Bagage beperkt houden i.v.m. beperkte bagage ruimte

Ik zie het steeds vaker voorbij komen bij verschillende reisorganisaties: Geen harde koffers en houd je bagage zo compact mogelijk i.v.m. beperkte bagage ruimte. Sommigen geven zelfs aan je te beperken tot 12 kilo.

Nu ga over een paar maanden, als alles goed gaat, naar Zuid Korea voor zo’n 17 dagen en ik maak me nu best wel zorgen over mijn bagage. Mijn grote harde koffer laat ik thuis (die neem ik normaal gesproken wel mee als ik ga vliegen). Mijn backpack trolley van 65 liter ook omdat ik die te klein/onhandig vind voor zoveel dagen op reis (en met het oog op souvenirs) en omdat ik nogal eens last heb van m’n rug.

Ben mij dus aan oriënteren op een zachte koffer met binnenframe maar ik vind het moeilijk, stap ik uit mijn comfort zone en koop ik een kleine maat of ga ik toch voor een groter formaat (zat te denken 80-90 liter) ?

Zij er meer mensen die net als ik gewend waren om met een grote harde koffer te reizen en nu dit advies krijgen? Wat heb je uiteindelijk besloten?

Wat een idiote ontwikkeling, dit wist ik niet :angry: In jouw geval zou ik in de eerste plaats op de bagageregels van de airline afgaan en ten tweede op wat ik zelf prettig vind. Ben zelf net terug met Qatar Airways waar op mijn vlucht max 30 kg ruimbagage en max 7 kg handbagage was toegestaan (goedkoopste ticketsoort economy class). Dan laat ik me niet gek maken door een stelletje boeven die eisen dat ik een zachte koffer van max 12 kg meeneem.

Je ziet dit bij veel groepsreizen inderdaad, al jaren. Maar in de praktijk valt het in mijn ervaring altijd wel mee. Ja, het zou wellicht wel problemen kunnen opleveren als ineens de gehele groep met harde koffers van maximaal formaat aan komt zetten. Maar of dat ooit voorkomt? Het helpt uiteraard ook niet dat harde koffers nul-komma-nul ruimte voor een beetje stouwen laten en zich meestal ook niet zo goed laten stapelen, waardoor het sowieso lastiger is de beschikbare ruimte maximaal te benutten. En met veel verplaatsingen in een reis is het niet fijn als er voor vertrek steeds weer flink gepuzzeld moet worden…

Ik heb zelf in het verleden wel met een harde koffer gereisd, maar ben bij m’n eerste groepsreis in 2006 ook overgestapt op een harde tas. Niet zozeer vanwege “eisen” van de reisorganisatie, maar meer omdat we ook eerst met 4 man in een auto naar Schiphol moesten wat met koffers wél problematisch zou zijn. Inmiddels wel over op een tas met wieltjes (van je fouten moet je leren…), maar nog altijd eentje van 90 liter. Bij vertrek probeer ik het gewicht wel te beperken tot zo’n 10-12 kilo, maar op de een of andere manier zit ik bij de terugreis toch altijd tegen het maximale gewicht aan :biggrin:

Maar eerlijk gezegd zie ik de voordelen van een harde koffer ook niet zo. Het biedt wellicht iets meer bescherming, maar dat is ook een kwestie van slim inpakken en kwetsbare dingen als het even kan in je handbagage stoppen. Sowieso zie ik vaker gebarsten koffers op de bagagebanden voorbijkomen dan kapotgescheurde tassen, er wordt nu eenmaal flink mee gegooid en een harde koffer geeft dan niet mee. En een ander nadeel: het gewicht van een koffer zelf is meestal ook hoger dan van een tas, en dat verschil kan je dan juist mooi weer voor de bagage zelf benutten.

Het zijn bovendien de harde koffers die altijd openspringen, zelfs met kofferriem(en!). Had vroeger een bijbaantje in de bagagekelder van Schiphol. Er werd toen inderdaad met de harde koffers bruut gesmeten (juist omdat het een harde koffer is…), terwijl met de zachtere koffers en tassen veel voorzichtiger werd gehandeld. Tegenwoordig gaat het proces gelukkig vaak iets meer gemechaniseerd.

Alleen tijdens m’n jeugd heb ik met een harde schalen koffer gereisd. Ben door de jaren heen steeds compacter en lichter qua bagage gaan reizen. Mijn backpack van 65 liter heb ik al vier jaar niet meer gebruikt. De laatste jaren heb ik vooral m’n rugtas van 30 liter gebruikt waar ik verder een postmanbag in prop als daypack. Nadeel: mag op reis wat vaker de was doen :smile:

Leuk voor in de touringcar of trein ja die zachtere tassen, maar wel kleiner dan de koffers. En omdat je zeker voor vliegen binnen Europa vaak per stuk betaalt (en dan tientallen euros) is dan soms toch de koffer beter. Morgen weekje naar Portugal met een gewone A-merk maatschappij doch bagage per stuk, dus dat wordt dan toch een grote stevige koffer voor 2 personen inplaats van 2 zachtere tassen :frowning:

<Erik> & [Sandya]

Wellicht, maar ik heb ze mijn tas ook weleens een keer van een band zien oppakken en op een kar anderhalve meter verderop zien smijten. Sommige dingen weet je wel maar zou je desondanks liever niet zien. Een zachte tas geeft dan nog wel een beetje mee, en mits het een beetje kwaliteit is kan ie dat wel hebben. Een harde koffer hoeft maar één keer verkeerd neer te komen en is einde oefening…

Dat ligt aan de tas. Er zijn zachte tassen van 130-140 liter en misschien nog wel groter, dan zit je aardig in de buurt van de grootste Samsonites.

Nu vraag ik me als alleenvlieger dan wel af: hoe zit het dan met het maximale gewicht? Ook al vlieg je met tweeën, zolang je maar voor één koffer betaalt zal je dan toch ook niet meer mogen meenemen dan iemand die alleen vliegt?

Overigens over het per stuk betalen: hier zie je ook mooi de voordelen voor de airlines van het verregaand geautomatiseerd inchecken. Hoewel ik meestal licht vertrek zit ik bij de terugreis vaak toch op of zelfs wat over de limiet. En ik heb ook een paar keer een extra tas gekocht en dus twee stuks bagage ingecheckt. Bij “normale” airlines werd daar in mijn ervaring nooit echt moeilijk over gedaan, tenminste niet op de terugreis. Maar nu sta je steeds vaker bij een automaat. Die heel simpel vraagt hoeveel stuks bagage je hebt. Eén? Niks aan de hand. Twee? Voer uw creditcard in. En zo’n computer is uiteraard niet gevoelig voor de irritante smeekbedes van passagiers. Ik weet overigens niet in hoeverre een geautomatiseerde bagage drop moeilijk zal doen over een te zware tas…

Mee eens, de limiet is veelal 23 kg. Maar voor dat weekje is dat zat voor ons, zonder die rare per-stuk prijs zouden we twee zachtere tassen voor samen dat gewicht meegenomen hebben. Dat ze per stuk afrekenen kun je wel IETS van begrijpen; de airline heeft vooral kosten per kg (meer kerosine enzo) maar ook van de grondafhandelaars een aandeel in hun kosten en dat zal echt per stuk zijn. Dus voor hun is een zachte tas van 12 kg en een harde koffer van 23 kg dezelfde prijs die ze aan de airline doorberekenen…

Grtn,

<Erik> & [Sandya]