Ik ben nieuw hier dus aangenaam…
Op dit moment studeer ik in Barcelona maar vanaf eind januari ga ik 3 maanden vrijwilligerswerk doen in Kaapstad en vervolgens wil ik gaan backpacken door Afrika.
Allereerst, Kaapstad:
Ik ga werken voor Habitat for Humanity en zal veelal in townships werken rondom Kaapstad. Ik zou graag een kamer willen huren voor 3 maanden in Kaapstad in een buurt waar het voor studenten/20-gers, leuk vertoeven is… kan iemand mij een indicatie geven van de prijs, van de beste wijk en op welke manier ik het best een kamer kan zoeken?
Voor mensen die ook in de periode februari-mei in Kaapstad verblijven, stuur me een berichtje, dan kunnen we een keer wat gaan drinken!!
Vervolgens, Backpacken in Afrika:
Mijn plan is om van Kaapstad naar Nairobi te reizen in ongeveer 2,5 maand. Ik besef echter dat het een enorme afstand is en zou dus graag informatie willen over of dit haalbaar is En of ik dan enigzins relaxed kan reizen. Ik wil in die periode ook de Kili beklimmen, de Victoria Waterfalls bezoeken en een wildpark tour doen dus daarvoor zal ik ook nogal wat tijd nodig hebben. Aangezien ik nog niet precies weet wanneer ik terug wil vliegen naar A’dam, heb ik alleen een heenticket geboekt naar Kaapstad. Is dit een probleem met het aanvragen van een visum? (ik wil idealiter mijn terugvlucht boeken wanneer ik in de buurt kom van Nairobi)
Wat zeggen jullie verder over de veiligheid van het zelfstandig backpacken door Afrika, ik ben 22 jaar en zeg tegen mijzelf dat wanneer ik mijn kop erbij hou, dit wel moet lukken maar sta open voor suggesties…
O ja, het aanvragen van visums voor de landen waar ik naartoe wil reizen, kan ik die ter plekke aanvragen of moet ik die in Nederland aanvragen?
Zo ja in Nederland, ik ben rond kerst terug uit Barcelona en heb dan dus een maand in Nederland om die visums te fixen, is dit voldoende of moet ik hier al een begin maken?
Ben benieuwd naar jullie reacties & alvast bedankt voor de wijsheid!
Zo, jij leidt een lekker avontuurlijk bestaan! Good for you!
Ik raad je aan om eens in het forum van de Lonely Planet website te zoeken naar oudere berichten hierover. Je kunt een ‘advanced search’ doen en allerlei verschillende trefwoorden proberen, bv. Africa overland, Capetown Nairobi, etc.
En er is ook een Africa Branch FAQ thread (een posting met veelgestelde vragen / antwoorden).
Ook voor je accommodatie in Kaapstad zou je bijvoorbeeld zelf een item kunnen posten in dat forum. En kijk eens op www.africaguide.com.
Wat je ook nog kan doen is eens kijken in de brochures van Djoser, Baobab, Shoestring en hoe heten ze allemaal… en gewoon hun route nabootsen, maar dan zelfstandig! Die leiden meestal langs de diverse highlights en over de meest logische wegen.
Over visums kun je info vinden op de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Visa voor Tanzania en Kenia kun je gemakkelijk aan de grens krijgen, echt niet nodig om van tevoren te regelen (al zeggen veel Nederlandse organisaties van wel).
Ik heb zelf gereisd in Malawi (superleuk! heel warme mensen), en een andere keer in Tanzania en Kenia. Ik ken diverse mensen die vanuit Malawi Tanzania in zijn gereisd, dat gaat volgens mij prima. In zuidelijk Tanzania zijn de wegen wel slechter dan in het toeristische noorden. Maar je hebt er bijvoorbeeld ook een trein (zelfs helemaal vanuit Zambia) die door het Selous wildpark naar Dar Es Salaam rijdt. Dus misschien zie je onderweg nog giraffen enzo!
Op mijn website lees je reisverslagen over Malawi en Tanzania en Kenia… ter inspiratie…
Wildparken zijn in Tanzania erg duur, in Zambia heb je ook een mooie (South Luangwa), die is volgens mij een stuk goedkoper. Ook Kenia is qua safari’s wat goedkoper.
Kili beklimmen gaat je ook veel geld kosten, je bent verplicht een gids te huren. (Ik geloof dat je al gauw rond de $500-600 kwijt bent.) Je zou ook voor andere bergen kunnen kiezen, bv. Mount Mulanje in Malawi is erg mooi, en in Tanzania heb je bijvoorbeeld de Udzungwa Mountains en de Usambara Mountains (Lushoto schijnt een erg leuke en niet zo toeristische uitvalsbasis te zijn), en in Kenia heb je Mount Kenia.
Maarja ik snap het ook wel dat veel mensen persé de Kilimanjaro willen beklimmen omdat dat nou eenmaal een bekende naam is en omdat er misschien over enkele decennia al helemaal geen sneeuw meer op ligt.