backpacken.

Als het goed is heb ik half juni mijn havo diploma in mijn zak. Daarbij komen ook de kribels: Ik ben klaar met de middelbare school en zit even nergens aan vast. Dat ik wil gaan reizen weet ik al sinds ik aan de havo begon. Mijn plan is om in januari/februari weg te gaan voor ongeveer 2/3 maanden. Ik wil richting zuid-oost Azie: Laos/Cambodja/Thailand/Maleisie/Indonesie. Maar ik heb 1 probleem: IK heb geen flauw idee hoeveel geld ik nodig heb. Ik hoef absoluut geen luxe. Dat maakt me allemaal niks uit. Zolang ik af en toe naar een normaal toilet kan en even kan douchen vind ik het best. Zijn hier mensen die door zuid-azie hebben gebackpackt? Zo ja, zouden jullie de volgende vragen kunnen beantwoorden.
Wanneer heb je dit gedaan?
Naar welke landen ben je geweest(op volgorde)?
Hoe regelde je vervoer?
In wat voor accomodatie verbleef je?
Hoeveel was je daar ong. per nacht voor kwijt?
Heb je ook nog extra dingen gedaan?(bijv. duiken, verschillende uitstapjes)
Met welke maatschappij vloog je?
Hoeveel was je kwijt voor je ticket?
Hoeveel geld had je in totaal nodig?

Jullie zouden mij hier heel erg mee helpen! Bedankt alvast.

Tijdje geleden al, in 2006. Ben daarna wel nog teruggeweest naar Indonesie en Thailand.

Myanmar -> Thailand -> Bangladesh -> Thailand -> Singapore -> Indonesie -> Maleisie -> Thailand -> Laos -> Cambodja -> Vietnam -> China -> Mongolie -> Rusland -> Letland -> Estland -> Letland -> Litouwen -> Polen -> Duitsland -> NL.

Dit was een reis van 9 maanden. Een aantal landen heb ik tijdens deze reis maar heel kort bezocht omdat ik er al eerder was geweest.

Zie hier mijn reisverslagen: Out of Asia.nl - Reisverslagen

Niet. Naja, niks ver vantevoren. Gewoon de dag voor vertrek even informeren, eventueel iets reserveren, en klaar. Ik reisde met name met de bus.

De treinreis van Beijing naar St. Petersburg (incl. de stops onderweg) had ik wel al eerder geboekt.

Schoon maar goedkoop. In Cambodja iets duurder: ik was daar in het warme seizoen (temp. 40-50 graden) en daar was een AC wel fijn. Normaal heb ik dat nooit.

In zuidoost Azie vind je in 2012 een schone kamer voor minder dan 15 euro. Op sommige plekken zelfs voor nog minder (al is het dan soms ook minder schoon/gehorig/uitgeleefd).

In 2006 heb ik zowel mijn PADI OW als AOW gehaald. Ik heb niet veel fundives gemaakt, daar had ik toen geen budget voor.

Verder heb ik weinig tourtjes geboekt, ik reisde het liefste met de bus en ander lokaal vervoer.

Ik was toen voor 9 maanden ongeveer 10.000 euro kwijt, inclusief alles.

Tegenwoordig geef ik gemiddeld meer uit. Ik wil vaker duiken, ik stel soms net wat hogere eisen aan kamers (hoeft niet luxe te zijn, maar ik wil wel een bed wat redelijk ligt en ik wil vooral een plek zonder veel herrie). Bovendien reis ik meer naar plekken waar niemand heen gaat, en dat kost meer.

Jij hebt maar 2/3 maanden de tijd, dus ik zou me beperken tot 2 à 3 landen. Vlieg te plekke niet te veel, dat is relatief duur. Voor 3500 euro moet je echt een heel eind kunnen komen. (Minder kan ook, maar dan zul je echt zuinig moeten leven, d.w.z. geen alcohol en niet duiken).

Wanneer heb je dit gedaan?
2008, 2010 en 2012
Naar welke landen ben je geweest(op volgorde)?
2008: rusland, mongolie, china, tibet, nepal, india, thailand, laos en cambodja (in totaal 8 maanden)
2010: Een maand zuidwest china
2012: paar dagen bangkok en zit nu in nieuw zeeland
** Hoe regelde je vervoer?**
Gewoon zelf. Kijk in de lonely planet, waar je moet zijn voor vervoer. Daar is alle informatie in te vinden. Als je er dan nog niet uitkomt, maar dat is haast onmogelijk vraag je het hostel of het busstation.
In landen als china liet ik altijd de bestemming door het hostel in het chinees schrijven, maar vaak is dat in de lonely planet al gebeurt vooral voor de toeristische attracties. En zoals Jenny zegt, je kan het gewoon terplekke regelen.
In wat voor accomodatie verbleef je?
Zo goedkoop mogelijk hostel of hotel. Heel makkelijk te vinden.
Hoeveel was je daar ong. per nacht voor kwijt?
Verschilt erg per land. Voor nepal betaalde ik meestal maar 2 of 3 euro terwijl je in bangkok mimimaal 10 euro kwijt bent. Vooral de grote steden zijn erg duur.
Heb je ook nog extra dingen gedaan?(bijv. duiken, verschillende uitstapjes)
Ja, ik heb leren duiken in thailand. Een stuk goedkoper dan in europa of australie. En ik was de enige leerling en had een duitse leraar. Was allemaal erg goed geregeld. Ik heb in Nepal ook een trekking gedaan en die was wat duurder dan verwacht. Het was een 16-daagse everest base camp trekking, die was 500 euro.
Met welke maatschappij vloog je?
Ik heb met verschillende maatschappijen gevlogen. Naar bangkok ben ik gevlogen met egyptair maar ook met berlin air. Gewoon goed kijken of er acties zijn. Ik zorgde meestal om een ticket een halfjaar van te voren te boeken.
Hoeveel was je kwijt voor je ticket?
In 2008 ben ik alleen naar rusland gevlogen dat was 100 euro
2010 (china) 800 euro retour
2012 enkele reis bangkok 450 euro
** Hoeveel geld had je in totaal nodig?
**Voor 8 maanden azie was ik ongeveer 10.000 euro kwijt (exclusief vliegticket en visa)

Doen!

*Wanneer heb je dit gedaan?
December 2010 tot april 2011

*Naar welke landen ben je geweest(op volgorde)?
Maleisie, Singapore, Indonesie, Maleisie, Thailand, Laos, Vietnam, Cambodja, Thailand, Maleisie.

*Hoe regelde je vervoer?
Nooit vantevoren (alleen het vliegtuig dan :p). Gewoon opstaan, met de tuktuk naar de bushalte (meestal eindje uit het centrum) en daar de bus opstappen. Nooit moeten wachten, of toch niet langer dan een halfuutje. 1 keertje nachttrein willen nemen, maar die was volzet. Trein in Indonesie was geen probleem. Oja, en in Laos de slowboat nemen!

*In wat voor accomodatie verbleef je?
Guesthouses

*Hoeveel was je daar ong. per nacht voor kwijt?
Rond de 5euro. In Maleisie was het iets duurder. Voor een paar euro meer heb je een airco bij, is soms wel nodig. Ben maar 1x een kakkerlak tegengekomen in die 5 maanden.

*Heb je ook nog extra dingen gedaan?(bijv. duiken, verschillende uitstapjes)
Hmmm, nee, niets speciaals

*Met welke maatschappij vloog je?
Airasia, maar gaat nu niet meer denk ik? Wel jammer

*Hoeveel was je kwijt voor je ticket?
Rond de 600 heen en terug.

*Hoeveel geld had je in totaal nodig?
Met twee 8000euro voor 5 maanden, vliegtuigtickets inbegrepen en ons niet ‘ingehouden’ qua uitgaven, maar ook niet met geld gegooid :wink:

Leuk! Mooi gebied om te reizen, en je komt er veel andere reizigers tegen waarmee je eventueel stukken samen kunt reizen en/of tips van kunt krijgen. **

Wanneer heb je dit gedaan? Naar welke landen ben je geweest(op volgorde)?**
1997 (Bali - Java - Bali twee maanden);
2009 (Thailand en Cambodja 4 weken)

** Hoe regelde je vervoer?**
Ter plaatse telkens uitzoeken (in Lonely Planet reisgids of anders) en buskaartje of treinkaartje kopen. Voor treinen, zie www.seat61.com.

** In wat voor accommodatie verbleef je?**
Hotels, guesthouses, homestays (bij mensen thuis)

** Hoeveel was je daar ong. per nacht voor kwijt?**
Aan mijn info van 1997 heb je niet veel. :slight_smile:
In Laos varieerde het van 5 tot 12 euro per nacht voor eigen kamer met eigen badkamer, met een uitschieter van 20 euro. Voor een hostel betaal je iets minder.
Kijk in een Lonely Planet (bv. in de bibliotheek) onder Money / Costs naar de budgetten die zij per dag adviseren, dat is niet alleen voor overnachting maar ook voor eten en tripjes.

** Heb je ook nog extra dingen gedaan?(bijv. duiken, verschillende uitstapjes)**
Ja snorkelen, wandelen met gids, naar watervallen en grotten met tourbedrijfje, op een olifant gereden, zelf markten en tempels en stranden en stadjes bezocht, etc.

** Met welke maatschappij vloog je?**
Weet ik niet meer. Hier tips voor goedkope tickets vinden: http://www.trosradar.nl/artikel_detail/bericht/goedkoop-vliegtickets-boeken/

** Hoeveel was je kwijt voor je ticket?**
Weet ik niet meer, ik geloof rond de 700 euro voor een retour Bangkok.

** Hoeveel geld had je in totaal nodig?**
Ongeveer 900 euro ter plaatse voor een maand. Maar ik koos altijd een privékamer.

Hier lees je mijn Laos + Thailand-blog van 2009.

Leen of koop eens wat reisgidsen en lees daarin. Daar staan al ontzettend veel antwoorden in over hoe het reizen daar aan toe gaat, de gevaren, handige routesuggesties (ook door meerdere landen, als je de gids voor Zuid-Oost Azië bekijkt), het eten, wat mooi en leuk is om te zien en doen, waar je kunt overnachten etc.

Kijk ook eens op www.travelfish.org (let op: .org, niet .com).

Ik denk dat je goedkoper uit bent als je je beperkt tot het vasteland van Zuid-Oost Azië, dus Thailand, Cambodja, Laos. Dat is ook ruim voldoende voor 2-3 maanden! Anders haast je je rot, en snel reizen is ook duurder.
Als je vanaf het vasteland naar Indonesië moet, is dat weer lastiger te regelen denk ik. Er gaan wel boten (zie www.seat61.com).
Een deel van Maleisië kun je natuurlijk wel over land bereiken, een ander deel niet.

Succes!