Ik ben ongeveer in november in Vietnam en wil van noord naar zuid reizen.
Ik wil o.a naar Sapa, Hanoi, Halong Bay, Ninh Binh, Hue, Nha Trang, Dalat (easy rider tour), Mui ne (paar relax dagen), Saigon en dan vanaf saigon over de mekong naar Cambodja.
Is dit te doen in 3 weken? of is dit te kort? En wat is het beste aan te raden op deze route langs de kust, treinen of bussen? Ik wil namelijk geen binnenlandse vluchten nemen.
Ik denk dat het wel kan. Je kunt dan niet te lang op 1 plek blijven, maar velen doen Vietnam in drie weken. Zelf ben ik er twee maanden geweest, maar misschien kan er iemand die er drie weken is geweest je zijn/ haar ervaring vertellen?
Verder heb ik goede ervaringen met de bus. Je kunt een open bus ticket aanschaffen, of per plaats een ticket voor de bus halen bij een reisbureau. Je wordt vaak bij hotels afgezet en mag er even kijken of je in het hotel wilt verblijven. Van Hanoi kun je naar Lao Cai met de trein (soft sleepers zijn het relaxt, maar hard sleepers zijn ook nog te doen). Je moet dit wel van tevoren boeken, wil je een beetje een goede slaapplek. Van Hanoi naar Hue raad ik de sleeping bus af. De bedden zijn 1.60 meter en bij ons was de bus overboekt, waardoor er mensen op een matje op de grond moesten slapen. Een gewone bus had ons relaxter geleken. Je kunt het ook met de trein doen.
Natuurlijk is het te doen; maar zoals Anne-Jiske al schreef kun echt niet te lang op 1 plaats blijven hangen. Ik denk dat je meer nachten in bussen en treinen verblijft dan in hotel/hostels.
Ik heb zelf de eerste keer een georganiseerde reis geboekt, fox - het beste van Vietnam - individueel (+ echtgenoot ).
Deze rondreis was geheel over de weg en bedroeg 20 overnachtingen. Het was een schema van rijden-hotel-excursie-rijden/hotel- rijden enz; vrij vermoeiend.
Je krijgt wel een indruk, en echt niet meer dan dat, van Vietnam.
Wel heb ik het Vietnam-virus gekregen en zijn al 10 keer terug geweest.
Met de kennis van nu zou ik je adviseren om toch te vliegen en een aantal dagen in het noorden te blijven en dan te vliegen naar Nha Trang en daar je voorkeuren te pakken. Waarschijnliker heb je dan een ontspannendere vakantie.
Wij hebben in 3,5 week door Vietnam gereisd. Hanoi-Halong Bay-Sapa-Hanoi-Hue-Hoi An- Saigon - Mekong (2 dagen trip)- Mui Ne (paar dagen relaxen) - Saigon.
We hebben naar Sapa de nachttrein genomen, prima. En 2 binnenlandse vluchten en ik moet heel eerlijk zeggen dat ik dat wel erg fijn vond. Je zit met tours e.d. al regelmatig in de bus en dat schiet echt niet op. Een afstand van 100 km kan je zomaar 3 uur over doen. De trein naar Sapa was prima, overige heb ik geen ervaring mee, maar de afstanden zijn soms erg groot. De charme van Vietnam ervaar je naar mijn idee ook pas als je ergens een paar dagen bent en zelf op ontdekking gaat met fiets/brommer dan dat je met alle tours meegaat.
Wij zijn zelf in januari geweest en in het noorden betekend dat winter, dit zorgt er wel voor dat de temperaturen wat lager zijn, dit maakt reizen ook makkelijker en het verplaatsen minder vermoeiend.
Met 3 weken zit je al snel vast aan ‘hoogtepunten’.
Schrijf maar eens een route uit.
Sapa inderdaad per nachttrein, daar bespaar je tijd mee.
Minstens 2 nacht ter plekke (evt. 1 nacht home stay) en wandeling naar de minderhedendorpen.
Wat markten betreft zijn de zaterdagmarkt van Can Cau en zondagmarkt van Bac Ha toppers, maar dan kun je het beste (ook) in Bac Ha overnachten.
Alleen al voor het noorden kun je aardig wat tijd nemen; ik heb in 8 dagen met auto en chauffeur de noordwest-loop gedaan (schitterend!).
Halong Bay is een halve dag reizen vanaf Hanoi. Kan met een overnachting op het water.
Hanoi is een geweldige stad, zou je zo een paar nachten kunnen blijven.
Ninh Binh kan op weg naar Hue, maar kun je ook als dagtrip vanuit Hanoi doen en dan met een binnenlandse vlucht van Hanoi naar Hue (mijn voorkeur).
November is voor Hue, Da Nang en Hoi An niet echt de ideale periode, dus misschien niet te lang blijven. Hue en Hoi An zijn wel een must; Hoi An is erg mooi!
Van Da Nang (Hoi An) naar Nha Trang is een flinke afstand. Zou je ook per vliegtuig kunnen doen.
In Nha Trang zou je in plaats van Mui Ne de relaxdagen (pauze halverwege) kunnen houden. Met strand, bootjes, snorkelen en hele jaar aangenaam klimaat.
Dalat, altijd doen. Minstens 2 nachten. Even wat koeler en de Easy Riders zijn geweldig.
Saigon (vind ik persoonlijk minder leuk dan Hanoi), 1 dag sight seeing, bijna verplichte uitstapje naar Cu Chi tunnels (kies de vroegste tour om drukte voor te zijn).
Can Tho (Mekong + drijvende markten)
Chau Doc en volgende dag per boot (of bus) naar Phnom Penh.
Phnom Penh zal even wennen zijn na Vietnam…
Maar Cambodja is minstens zo boeiend (weer anders).
bedankt voor de uitgebreide antwoorden! Daar heb ik wel wat aan. Ik denk dat ik toch 1 binnenlandse vlucht neem, van Hanoi naar Hue. Met welke maatschappij kan ik dit het beste doen?
Ik kom volgens mijn planning vanaf China Vietnam in, dus zit ik al gelijk bij Sapa, vanaf daar begint mijn reis door Vietnam dan. Nog druk aan het rondneuzen en plannen, maar dat komt goed. iniedergeval bedankt!
Heeft iemand ideeen waar de binnenlandse vluchten te boeken zijn? Ben van plan om in Juli in Vietnam te gaan rondreizen en wil liefst alvast van te vore boeken. Dank alvast!
volgens mij zijn wij toen via jetstar voor een paar tientjes van hue naar hanoi gevlogen en dat zou ik zeker aanraden. Ook kan je vaak de nachtbus nemen, dat scheelt ook tijd. Toch vind ik het wel veel hoor voor 3 weken. Wij zijn 3,5 week geweest en hebbne ninh binh en dalat niet gezien. wel zijn wij vrij lang in het noorden geweest en 2 nachten in mui ne. Ik ben het trouwens helemaal met johan eens en vind saigon minder leuk dan hanoi. Veel plezier!
Hou er dan wel rekening mee dat een bedje in een sleeping bus 1m60 is en soms overboekt* kan zijn waardoor mensen op een matrasje in de gangpaden moeten liggen en dat je niet teveel betaalt. Dat is mijn ervaring. Een gewone bus (die 's nachts ook rijden) is mijns inziens prettiger.
Groetjes, Anne
*Wellicht handig te vermelden dat toen ik deze bus nam, het begin juli was: het begin van het hoogseizoen. Kan zijn dan dit in het laagseizoen niet voorkomt.