backpackerparadijs Vang Vieng bestaat niet meer

Hallo reizigers,
ik vertrek nu binnenkort naar zuid oost Azie en keek er echt naar uit om naar Vang Vieng te gaan feesten voor een dag of 2,
maar sinds een paar dagen hebben ze de hele boel gesloten:

http://www.cnngo.com/explorations/life/24-signs-partys-over-vang-vieng-965782

als er iemand andere alternatieven heeft in dezelfde trend hoor ik het graag,
ik herinner me dat Siem Reap ook de moeite was om te feesten toen ik daar was maar denk dat VV nog veel extremer moet geweest zijn.

ik ben er me van bewust dat er evenveel mensen dit toejuichen dat dit nu gebeurd is maar ik vind het erg jammer,
ik zag het als een soort Ibiza waar alles toegelaten was.

groetjes Hermes

Er zijn 24 bars gesloten. Nou en? Er zijn er nog voldoende over.

Verder denk ik dat het een goede zaak is dat sommige dingen anders geregeld gaan worden in Vang Vieng. In Nederland kruip je niet dronken en stoned achter het stuur, in Vang Vieng mag je niet meer dronken en stoned de rivier op. Lijkt me voor ieders veiligheid beter.

In het stadje zelf kun je je nog steeds uitleven.

Bij de commentaren lees ik van iemand dat hij er is en dat het maar een dooie boel is…
klinkt niet al te veel belovend

Ha, eindelijk!

Hoewel tijdens mijn twee jaar reizen door Azie, Laos het meeste tegen is gevallen moet ik zeggen dat Vang Vieng (zoals het was) mij niet tegen viel. Je weet immers waar je heen gaat als je voor deze plaats kiest. In het noorden van het centrum was het uitgaans gebied en het tuben op zich was iets waar je je makkelijk aan kan onttrekken als je dat wilt. En ja ik heb mij ook geergerd aan mensen die zonder respect voor de cultuur waarin zij te gast zijn zich uitleven maar het is wel iets waar de stad voor kiest (deels) en wat heel veel geld opleverd. Ik ben geen ‘’ Tuber" alhoewel ik graag in de stad was voor een biertje. Heb mij prima vermaakt in de omgeving met alle natuur en grotten.

Ik ben er afgelopen jaar geweest en was door de meldingen op internet best een beetje benieuwd hoe het er nu echt zou zijn. Mij trok de omgeving aan en het lag op de route Vientiane - Luang Prabang.

Vond het allemaal wel meevallen, want er was i.d.d. makkelijk aan te ontkomen. Ik vond de non-stop uitzendingen met die anti humor van Friends etcetera veel erger… Heb met de motor 1x een afsteker naar de rivier gemaakt om te kijken hoe en wat, maar zag snel dat het niet mijn ding was.

Laat Vang Vieng niet links liggen, want de omgeving is geweldig mooi. Ik heb er echt van genoten.

Ik zeg ook zeker niet dat je Vang Vieng moet overslaan, maar het is wel goed dat er nu wat zaken aan banden worden gelegd. Mensen die overlijden doordat ze stomdronken of knetterstoned gaan tuben, en die zichzelf en iedereen om zich heen te schande maken door halfnaakt (in Azië echt schandalig), kotsend en schreeuwend over straat te gaan, en door bierflesjes in de rivier te gooien… dat mag wel wat minder allemaal.

Inderdaad heeft het prachtige natuur er omheen. Ik vond het alleen wel jammer om te zien dat de mensen die in die dorpjes er omheen wonen, óók al wat lam geslagen zijn door de kennelijk aso toeristen die daar voor mij geweest waren, en dus helemaal niet meer zo vriendelijk lachen als in de rest van Laos.

Een paar mensen worden er heel rijk van maar de rest van de inwoners heeft er maar mee te dealen.

Een paar mensen worden er heel rijk van maar de rest van de inwoners heeft er maar mee te dealen.

Ik heb tijdens mijn dagen in vang vieng nog wel met een aantal ‘lokalen’ gesproken en die gaven toch echt aan dat de toeristen de enige bron van inkomen is voor heel veel mensen in vang vieng. Sterker nog, net zoals bv in siem reap, komen veel mensen van buiten naar vang vieng om te proberen iets er van mee te pakken, wat ik ook heel normaal vind. Vreemd genoeg heb ik niemand gesproken die aangaf er wel klaar me te zijn. Heel veel gezinnen en hele families profiteren mee van de jongeren in vang vieng. En zelfs de mensen in de omgeving varen mee op de inkomsten door de toeristen in het algemeen. Als je in de omgeving rond fietst is dat heel goed te zien aan bv de huizen waar de lokalen in wonen, de hoeveelheid nieuwbouw op plekken waar voorheen alleen bamboe hutjes stonden. En deze mensen hebben hun grond niet verkocht maar kunnen zich een betere woning perimiteren. Natuurlijk gaat dat niet op voor iedereen.
En ook daar kijkt een jongere generatie heel anders tegen deze zaken aan dan de oudere generatie.
Net als bv in Cambodja. Kijk hoe daar omgegaan wordt met het horror verleden van p. pot door de jongere generatie (of althans een deel daarvan)
Alles is maar heel betrekkelijk.

Begrijp mij goed, ik keur zelf veel van gedrag wat de dronken toeristen (of soms zelfs niet dronken maar wel onrespectvol !) daar laat zien af.

@ Hermez, we hebben altijd Haren nog.

Ah, good old Vang Vieng, ik ben er in januari 2011 geweest. Het was toen een bizar feest, zoals je dat nergens anders ter wereld mee zou kunnen maken, omdat het direct verboden zou worden.
Helaas is dat ook het geval in Laos nu. Terecht volgens sommigen, onterecht volgens anderen. Mijn mening; Can’t stand the heat…

Maar goed, na de nieuwsberichten weinig meet gehoord, mijn vraag is:‘Hoe is de situatie er nu?’ zijn de agenten uit Vientiane alweer weg en herstelt Vang Vieng zich naar hoe het vroeger was? Of zijn de kroegen echt dicht en heeft het tuben zijn anarchistische charme voorgoed verloren? Als er iemand is die er momenteel is of beter op de hoogte is dan ik, let me know.

Ah, good old Vang Vieng, ik ben er in januari 2011 geweest. Het was toen een bizar feest, zoals je dat nergens anders ter wereld mee zou kunnen maken, omdat het direct verboden zou worden.
Helaas is dat ook het geval in Laos nu. Terecht volgens sommigen, onterecht volgens anderen. Mijn mening; Can’t stand the heat…

Maar goed, na de nieuwsberichten weinig meet gehoord, mijn vraag is:‘Hoe is de situatie er nu?’ zijn de agenten uit Vientiane alweer weg en herstelt Vang Vieng zich naar hoe het vroeger was? Of zijn de kroegen echt dicht en heeft het tuben zijn anarchistische charme voorgoed verloren? Als er iemand is die er momenteel is of beter op de hoogte is dan ik, let me know.

Toen ik er was dacht ik ook wat een dooie boel (dit was in mei), maar eenmaal naar de rivier bleek het totaal geen dooie boel en 's avonds als je de juiste plekken op zoekt ook niet. Terwijl het stadje overdag altijd heel uitgestorven aan deed. Sowieso is het daar heel mooi inderdaad en je kunt er ook klimmen etc. Het ligt ook tussen Luang Prabang (wat je waarschijnlijk toch zal bezoeken) en Vientiane (hoofdstad) in, dus als het niks is ben je ook zo weer weg.

Vergelijkbaar vond ik Sinahoukville in Cambodja, Koh Phi Phi en Koh Phangang in Thailand en het uitgaansgebied van Chiang Mai. Maar alleen zo gek als in Vang Vieng is het in Koh Phangang omdat die twee plekken erom bekend staan en het ook dat soort mensen trekt. Daarom vond ik Koh Phi Phi bijv. juist veel leuker omdat het wat meer binnen de perken blijft (in VV ook mensen aan de opium, paddo’s, drank en alles tegelijk gezien en dat is niet echt leuk om te zien).