Backpacken door Tanzania

Hola,

Ik ben nieuw hier dus aangenaam…
Op dit moment studeer ik in Barcelona maar vanaf eind januari ga ik 3 maanden vrijwilligerswerk doen in Kaapstad en vervolgens wil ik gaan backpacken door Afrika.

Allereerst, Kaapstad:
Ik ga werken voor Habitat for Humanity en zal veelal in townships werken rondom Kaapstad. Ik zou graag een kamer willen huren voor 3 maanden in Kaapstad in een buurt waar het voor studenten/20-gers, leuk vertoeven is… kan iemand mij een indicatie geven van de prijs, van de beste wijk en op welke manier ik het best een kamer kan zoeken?
Voor mensen die ook in de periode februari-mei in Kaapstad verblijven, stuur me een berichtje, dan kunnen we een keer wat gaan drinken!!

Vervolgens, Backpacken in Afrika:
Mijn plan is om van Kaapstad naar Nairobi te reizen in ongeveer 2,5 maand. Ik besef echter dat het een enorme afstand is en zou dus graag informatie willen over of dit haalbaar is En of ik dan enigzins relaxed kan reizen. Ik wil in die periode ook de Kili beklimmen, de Victoria Waterfalls bezoeken en een wildpark tour doen dus daarvoor zal ik ook nogal wat tijd nodig hebben. Aangezien ik nog niet precies weet wanneer ik terug wil vliegen naar A’dam, heb ik alleen een heenticket geboekt naar Kaapstad. Is dit een probleem met het aanvragen van een visum? (ik wil idealiter mijn terugvlucht boeken wanneer ik in de buurt kom van Nairobi)
Wat zeggen jullie verder over de veiligheid van het zelfstandig backpacken door Afrika, ik ben 22 jaar en zeg tegen mijzelf dat wanneer ik mijn kop erbij hou, dit wel moet lukken maar sta open voor suggesties…
O ja, het aanvragen van visums voor de landen waar ik naartoe wil reizen, kan ik die ter plekke aanvragen of moet ik die in Nederland aanvragen?
Zo ja in Nederland, ik ben rond kerst terug uit Barcelona en heb dan dus een maand in Nederland om die visums te fixen, is dit voldoende of moet ik hier al een begin maken?

Ben benieuwd naar jullie reacties & alvast bedankt voor de wijsheid!

Hoi,

Volgens mij is het wel haalbaar in die tijd. Dat van de visums hangt een beetje af van door welke landen je wilt reizen. Voor Malawi en Tanzania en Kenia hoef je niet van tevoren iets te regelen, voor Zambia wel (maar kan misschien ook ter plaatse). Maar zoek het even op op de website van www.minbuza.nl. Al zullen die zeggen dat je voor Tanzania en Kenia ook van tevoren moet regelen maar dat is helemaal niet nodig.

In andere topics in dit forum vind je ook wel veiligheidstips, en in mijn lijst waarvoor je de link in mijn handtekening ziet.

Als ik jou was zou ik eens op internet zoeken naar wat reisblogs/-verslagen van andere mensen, daar staan vast wel handige tips in over de grensovergangen, benodigde tijd, handige routes etc. Bv Google eens op “Cape Town Nairobi overland”.
In ieder geval kun je vanuit noord-Malawi vrij eenvoudig zuid-Tanzania in reizen. Zuidelijk Tanzania is wel ruiger en heeft slechte wegen; de toeristisch populaire plaatsen liggen meer in het noorden, en Zanzibar. Het kan juist leuk zijn natuurlijk om de minder bezochte gebieden te bekijken. Malawi vond ik zelf super.
Ook vanuit Tanzania naar Kenia is makkelijk, tussen Arusha en Nairobi gaan heel vaak prima bussen (en ook duurdere shuttle busjes) en die wachten gewoon bij de grens terwijl iedereen uit de bus ter plaatse z’n visum koopt (stempeltje). Ook vanuit Dar Es Salaam naar Mombasa heb ik gedaan en dat gaat ook prima.

Ik weet niet hoe het zit met uitreis-bewijs, oftewel dat je een enkel ticket hebt… daarover zou je in het forum van Lonely Planet waarschijnlijk meer antwoorden kunnen krijgen. Daar zitten sowieso wat avontuurlijker mensen, en uit de hele wereld (dus méér mensen), dus meer kans dat iemand je kan helpen.

Je kunt mijn reisverslagen over Malawi (+ safari in Zambia) en Tanzania en Kenia teruglezen op mijn website.

Ik denk dat je onderweg (en in Kaapstad) genoeg andere reizigers tegenkomt, aan wie je tips kunt vragen voor routes, hotels, etc, of met wie je stukjes samen kunt opreizen.

Succes, klinkt als een toffe reis!
Cécile

Oh ik zie nu dat je er waarschijnlijk al zit…

Gaaf man dat je naar Kaapstad gaat, een van de mooiste steden vd wereld!! Ik heb zelf daar vlakbij (khayelitsha) in de sloppenwijk gewerkt en gewoond. ik kan je dus niet echt helpen aan een plekje in kaapstad zelf aangezien ik erbuiten zat. Maar ik kan je wel vertellen dat:

• er tegenwoordig een bus van johannesburg naar tanzania rijdt… (of dat dan zo spannend is weet ik niet…) (was volgens mij de greyhound of die andere redelijk luxe busmaatschappij)
  • voor mozambique moest je een paar jaar geleden wel van te voren een visa hebben, anders duurde vanuit ZA een week…
    kenya en tanzania kan je gewoon bij de grens kopen (met dollars, liefst gepast)
    enjoy!
    gr mariska