.
En dan het liefst zo dicht mogelijk bij het vliegveld, want zolang de nieuw tolweg, 2013, niet gereed is en de luchthaven, 2012, ook nog niet klaar is met zijn renovatie mag je zeker een anderhalf extra rekenen door files.

We hebben afgelopen weken diverse mensen langs de weg zien sprinten met koffers , terwijl wij met gasten in de file stonden richting airport.

Daarom wordt onze lokatie door vele mensen aanbevolen door de korte afstand van de airport.

Warme groet,

Marcello

Tip. Het noorden is groener dan het zuiden. Hou je van cultuur, spirualiteit en rust, dan is het noorden de plek waar je moet zijn. Het hinduisme is nog in zijn oorspronkelijke staat gebleven.
Anders dan in India. Het verblijf in het noorden is veel goedkoper dan in het zuiden. Van uit het noorden is het heel goed te doen om verschillende activiteiten te ondernemen. In lovina kan je ook goed snorkelen, duiken en dolfijnen in de vroege ochtend zien.
Het zuiden is ook leuk, maar veel drukker en duurder.
Kijk naar www.desabungalows.com
Succes. ruud12

Hallo Ruud,

even t.a.v. jouw 2 opmerkingen :
*Het noorden is groener dan het zuiden. *
Het is waarschijnlijk een tijd geleden dat je op het zuidelijke schiereiland bent geweest, wij wonen er nu 3 jaar en zo ver onze ogen reiken zien wij alleen maar groen…

Het zuiden is ook leuk, maar veel drukker en duurder.
Betreffende het zuiden, welk gedeelte bedoel je daar mee? Waar wij wonen is het net zo rustig als in lovina. En accomodaties en eten & drinken kunnen qua prijs vergeleken worden met Lovina. Wij hebben vaak als lunch een hele goede "nasi bungkus"oftewel de bekende “toko nasi rames” voor 7000 rph, 55 eurocent. En onze achtertuin bestaat uit de mooiste witte “secret beach” stranden van Bali, waar je soms de hele dag als expat alleen ligt.

Wie weet is het interessant voor jouw gasten om bij aankomst eerst aan onze kant te overnachten, om bij te komen van de vermoeiende vliegreis en de lange afhandeling op de airport. Om daarna de volgende dag de minimaal 4 uur durende auto rit richting Lovina te maken.

Dit geldt natuurlijk oon voor je gasten wanneer ze de terugreis naar Nederland weer maken.

We hebben bovenstaande combi al voor meerdere Lovina bezoekers verzorgd en degene die al vaker in lovina zijn geweest, beschouwen het als zeer prettig; meer relaxt aankomen en vertrekken…

Van 10 t-m 15 januari staan wij op de vakantiebeurs in Utrecht op de Indonesie-paviljoen, op uitnodiging van de Indonesische ministerie van Toerisme. Dus als je ons face 2 face wilt ontmoeten ben je bij deze uitgenodigt.

standnummer is Hal 1, C132

Warme groet,

Marcello Supusepa

marcello@homebalihome.com

http://www.zoover.nl/indonesie/bali/...balihome/villa
http://www.vakantiereiswijzer.nl/vak.../homebalihome/

Nou Stephan reacties genoeg zie ik. Waar ik het niet zo mee eens ben, is dat de religie in het noorden meer of intensiever is. Het is anders maar dat is in ieder deel van Bali zo.Ik zelf woon op 3 km afstand van Tenganan een Bali-Aga dorp en daar is het, of je komt in de pre-historie, strakke regels voor iedereen, de bewoners worden om 4-5 am gewekt enz enz.
Een begin bij Marcello is heel goed na je lange reis, in 15 min. zit je bij Marcello op de Bukit en dat is voor een 1ste keer Bali wel lekker. Het hotel van Marcello ligt hoger en dus koeler een aanrader voor de aanvang.!!

Hier in Candidasa kan ik Anom Beach Inn aanbevelen. Even buiten het dorp gelijk aan zee 24 bungalows en vrienden van ons hebben geboekt voor 30 euro per bungalow met ontbijt. De eigenaar kennen wij heel goed het is een Ida Bagus en behoord tot de Brahmanen kaste, wat religie aangaat is het daar eenmalig. Hij /medewerkers kunnen alles voor je regelen,
scooter-motor -auto met of zonder driver.,een zwembad is er ook.

Verder vind je hier accomodatie in alle prijsklassen.

Veel vakantie plezier

Paulien >>>

1 like

Ik sluit me aan bij Paulana.

In het zuiden van Bali werken Balinezen (en trouwens ook mensen uit andere delen van Indonesie - maar die zijn geen Hindu) die voor de belangrijkste ceremonies allemaal Pulang Desa/Banjar gaan, oftewel naar huis. Dat neemt niet weg dat (bijna) elke shop en bijna elk hotel in het zuiden OOK offeringen plaatst, onder andere aan het begin van de dag. Ook in het zuiden is men dus met religie bezig.

Ik heb verschillende tempelceremonies meegemaakt, waaronder in Kuta (ik ben de naam van de banjar vergeten), Tajen (bij Penebel), Yeh Gangga en Suwug (bij Singaraya). Als geoefende ‘leek’ kon ik niet veel verschillen ontdekken. In elk dorp leeft men toe naar de feestdagen/purnama (= volle maan)/tilem (= nieuwe maan) enz.

*In het zuiden van Bali werken Balinezen (en trouwens ook mensen uit andere delen van Indonesie - maar die zijn geen Hindu) die voor de belangrijkste ceremonies allemaal Pulang Desa/Banjar gaan, oftewel naar huis. *

In het zuiden heb je een hele belangrijke tempel voor de Balinezen, de Uluwatu Tempel. Uit heel Bali komen de Hindu-Balinezen voor verschillende ceremonies er naar toe.

Achter ons staat de Goa Gong Tempel, bijvoorbeeld met Galungan is het net koninginnedag in Amsterdam, 24 uur lang komen mensen van heinde en verre om deze tempel te bezoeken.

Wat ik met bovenstaande wil zeggen is dat in het echte zuiden het Hindu geloof net zo sterk is als in andere delen van Bali, En dat er dus ook in het echte zuiden heel veel echte lokale balinezen wonen. Want eerst waren er mensen en toen pas een tempel…

Warme groet,

Marcello

P.S.
notabene, de echte Balineze Balians (healers & zieners), vele daarvan hebben allemaal het heilige water van de Uluwatu tempel & Goagong tempel voor de belangrijke ceremonies.

Marcello, uiteraard heb je gelijk. Ik bedoel met mijn vorige post het toeristische zuiden, vandaar dat ik het heb over de mensen die er WERKEN. Natuurlijk zijn er ook de oorspronkelijke bewoners, maar die lijken in Kuta/Legian/Sanur/Nusa Dua (enz) in de minderheid.

Elke windrichting in Bali heeft zijn eigen tempel, met de Pura Besakih als moedertempel.

Beste Marcello, over smaak valt niet te twisten. Woon nu goed 2,5 jaar in lovina en in mijn beleving vind ik het noorden groener. Het eten is overal in de warungs ongeveer de zelfde prijs. In het nrd wordt in restaurans bijna nog niet 15% boven op het bedrag dat je moet betalen bijgeschreven, terwijl in het zuiden het bijna overal wordt toegepast. De huurprijzen van hotels, bungalows en kamers in het zuiden zijn ook wat hoger als in het noorden. Als je een beedje inventief bent kan je al een kamer met fan zonder vlooien met een eenvoudig ontbijt voor 60000irp vinden. Éen ding hebben we wel gemeend, het is een goddelijk eiland waar het goed toeven is
en de toerist bepaald waar voor hem/haar de leukste en prettigste omgeving is. Van Denpasar naar lovina kost een taxi 400000 irp en het is 3uur rijden naar lovina. Ben nu in nl en ga volgende maand weer terug. Misschien zien we elkaar wel op de vacantie beurs.

Warme groet,

Ruud

Hoi Marcello,

Wel eens van Tirta Ganga gehoord ? De Balinese Ganges en wat hebben ze daar Air Tirta.
Maw de Balians van het oosten halen hun “heilig” water echt niet in het verre verre verre zuiden.

Salam manis

En de Balinezen in het westen halen het bij de Pura Batukaru… Elke windrichting heeft zijn eigen tempel.

Zelfs wij hebben er 2, zonder Tirta Gangga uiteraard.

Vergeet Nusa Penida niet wat bij ceremonies ook druk is , hoewel de Balinees “bang” is voor water ( bijgeloof ?) Het hoort bij Klungkung, de overvaart is in Kusamba niet ver van Goa Lawah. Een belangrijke tempel vol, overvol met vleermuizen die als zoveel dieren heilig zijn op Bali

Enne in die grot bij Goa Lawah…hebben ze die mythologische tunnel naar Besakhi nou al eens gevonden…of die grote slang die er volgens sommige verhalen in ronddwaalt??? lol2