Bagage en kleding Vietnam

De reis naar Vietnam begint voor ons stilaan korterbij te komen, we vertrekken 30/06 naar Vietnam voor een 21-daagse rondreis. We kijken er naar uit.

We zitten echter met een “vreemde” vraag :confused:

In veel documentatie lijkt het alsof korte broek en T-shirts zonder mouwen (vooral voor vrouwen) als gek worden aanzien, of niet gewenst. Kunnen wij in Vietnam met korte broek rondlopen en T-shirt zonder mouwen (zonder gek te worden aangekeken)?
We weten dat het uiteraard niet gepast is om dergelijke kledij aan te hebben op een religieuze plaats en bepaalde musea.

Verder nog even een vraag mbt bagage. We doen een individuele rondreis en brengen ook enkele nachten door in de nachttrein. Is een koffer of een trekkersrugzak het meest praktische om te gebruiken?

Groetjes en bedankt voor de reactie(s)

Voor wat betreft het dragen van een korte broek en of een t shirt zie ik geen enkel probleem. Uiteraard moet je in religieuze gebouwen descent gekleed zijn. Maar dat geldt voor heel Azie.

Mijn vrouw en ik hebben ook tweemaal met de trein gereisd. Ik denk dat het niet uitmaakt of je een koffer of een rugzak bij je hebt. Ik laat dat aan U zelf over. Dus wat voor jullie het meest ideaal is zou ik gebruiken.

Met vriendelijke groet en een prettige reis toegewenst

Cor en Wilna :wereld::zon02:>>>

Voor in de nachttrein is het handig als je je tas of koffer met een slot (bv fietsslotje) vast kunt maken aan een stang of rek. En eventueel de ritssluitinkjes op slot met minislotjes.
Voor een rondreis is het handig als je koffer of tas inclusief inhoud onder de 15 kilo weegt (12 kilo moet ook kunnen naar zo’n warm land), anders is het gedoe met verplaatsen. Kleding kun je onderweg (laten) wassen dus veel hoef je niet mee te nemen.

Mouwloos kan in afgelegen traditionele gebieden wel als hoerig worden gezien. Neem ook wat met mouwtjes mee, of een grote dunne sjaal die je om je schouders kunt leggen mocht dat nodig zijn (als je toch opeens een tempel wilt bezichtigen of bij oude mensen langs gaat ofzo).

Goeie reis!

1 like

Hallo Wallie,

Ik kan je helemaal begrijpen dat je er naar uitkijkt, doe ik ook maar vertrek pas op 30-12.

Mijn ervaring is dat het met blote armen wel meevalt; mits er geen inkijk is.
Maar ze zijn er niet echt van gecharmeerd, dus zou dan wel het advies van Cecillia overnemen.

Met te korte broeken voor vrouwen is het nog wat ongepaster.

Maar je zou, zoals Cecillia al schreef van een sjaal, een ( weet niet hoe het heet , help ) stuk stof dat je ook ziet bij vrouwen die naar het strand gaan en dan deze om hun middel slaan en zo toch gekleed zijn.

Dit kan je dan zo doen en toch een tempel of pagode bezoeken.
Iets met mouwtjes is dan toch aan te bevelen, maar dat kan je aan je gids vragen of het is "done ".

De bagage

Omdat je een georganiseerde prive reis gaat doen, maakt het niet veel uit.
Weet niet of je een 2 persoons cabin hebt of een 4 persoons voor de treinreis?

Maar ben het met Cor/Wilna eens dat het niet veel uitmaakt.

Waar ik wel op zou letten, wanneer je geen transfer naar je hotel hebt geregeld ( of is inbegrepen bij je reis ) en je komt aan bij het station , is dat je geen gebruik moet maken van mensen die je aanbieden om je je te helpen met je koffer.
Resoluut weigeren en wegsturen.

Klinkt hard, maar ze vragen in 99 % van de keren teveel en brengen je naar een taxi die je , bij wijze van spreken half Viet Nam doorrijd en je dan zo ook nog eens belazerd met de prijs.

Ken mensen die aankwamen met de boot van Vung Tau en van de pier naar Continental moesten.
Normaal een ritprijs van ongeveer 1 a 2 usd max; is 750 meter.
Hebben 20 usd betaald en bij wijze van spreke half Saigon gezien.

Wanneer je een taxi moet nemen , pak altijd "Mai linh " of "Vina Sun ".
Let dan op het repeterende telefoonnummer, want neem bijv. bij "Mai Linh " kan je ook sommige tegenkomen met bijv. "May ling " in dezelfde kleuren.
Tel. nummer is dan niet repeterend.

gr.
Ton.

een sarong :slight_smile:

1 like

Hallo,

bedankt voor de antwoorden en verduidelijkingen. Dus op de meeste toeristische plaatsen (ook Sapa en Mekong Delta?) kunnen we dus gewoon met korte broek (niet te kort, stuk boven knie) en mouwloos rondlopen? Een sarong gaat zeker mee :chin:

Teveel bagage zullen we zeker niet meenemen, vorig jaar zijn we naar Thailand gegaan voor 3 weken en hadden we ook niet veel bagage mee. We gaan zeker ook rekening houden met de tip van het fietsenslot. Koffer of trekkersrugzak, daar gaan we zelf nog even over nadenken.

Hallo Wallie,

Misschien weet je het niet , maar Wereldwijzer Viet Nam heeft ook een facebooksite.

We kijken uit naar een foto van je met een 'sartong " :-).

gr.
Ton

ps

1 like