Bakken in olie of boter

Hoi,

Binnenkort gaan wij met onze dochter van anderhalf op vakantie naar Turkijke. Ze heeft echter een koemelkallergie en kan dus niets eten wat klaargemaakt is met boter, tenzij 100% plantaardige boter.
Nu verblijven we in een 5sterren-all in en ik vroeg me af of de turkse keuken traditioneel in olijfolie of toch ook in boter bakt?

Bedankt alvast

Ik zou het hotel mailen(via de site vaak te doen) en het zeker bij de reisorg waarbij geboekt aangeven.

Geen idee waarin gebakken wordt, dat zal per hotel verschillen denk ik zomaar eens…

Tevens heb ik je vraag verplaatst. In het reiscafe wordt meer gereageerd op vragen als deze…

Ik zou zeker ook een briefje meenemen in het Turks met daarop de vertaling van devolgende zin:

‘Mijn dochter heeft een allergie voor koemelk, van koemelk gaat ze dood. Zit er koemelk in het eten?’

Aangedikt, maar in veel niet-Westerse landen is allergie een onbekend begrip, vandaar de vertaalslag naar iets wat iedereen kent maar niemand wilt…

De reisorganisatie mailen heeft geen zin, het is een buffet, dus zij bepalen niet wat je op je bord krijgt… (bij rondreizen is dat iets heel anders) Over het algemeen bakken ze daar in olie. Heb nog nooit gezien dat ze in boter bakken…

mediteraanse keuken weet toch niet eens hoe je in boter moet bakken? alles gaat met zwikken olijfolie.

zou zeker zo’n briefje meenemen en aan de keuken manager laten zien.

owh en heel veel plezier tijdens jullie vakantie!

@Cyn: Bij allergieën moet je dat toch bij het boeken doorgeven?? vandaar de verwijzing naar het reisbureau…

En dat briefje is wel erg goed(en voor mij een mooie tip in de toekomst ;))

Beps: hmmm ja je kunt het doorgeven, maar de touroperator kan er niks mee… Als je een rondreis maakt waar speciaal voor jullie gekookt gaat worden dan is het iets anders… Maar in een 5* hotel met buffet kun je natuurlijk zelf kiezen wat je eet… En daar kan een touroperator niks mee… Snappie?

Voor zover ik weet wordt er nergens met boter gebakken, maar in heel veel dingen wel gebruikt, denk aan koekjes, baklava enz. dus zeker briefje laten lezen bij aankomst en vragen waar ze boter in gebruiken. Fijne vakantie:vak02:

Bedankt voor jullie reacties.
Goede tip ivm dat briefje… nu nog iemand vinden die dat naar het turks kan vertalen…
Ik ga zeker ook een mailtje doen naar het hotel, al verwacht ik niet dat ze enkel voor mijn dochter een stukje kip in olie gaan bakken.

Turks brood, daar wordt toch geen melk in verwerkt hé? Ik weet dat de bakkers in België water ipv melk gebruiken maar sommige broodspecialiteiten zoals een italiaanse bol ofzo bevatten dan weer wél melk.

Normaal wordt er water en olie gebruikt in Turks brood, maar of er ook broodjes en specialiteiten zijn waar wel melk en boter in gebruikt wordt weet ik niet. Is misschien zelfs streekgebonden. Ik zou dat wel in het hotel vragen. Wat betreft de vertaling : je kunt het hier op ww vragen in het vertaaltopic, je kunt via google translate vertalen of je kunt het aan Turkse mensen in Belgie vragen, die spreken jouw taal en de Turkse taal. Succes