Reis VS openbaar vervoer

Ik zou graag steden willen bezoeken, zowel in het oosten als het westen. Misschien qua budget dat het toch handiger is om 1 kant te kiezen. En tussendoor bij hostels eens een excursie boeken naar een national park.
Kun je gemakkelijk met het openbaar vervoer door de USA reizen?
Welke busmaatschappijen zijn er? Kun je leuke routes met de trein afleggen?

Stel, ik kies voor een trip van ca. 4 weken voor de oostkant. Wat ik sowieso wil bezoeken: New York, Boston, Washington, Philadelphia.
Misschien nog een stukje Canada meepakken. Hoeveel geld zou ik daarvoor ongeveer nodig zijn?

En wat kost een vlucht naar de oostkant ongeveer?

Sorry voor mij ietwat verwarrende verhaal

Wat je reist gaat kosten ligt helemaal aan jezelf. Hostels zijn er in diverse prijsklassen, wat en waar je gaat eten is natuurlijk een factor en er is ook een redelijk prijsverschil tussen bus (GreyHound is de nationale lange-afstandsbus, maar er zijn nog wel wat kleinere maatschappijen) en de trein (Amtrak). Ik raad wel aan om te kijken naar een multi-city of USA-rail ticket om wat te besparen. Als je per bus wilt reizen, neem dan ook je studentenkaart mee voor korting.

Voor vliegtickets kun je natuurlijk zelf ook een beetje rondkijken. Hier is het seizoen heel erg van belang. In en om de zomervakantie (hoogseizoen) verdubbelen de prijzen vaak. Naar Amerika vliegen (retour) kan tussen de 500 en 1500 euro liggen, afhankelijk van de maatschappij, directe vlucht/overstap en tijd van het jaar.

Vaak is het moeilijk om in de parken te komen, zeker als ze wat verder uit van een stad vandaan liggen. Greyhounds komen dan vaak redelijk ver, maar niet in het park zelf. Bereid van te voren voor wat je wilt zien en bekijk dan op welke manieren je daar kan komen.

Als je wat meer informatie geeft over wat je wilt zien en wanneer, dan kunnen we wat meer gericht informatie geven.

Bedankt voor je snelle reactie. Jurjen.

Ik wil er eigenlijk gewoon even tussenuit en wat highlights zien.
Belangrijk is wel de prijs. Voor een maandje zo’n 1200 euro, is dat realiseerbaar? (excl. vlucht) Waar precies heen in the US, is dan eigenlijk wat minder van belang. Ik zou graag de toeristische trekpleisters bezoeken. Klinkt voor de echte reizigers misschien doodsaai, maar ik ben nog onervaren en wil er gewoon een leuke vakantie van maken. Van stad naar stad reizen, klinkt leuk.

Tijd van het jaar zal dan waarschijnlijk begin 2011 worden.

hierboven staat al wat verteld over OV-maar bedenk dat voor de average USAer OV vooral FLY=vliegen betekent, en dan een huurauto op de arrival-airport. Trein en nog meer die Geyhoundbus is iets voor de allerlaagste sociale klasse-en voor rare europeanen die blijkbaar niet weten hoe dingen in de US werken (of zoiets, vat U m?)
Die 4/5 steden in de North-East zijn prima te doen-je kan redelijk snel op de sites van AmTrak=trein of Greyhound=bus kijken naar tijden en prijzen-voor een idee.
Ook rijdt er megabus.com en boltbus.com-prijsboksers, die nog goedkopee bussen bieden-maar niet goed, geld kwijt.
IN de steden is soms redelijk, soms goed, soms bvar slecht OV-dat varieert enorm. In al die grote steden is wel een metro=subway, die redelijk goed valt te gebruiken. SOms zijn er ook daypasses, kost om de 5/7 US$, meest geschikt voor toerists.
OOk binnen bvb California -LA, SFO, San Diego, nog naar lasvegas, valt het best te doen. Maar in de binnenlanden is het vaak erbarmelik slecht (naar onze begrippen dan).
Voor 1200=40 eur/day=rond de 55 US$, KAN je met beleid en zuinigheid rondkomen-maar dat betekent wel: slapen in hostels/dorms of af en toe in trein of bus, vaak eten gekocht in de supermarket en niet opgediend, uitvinden hoe lokale bus/metro werken en die gebruiken en weinig uitgaan en de free dingen zien te vinden. Ga liever wat korter, bespaar minder per dag en geniet ervan-als je toch eens in die US komt!

De Hreyhound busses zijn prima te doen, en lekker goedkoop!!

Ik zou in “het begin van het jaar” niet naar het noord oosten gaan. Veel te koud en hopen sneeuw. Het ZW zou al een stuk beter zijn maar verwacht daar ook geen hitte die tijd van het jaar.
Yeehaw