Na vele mooie reizen te hebben gemaakt in verschillende continenten is mijn oog nu op Vietnam gevallen. Ik ben zelf nog nooit in Azië geweest en zou daarom graag het 1 en ander willen weten…
Hoeveel tijd heb je nodig om heel Vietnam te gaan bekijken? Natuurlijk hangt het ervan af wat ik allemaal wil gaan bekijken. Zit zelf te denken aan ongeveer 6 weken of is dit te veel? Iemand dan ervaringen met de combinatie met Laos?
Ik ben een vrouw en reis altijd alleen, hoe is het met de veiligheid in deze landen?
En iemand ervaringen met de hop on hop off bus “Vietnam Open Bus”? Of zijn er meer organistaties die dit aanbieden… Het oppikken en afzetten bij een hostel.
Ik denk je met Viet Nam een goede keuze hebt gemaakt om Azië te verkennen.
Ik denk ook dat je met 6 weken wel de meeste high lights van Viet nam kan bezoeken.
Ik kan zo een tour van 6 weken geven en dan dan heb je nog maar misschien 25 % gezien.
Maar ga je voor een normale route dan heb je een heel goede indruk van het land en dan is Laos of Cambodja ook te doen.
En inderdaad je kan gebruik maken van een open bus route en daar zijn er tientallen van .
Veiligheid.
Ik vind dat je als vrouw alleen heel goed kan reizen in Viet Nam, maar je moet je dan wel steeds meer op zijn Nederlands gaan op sommige plaatsen.
Denk dan hierbij aan de grotere plaatsen zoals Hanoi, Nha Tranh en Saigon.
Over Saigon kan ik je vertellen dat de beveiliging en het aantal politie op straat verdubbeld is in 2013 is tov 2012.
Maar in diverse malen Viet Nam heb ik nog nooit wat meegkregen over wat voor criminaliteit.
Wat wel dit jaar tov van vorig jaar is dat we geen tas of bijv. camera op de tafels op het terras bij Continental mochten plaatsen.
Beveiliging zei dat we dit in de tas moesten stoppen en de tas aan de stoel moesten hangen en niet op de grond ivm met tasjesdieven.
Gelegenheid maakt de dief zeg maar.
Maar heb ook andere backpackers gesproken en deze vonden Viet Nam helemaal een verademing tov andere landen waar ze ooit geweest waren gezien veiligheid.
Meer kan ik niet vertellen gezien je vraagstelling.
Om een beetje een indruk te krijgen van de mogelijkheden van de Open Tour bus en voor inspiratie voor toertjes die veel backpackers doen, zou je kunnen kijken op https://www.thesinhtourist.vn/ Mijn ervaring is dat je alles in Vietnam heel goed daar kunt regelen. Vooral als je de tijd hebt.
Je kunt ook heel gemakkelijk losse trajecten van de Open Tour Bus nemen van verschillende busmaatschappijen of zo nu en dan een stuk met de trein doen. Handig voor als je onderweg mensen tegenkomt waar je een tijdje mee op wilt trekken.
Ik heb ook als vrouw alleen gebackpackt door Vietnam, ik was er 5 weken en vond het voldoende tijd om het goed te bekijken. Maar alleen backplacken lukt niet want vanaf mijn vlucht ernaar toe had ik een onverwachte reisgenoot, een andere vrouw die alleen reisde. Dat was erg leuk.
Ik begon in Hanoi en heb van daaruit een trekking van 3 dagen geboekt in Sapa in het Noorden, tussen de groene rijstvelden. Dat is een absolute aanrader.
Verder heb ik de gebruikelijke route gevolgd naar het Zuiden. Deels met minibusjes (overal te boeken), nachttreinen en vliegtuig.
Vanuit Hoi An hebben we een stuk gevlogen, dat was maar 20 dollar duurder dan met de nachttrein. Het is dus raadzaam om altijd de informeren naar de vliegtarieven.
Halong Bay is ook een aanrader, dat moet je echt gaan zien. Ik had een trip geboekt met overnachting op een boot middenin Halong Bay. Fantastisch was dat.
Alles is ter plekke gemakkelijk te boeken, zowel de minitrips als het vervoer naar de volgende plaats.
In veel gevallen ontmoet je als backpacker anderen en reis je een stukje samen op, lekker vrijblijvend en gezellig.
Ik vond Vietnam een van de mooiste landen en ik heb al heel veel gezien.
Veel plezier daar!