Hoi Angel88, leuk dat je graag door de oostkust wilt gaan reizen. Ik heb twee jaar geleden een maand, alleen, door de oostkust gereisd (en een maand door de westkust) en het is een fantastische ervaring. Ook ik had geen huurauto, dus moest alles met het openbaar vervoer doen. Ik koos ervoor om een Greyhound Discovery Pass aan te schaffen en daar was ik vooraf nogal bang voor. Als je op internet gaat speuren, kom je vrijwel enkel enge en negatieve verhalen over de Greyhound tegen. Vreemde, arme, criminele figuren die de bus nemen, slechte service en afgelegen busstations. Opzich kan ik me wel vinden in deze kritieken, alleen heb ik het totaal niet als storend ervaren. Ik was 18 jaar en had nog nooit eerder alleen gereisd en heb het dus totaal niet negatief ervaren, dus laat je niet afschrikken door de verhalen op het internet. Dat de Greyhound stations vaak afgelegen liggen van het centrum van een stad klopt vaak wel, maar aan de oostkust ligt veruit de meerderheid gewoon in het centrum (althans waar ik ben geweest). New York, Boston, Philadelphia, Chicago, Indianapolis, Cleveland, Buffalo (en daarmee Niagara Falls) en Atlanta zijn allemaal dik in orde. Washington DC ligt ietwat verder, maar ligt een metrostation vrijwel naast, dus is ook goed te doen. Nashville was echter de lastigste. Om een hoop gedoe te besparen, nam ik een taxi waar ik rond de 10 dollar voor betaalde. Al met al hoef je het daarvoor zeker niet te laten. Orlando en Miami ben ik niet geweest, dus zou ik niet weten, maar even Google Mapsen en je komt er wel.
Als je naar de Niagara Falls wilt, moet je naar Buffalo. Een Amerikaans stadje aan de grens van Canada. Van daaruit kun je een bus nemen naar de Niagara Falls. Vervoer vanuit Buffalo is echter niet optimaal, dus kijk even of je daar iets voor kan verzinnen. Ofwel een tourtje nemen vanuit Buffalo of wellicht eenmalig naar Buffalo om direct door te gaan naar de Niagara Falls om een hostel te nemen aan de Canadese kant van de watervallen. Zijn mooier en aan die kant is veel meer te beleven. Aan het einde van de middag vanuit de Niagara Falls terug naar Buffalo kan erg hectisch zijn, dus dat raad ik je niet aan.
Ik heb de Amtrak trein helaas niet genomen (ook niet in het westen). Ik hoor daar heel goede verhalen over. Comfortabel, snel en mooi uitzicht, dus dat is erg positief. Aan de oostkust is het spoor echter niet zo goed als aan de westkust. Een grote stad als Nashville is bijvoorbeeld niet te bereiken met de trein, dus dat is wel vreemd. Wellicht dat dat in twee jaar tijd wel is veranderd. Ik zou even checken of er een prima verbinding is tussen de steden die jij wilt bezoeken. Als dat het geval is, kun je zeker overwegen om de trein te nemen in plaats van de bus, maar nogmaals: de Greyhound valt reuze mee.
Of €2000 voldoende budget is, is natuurlijk afhankelijk van de kosten voor de vlucht. Ik had destijds een retourvlucht van nog geen €600, terwijl ik doorgaans hoor dat een vlucht rond de €1000 kost (naar New York). Natuurlijk afhankelijk van wanneer je boekt.
Een hostel kost inderdaad doorgaans tussen de $20 en $25. New York is erg duur en daar heb ik in het HI Hostel bij aankomst $35 betaald, maar aan het einde van mijn trip toen ik daar weer was (in de lente) was het plots $50. De prijzen in de rest van de oostkust liggen echter aanzienlijk lager. Ook grote steden als Chicago en Washington DC komen daar niet bij in de buurt. Als we $25 als gemiddelde nemen (daar NY duurder is, dus we een iets hoger gemiddelde moeten nemen), kom je uit op $475 voor 19 dagen overnachten. Voor $30 per dag eten, drinken en leuke dingen doen, kom je al een heel eind. New York kan erg duur zijn gezien de vele betaalde attracties, maar mocht je meer van het slenteren zijn, hoeft het niet zo duur te zijn. Ik ben naar veel attracties geweest als het Empire State Building, Top of the Rock, Vrijheidsbeeld e.d., maar de meeste tijd besteedde ik aan het rondlopen door verschillende delen van Manhattan. Je kan het dus duur maken, maar het hoeft niet. Uitgaande van $30 per dag gemiddeld om te eten, drinken en leuke dingen te doen, kom je uit op een totaal van $570. Vervoerskosten moet je even berekenen op de website van Greyhound/Amtrak. Mocht je geen extreem dure vlucht hebben, moet je het met €2000 voor 19 dagen echt wel redden. Amerika is geen backpackland pur sang, maar je kunt het eenvoudig erg goedkoop voor jezelf maken zonder dat het de pret hoeft te drukken.