Backpacken Peru en Bolivia

Goedemiddag,

Ik ga komende zomer voor 5 weken naar Peru met mijn zusje. We reizen 3,5 week samen, waarna zij terug vliegt naar Nederland en ik nog 10 dagen blijf.

Ik ben eerder al voor langere tijd wezen backpacken in Australie en het idee is om deze 3,5 week samen ook backpackend door te brengen. De tickets zijn inmiddels geboekt en onze route begint vorm te krijgen. Ook Macho Picho is inmiddels bevestigd.

Toch loop ik tegen een aantal dingen aan.
Ik regel mijn vervoer en acco altijd ter plaatse. Mijn zusje wil het liefst alles vooruitgeboekt en georganiseerd hebben. Ook heeft zij verhalen gehoord omtrent de veiligheid in deze twee landen, dus vandaar dat ik hoop dat iemand antwoord kan geven op onderstaande vragen:

  • Wij gaan dus halverwege juli weg. Hoe makkelijk/moeilijk is het om in die periode accomodatie te vinden (op de gebruikelijke toeristische route)? Tips?

  • Ik ben ervan op de hoogte dat busreizen lang (kunnen) duren, maar ik ben van mening dat je alleen hierdoor al veel van het land ziet. Wat zijn jullie ervaringen met het nemen van de bus? Wat zijn de prijzen ongeveer (lange afstand) en vooral (dit is waar mijn zusje bezorgd over is) hoe veilig is dit? Zij had nm gehoord dat je alleen maar bussen moet nemen met beveiliging aan boord. Ik vind dit persoonlijk onzin, maar dan ben ik eigenlijk alleen nog maar in Argentinie geweest en andere wat meer westerse landen, dus kan moeilijk oordelen. Daarnaast ben ik van mening dat met gezond verstand je veel kunt voorkomen. Maar om haar wat gerust te stellen ben ik wel benieuwd naar wat jullie ervaringen zijn aangaande de veiligheid.

  • zijn er activiteiten die (ver) vooruit geboekt moeten worden? Zoals bijv. Macho Picho?

  • Iemand nog een mooie treinroute?

Alvast heel erg bedankt!

Ik heb een aantal maanden in Bolivia stage gelopen en ben toen tijdens een vakantie ook naar peru gereisd. De busreizen hebben wij altijd ter plekke geregeld. Soms op de dag zelf of een dag eerder, net hoe toeristisch of druk het daar was. Mijn ervaring was toen (2007) dat ik voor ongeveer 6,- euro een reis van 12 uur in een slaapbus kon maken (de duurste klasse).
Ik vond de busreizen niet altijd een succes. De slaapstoelen zijn klein voor europeanen, het was 's nachts koud en onderweg werden veel bolivianen van het platteland de bus in gelaten. Daardoor was de bus vol en rook het niet altijd fris. Onveilig heb ik me in die bussen echter nooit gevoeld en een alternatief was er gewoon niet. En in de avond/ vroege ochtend heb ik wel erg mooie landschappen en dorpjes gezien!

Onze dagtocht naar Machu Picchu hebben wij in Cusco geregeld. Volgens mij twee dagen vantevoren. Ook de alle overnachtingen hebben wij gewoon ter plekke geregeld.
Mijn ervaringen zijn wel uit april 2007, ik weet niet hoe het in juli was.

Gevaren in Peruaanse en Boliviaanse bussen:
**

  • chauffeurs die weinig ervaring hebben en/of teveel alcohol drinken en/of te weinig rust mogen nemen en/of roekeloos rijden op bergpassen;
  • slecht materieel (slecht onderhouden bussen)**
    Kies daarom de wat gerenommeerdere maatschappijen. Vraag ook aan Peruanen en Bolivianen zelf welke maatschappijen minder ongelukken krijgen. Je vindt aanraders ook wel terug in reisgidsen en op forums.

- stiekeme diefstal
Daar gaat bewaking je echt niet 100% voor behoeden. Let gewoon zelf goed op je tas met waardevolle spullen en stop je paspoort en grootste geld (eventueel op verschillende plekken) onder je kleding. Als ik ga slapen, slaap ik met mijn tasje op schoot en mijn armen er omheen.
Zet die niet op de grond (ook al doe je een lus om je been) want dan is er nog kans dat iemand wat pikt. En natuurlijk al helemaal niet in het vak boven je hoofd laten liggen terwijl je slaapt of terwijl je plaspauze houdt.

Je grote tas gaat onderin of op het dak. De gerenommeerdere busmaatschappijen geven die tassen onderweg bij tussenstops alleen af aan degene die het bijbehorende bonnetje kan laten zien. Dus je kunt - in mijn ervaring althans, bij elkaar 4 maanden daar rondgereisd - gewoon rustig door blijven slapen tijdens tussenstops, als je je kleine tas maar goed in de gaten houdt.

- chaotische busstattions
Op busstations eigenlijk over de hele wereld lopen ook veel dieven en charlatans rond dus moet je gewoon erg alert zijn op je spullen en jezelf. Let ook op dat je in een echte taxi stapt en geen nep-taxi. In Lonely Planet en op forums staat vast wel beschreven hoe je die herkent, ik ben het alweer vergeten voor die landen.

Die bewaking vind ik dus erg overdreven… er zijn gebieden bv. centraal Peru waar af en toe nog gewapende groepen bussen overvallen maar dat is maar heeeeeeel af en toe en wordt natuurlijk hard aangepakt. En is in een gebied waar jullie helemaal niet komen.

Cruz del Sur is een Peruaanse busmaatschappij die in Peru erg populair is onder toeristen omdat ze zo overdreven beveiligd zijn en aan boord tv (met de slechtste films allertijden) en live bingo enzo hebben… maar zelf vind ik die juist heel vervelend, ook vanwege dat luide ge-bingo (heb ik helemaal geen behoefte aan), en de overwegend blanke medepassagiers en het feit dat ze nergens even een lunchsstop houden om je benen te strekken, te plassen, even een klein dorpje te zien… maar gewoon door jakkeren en een soort vliegtuigmaaltijd aanbieden. Ik vind het juist wel leuk om in een wat gewonere bus te zitten tussen de Peruanen, en te stoppen bij van die spotgoedkope kiprestaurantjes in het midden van niks.

En inderdaad zijn de busritten soms lang en 's nachts zie je natuurlijk niks en kan het koud zijn (sommige bussen hebben verwarming… anders 's nachts veel kleding en een muts meenemen aan boord!). Wel spaar je daarmee tijd en hotelkosten (alhoewel dat heel goedkoop is dus de moeite niet echt waard).
Overdag ervaar ik het zelf als lange ‘documentaires’ maar dat is ook omdat ik er niet teveel per week doe (maximaal 3 lange ritten per week).

Misschien helpt het als je je zus erop wijst dat ik en vele andere vrouwen in hun uppie door Peru hebben gereisd zonder problemen. En zij heeft jou, haar sterke broer nog om haar te beschermen! :wink:

Oh ja, en voor juli weet ik niet zeker hoe ver van tevoren dingen vol zitten maar ik zou ook niet teveel vooruit willen boeken. Het is redelijk onrustig in die landen de laatste tijd dus stel dat er stakingen of wegblokkades zijn, dan zou ik nog de vrijheid willen hebben om gewoon een andere route te kiezen die dat ontwijkt.
En wat veiligheid betreft zou ik brandhaarden dan ook mijden, stel dat er bv. in Lima veel protesten zijn, ga dan gewoon ergens heen waar dat niet zo is. Dat soort dingen zijn meestal vrij lokaal.

En misschien helpt het ook nog om je zus eens te wijzen op criminaliteitscijfers in Nederland en België… als je je er echt in gaat verdiepen durf je hier de straat misschien ook niet meer op. Maarja dan kan je je hele leven wel veilig thuis truien gaan zitten breien, maar dan kan er altijd nog een vliegtuig op je huis neerstorten! (Bijlmerramp)
Kortom de dingen gewoon in perspectief zien.

Buen viaje,
Cécile

1 like

Het enige wat je ver vantevoren moet boeken is de incatrail. voor de rest is alles terplekke te regelen. Misschien is het verstandig om een paar dagen voordat je naar cuzco gaat een hostel te boeken anders beland je misschien te ver uit het centrum door de drukte.
Bussen zijn over het algemeen veilig. Kies inderdaad niet altijd de goedkoopste maatschappij omdat deze ook niet betrouwbaar zijn qua tijd.
Als je op een busstation aankomt zie je meteen wat gerenomeerde maatschappijen zijn aan het uiterlijk van de verkoopcounters. De luxere maatschappijen hebben vaak 2 of 3 balies aan elkaar en fancy reclameborden.
Wat ik echt aan wil raden als je van iets extreems houd is raften op de apurimacrivier bij cuzco.
Dit is één van de meest heftige rafttrips die je kunt doen in de wereld.
Dit moet je dan wel doen bij de firma mayuc die op het plaza de armas in cuzco zit. Deze zijn goed,veilig en betrouwbaar.
Eén nadeel aan deze trip is dat je waarschijnlijk de enige niet israelier bent. Cuzco is irritant populair onder mensen uit israel op één of andere manier??!!

Waar begin je en waar eindig je??

Leuke tip van dat raften maar check dan wel even of je reisverzekering het wel dekt als je een ongeluk krijgt en ziekenhuis/ repatriëring nodig hebt. Vaak zitten extreme sporten niet in de standaard reisverzekering.

Oh en ik zie nu pas deze vraag: - Iemand nog een mooie treinroute?

Er gaan niet veel treinen in die landen. Er gaat wel een trein tussen Puno en Cusco maar die gaat maar 3x per week ofzo (of het moet veranderd zijn), is duurder dan de bus, doet er langer over, en is ver van tevoren volgeboekt (althans de niet-allerlaagste klassen). Als je die toch neemt, let dan goed op je spullen want soms gooien dieven backpacks en tassen uit de ramen, waar hun handlangers dan staan te wachten. (In een trein heb je natuurlijk geen bagageruim zoals in een bus).

Ik vond zelf de treinreis tussen Huancavelica en Huancayo erg mooi maar daar komen jullie waarschijnlijk niet en dat was voor mij ook een beetje omreizen, ook al reisde ik wel over land van Cusco naar Lima via de centrale Andes (o.a. Ayacucho).

Over treinen in Bolivia weet ik niet zoveel, behalve dat er eentje is van Uyuni naar Chili (Calama), maar 1x per week, en toen ik die nam duurde de reis 28 uren in plaats van de 14 die het zou duren. Waardoor we precies het mooiste uitzicht misten want toen was het al donker.

Dit is een superhandige en leuke site over treinreizen in de hele wereld, vaak met prijzen en tijden erbij, foto’s en/of filmpjes van hoe een trein er dan van binnen uitziet (handig als je wilt kiezen tussen 1e of 2e klasse in een slaaptrein bijvoorbeeld)… dus sla hem zeker op in je favorieten, ook voor toekomstige reizen.