Backpacken Thailand

Hallo allemaal,

Voor aankomende zomervakantie (juli/augustus) zit ik eraan te denken om 3 weken (alleen) te gaan backpacken in Thailand. Ik ben 1 keer eerder in Azië (Indonesië) geweest en heb redelijk wat reiservaring, dit is wel de eerste keer dat ik ga backpacken. Wie heeft er tips voor mij?

De reis moet een goede combi van steden, tempels, markten, jungle/olifanten en strand zijn. Weet iemand of het ook mogelijk is in Thailand te (golf) surfen en waar je dit het beste kunt doen?

Ik ben nog op zoek naar een goede planning, ik wil in ieder geval een paar dagen Bangkok, Chiang Mai, misschien Ayutthaya en als afsluiting een paar dagen op 1 van de prachtige eilanden.

Op welke manier kun je het beste tussen deze plaatsen reizen, en wat is het verschil in reistijd/prijs? Daarnaast ben ik een tijdje op zoek geweest naar de mogelijkheid tot vrijwilligerswerk van een week (olifanten opvang, of engelse les geven). Helaas kan ik op internet alleen héle dure vrijwilligerswerk mogelijkheden vinden, of alleen voor een langere periode… iemand tips? Kun je je ter plekke ook aanbieden als vrijwilliger of is dit af te raden?

Daarnaast vraag ik me af wat andere backpackers in 3 weken ongeveer qua geld uitgegeven hebben? Ik vind het lastig om een budget in te schatten, qua accommodaties hoef ik geen hele luxe zolang het maar schoon is, slaapzaal is geen probleem. Alleen aan het strand zou ik graag in een bungalow met mooi uitzicht o.i.d. verblijven.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen, groetjes

Hee Angel,

Reizen in Thailand kan op het traject Bangkok-Ayutthaya-Chiang Mai uitstekend per trein.
Bangkok-Ayutthaya duurt anderhalf uur, en kost nog geen euro.
Ayutthaya-Chiang Mai gaat het best per (nacht) trein, ongeveer 35-40 euro, reisduur ongeveer 14 uur.

Reken voor een overnachting in een hotel 500 baht, dat is iets meer dan 13 euro.
In Chiang Mai kun je op dat geld iets verdienen, je hebt dat echter hard nodig voor je “hutje aan zee”.
Je zou zowel naar Ko Chang als naar Ko Samet kunnen gaan. Georges gaat je zeker vertellen wat de hutjes in Ko Samet doen.
Op Ko Chang zijn er enkele te vinden van 600 baht, maar dat zijn er echt enkele. Ik sliep er in een, Blue Lagoon Bungalows.
Jungle Way (goedkoop slapen in de jungle) zou voor jou iets zijn, dat zit ook vlakbij de olifanten, middenop het eiland.

Eten kost niet zoveel, houd wel je bierconsumptie in de gaten. Een maaltijd met een drankje kost 3-5 euro. Bier kost in een bar zeker 2 euro.

Hans.

Hallo Angel,

ik was in november een maand in mijn eentje en gemiddeld was ik 250 euro pr week kwijt. Dat was incl. trekkings, dagtrips, reizen, slapen, eten en biertjes op terrasjes.
Goedkoopste slaapplaats was 200 bht en de duurste 1000 in Bangkok, bleek later ook vorstelijk overdreven :slight_smile:
Geniet er van!

Hoi, bedankt voor jullie tips!

Ik drink geen bier, dus dit moet zeker schelen in de kosten! Qua eilanden zat ik meer te denken om via Krabi naar bijvoorbeeld Ko Phi phi te gaan, of misschien Ko Tao/ Ko Samui. Ko Chang en Ko Samet ken ik nog niet, wellicht kan iemand mij vertellen wat een beetje de verschillen tussen de eilanden zijn?

Ik ben op beide eilanden geweest, persoonlijk vond ik op koh chang meer te doen het is meer avontuurlijker dan Koh Samet.
Naast luieren op de schitterende stranden kun je op Koh Chang ook snorkelen en duiken. Verder vind je op het eiland een aantal mooie watervallen waaronder de Klong Plu,qua entertainment zit je beter op Koh Chang dan op Koh Samet.
Op koh samet is het strand het belangrijkste onderdeel van het eiland en alles speelt daar af het is kleiner en daardoor wat beperkter maar wel heel leuk, zoals eten op het strand en een lounge sfeer.
Ga ’s avonds kijken naar een vuurshow op Hat Sai Kaew en Ao Hin Khok beach,die vinden iedere dag tussen 18.00 en 22.30 uur plaats aan het strand.
Ga je langer dan 1 week zou ik voor koh chang kiezen want zeker na 1 week heb je het wel gehad op koh samet.

Hoi,

Ook ik was in 3,5 week ongeveer 1000 euro kwijt, dit was inclusief verblijf, eten, reizen (2x binnenlands gevolgen ivm de overstromingen destijds), 1,5 duikcursus, huur scooter, en andere trips). En in die 3,5 week heb ik gedaan:
Bangkok - Chiang Mai - Pai (aanrader!!) - Chiang Mai - Koh Samui (alleen geland en boot naar Koh Phangan gepakt) - Koh Phangang - Koh Tao - Bangkok.

Op Koh Tao zitten heel veel duikscholen dus als je wilt duiken moet je daar zijn. Je ontmoet dan ook automatisch veel mensen.
Pai vind ik een aanrader omdat het een klein dorpje midden in de noorderlijke bergen is, waar veel backpackers komen (niet de party-hardy mensen, meer de chille mensen) maar het toch niet té toeristisch is. mooie omgeving ook om te ontdekken per scooter.

have fun!

1 like