Gevaren in Peruaanse en Boliviaanse bussen:
**
- chauffeurs die weinig ervaring hebben en/of teveel alcohol drinken en/of te weinig rust mogen nemen en/of roekeloos rijden op bergpassen;
- slecht materieel (slecht onderhouden bussen)**
Kies daarom de wat gerenommeerdere maatschappijen. Vraag ook aan Peruanen en Bolivianen zelf welke maatschappijen minder ongelukken krijgen. Je vindt aanraders ook wel terug in reisgidsen en op forums.
- stiekeme diefstal
Daar gaat bewaking je echt niet 100% voor behoeden. Let gewoon zelf goed op je tas met waardevolle spullen en stop je paspoort en grootste geld (eventueel op verschillende plekken) onder je kleding. Als ik ga slapen, slaap ik met mijn tasje op schoot en mijn armen er omheen.
Zet die niet op de grond (ook al doe je een lus om je been) want dan is er nog kans dat iemand wat pikt. En natuurlijk al helemaal niet in het vak boven je hoofd laten liggen terwijl je slaapt of terwijl je plaspauze houdt.
Je grote tas gaat onderin of op het dak. De gerenommeerdere busmaatschappijen geven die tassen onderweg bij tussenstops alleen af aan degene die het bijbehorende bonnetje kan laten zien. Dus je kunt - in mijn ervaring althans, bij elkaar 4 maanden daar rondgereisd - gewoon rustig door blijven slapen tijdens tussenstops, als je je kleine tas maar goed in de gaten houdt.
- chaotische busstattions
Op busstations eigenlijk over de hele wereld lopen ook veel dieven en charlatans rond dus moet je gewoon erg alert zijn op je spullen en jezelf. Let ook op dat je in een echte taxi stapt en geen nep-taxi. In Lonely Planet en op forums staat vast wel beschreven hoe je die herkent, ik ben het alweer vergeten voor die landen.
Die bewaking vind ik dus erg overdreven… er zijn gebieden bv. centraal Peru waar af en toe nog gewapende groepen bussen overvallen maar dat is maar heeeeeeel af en toe en wordt natuurlijk hard aangepakt. En is in een gebied waar jullie helemaal niet komen.
Cruz del Sur is een Peruaanse busmaatschappij die in Peru erg populair is onder toeristen omdat ze zo overdreven beveiligd zijn en aan boord tv (met de slechtste films allertijden) en live bingo enzo hebben… maar zelf vind ik die juist heel vervelend, ook vanwege dat luide ge-bingo (heb ik helemaal geen behoefte aan), en de overwegend blanke medepassagiers en het feit dat ze nergens even een lunchsstop houden om je benen te strekken, te plassen, even een klein dorpje te zien… maar gewoon door jakkeren en een soort vliegtuigmaaltijd aanbieden. Ik vind het juist wel leuk om in een wat gewonere bus te zitten tussen de Peruanen, en te stoppen bij van die spotgoedkope kiprestaurantjes in het midden van niks.
En inderdaad zijn de busritten soms lang en 's nachts zie je natuurlijk niks en kan het koud zijn (sommige bussen hebben verwarming… anders 's nachts veel kleding en een muts meenemen aan boord!). Wel spaar je daarmee tijd en hotelkosten (alhoewel dat heel goedkoop is dus de moeite niet echt waard).
Overdag ervaar ik het zelf als lange ‘documentaires’ maar dat is ook omdat ik er niet teveel per week doe (maximaal 3 lange ritten per week).
Misschien helpt het als je je zus erop wijst dat ik en vele andere vrouwen in hun uppie door Peru hebben gereisd zonder problemen. En zij heeft jou, haar sterke broer nog om haar te beschermen! 
Oh ja, en voor juli weet ik niet zeker hoe ver van tevoren dingen vol zitten maar ik zou ook niet teveel vooruit willen boeken. Het is redelijk onrustig in die landen de laatste tijd dus stel dat er stakingen of wegblokkades zijn, dan zou ik nog de vrijheid willen hebben om gewoon een andere route te kiezen die dat ontwijkt.
En wat veiligheid betreft zou ik brandhaarden dan ook mijden, stel dat er bv. in Lima veel protesten zijn, ga dan gewoon ergens heen waar dat niet zo is. Dat soort dingen zijn meestal vrij lokaal.
En misschien helpt het ook nog om je zus eens te wijzen op criminaliteitscijfers in Nederland en België… als je je er echt in gaat verdiepen durf je hier de straat misschien ook niet meer op. Maarja dan kan je je hele leven wel veilig thuis truien gaan zitten breien, maar dan kan er altijd nog een vliegtuig op je huis neerstorten! (Bijlmerramp)
Kortom de dingen gewoon in perspectief zien.
Buen viaje,
Cécile