Backpacken met mijn zoon van dan 15 jaar; where to go (on a budget)

Voor de komende zomer staat een backpackvakantie met mijn zoon op de planning (4 weken). Na twee jaar terug 10 dagen in Marokko te hebben vertoefd is hij daar wel klaar voor.

Ik vind het echter moeilijk om een selectie te maken van landen waar ik heen kan gaan. Er zijn 3 voorwaarden

1. in de zomervakantie
  2. betaalbaar
  3. redelijk behapbaar, ook voor een kind van 15

Laos kwam al even voorbij, maar ook Bolivia. Iemand hier nog ideeën?

Ik heb afgelopen zomer samen met m’n zoon van 9 een maand door Vietnam gereisd. We hadden alleen handbagage bij ons. Het was voor ons allebei een fantastische vakantie. We hebben met de bus, trein en motortaxi gereisd en ook 4 binnenlandse vluchten genomen. We overnachtten in hotelletjes en guesthouses. In totaal - en dan bedoel ik dat alles daarbij inbegrepen is voor 2 personen - heeft de reis van 27 juni t/m 27 juli bijna 2500 euro gekost. Als we de binnenlandse vluchten niet hadden gedaan, maar in plaats daarvan met de bus waren gereisd, dan hadden we nog ruim 400 euro kunnen besparen :chin:

Wow dat is behoorlijk onder het budget wat ik zelf in gedachten had (dik 3000).

aantal vragen:

• alleen handbagage: wat moet ik mij daarmee voorstellen. Een kleine rugzak en meer niet?
  • Vietnam: ik lees zelf dat van Laos, Cambodja en Vietnam, Vietnam het minst interessante land is. Hoe heb je dat zelf ervaren
  • Hoe vond je zoon het? Wat vond hij leuk en wat minder leuk
  • Wat was in grote lijnen de verdeling van de kosten?

alvast bedankt!

Is het ook een voorwaarde dat het speciaal buiten Europa moet zijn?

Anders:

• Schotland; een geweldig land waar je zulke uiteenlopende sferen treft van het typisch Britse in Edinburgh als het typisch Keltische (dan voel je je geen eens meer in Groot-Brittanië) in de hoogland. Tips zijn Fort William (Ben Nevis), Edinburgh, Glasgow (zelf helaas niet geweest), Inverness, Ullapool, de Schotse eilanden (zelf helaas niet geweest) en de omgeving rond Dundee / Aberdeen. Daar kan je ook mooi backpacken, heel veel mensen doen dat. En het is er erg betaalbaar.
    of
  • Combinatie Zwitserland / Oostenrijk / Liechtenstein / Italië; aanraders zijn een rit met zowel de Bernina en Glacier Express in Zwitserland, Wenen in Oostenrijk (zelf helaas niet geweest), de Liechtensteinse berg op de stad Vaduz, het Italiaanse bergdorpje Tirano en nog veel meer natuur en cultuur.

Buiten Europa is wel een must. Ik ben mij bewust van alle mooie plekken binnen Europa. Maar het wow-gehalte buiten Europa is bij mijn zoon groter en wat ik vooral belangrijker vindt is om ook met echt andere culturen in aanraking te komen :slight_smile:

Waarschijnlijk zal het voor jullie ook wel wat duurder zijn, want je zoon moet overal de prijs voor volwassenen betalen. Die van mij ging voor half geld met de bus en trein en sommige bezienswaardigheden zijn ook gratis voor kinderen beneden de 12. Doordat we kleine rugzakjes hadden konden we best met z’n 3en op de motortaxi’s. M’n zoon voorop, dan de driver en ik achterop…

We hadden heel goedkope tickets met Emirates naar HCMC. met z’n 2en voor nog geen 1000 euro. De duurste plekken waar we overnacht hebben betaalden we 25 $ (20 euro) voor een kamer met badkamer, airco, tv, computer met wifi en ontbijt. De goedkoopste plek was 10 euro zonder ontbijt, maar het kan nog goedkoper! Voor 75 ct heb je al een heerlijk schaal met pho en sandwiches kosten ook nog geen euro. Wat eten in een goedkoop restaurantje kan met z’n 2en voor 5 euro. Moet er wel bij vermelden dat wij geen alcohol gedronken hebben…

M’n zoon vond de hele vakantie de moeite waard. Waarschijnlijk mede door al die vriendelijke vietnamezen die hem ontzettend verwenden. We hebben niet zo veel opgetrokken met europeanen, maar voornamelijk de plekken opgezocht waar de vietnamezen zelf naar toe gingen en aten. Ik vond Vietnam een heel makkelijk en prettig land om door te reizen. Wij zijn in Hanoi, Halong Bay/Cat Ba, Haiphong, Hue, Hoi An, Nha Trang, Dalat, HCMC, Ben Tre en Can Tho geweest. Helaas hebben we Cambodja en Laos nog niet bezocht, dus ik kan niet vergelijken…

Wat betreft de bagage, had m’n zoon een goedkoop rugzakje van de Action (2,99) met 3 kg. bagage en ik een daypack met 4,5 kg. We hebben in HCMC voor een appel en een ei een LP gekocht en iedere keer als we ergens waren die blz. er uit gescheurd en na gebruik weggegooid. Overal kun je gratis gebruik maken van WIFI. We hadden een eenvoudige android telefoon bij ons, waar we de simcard uitgehaald hadden. Bij alle overnachtinsplekken kun je gebruik maken van computers. Eigenlijk heb je nauwelijks iets nodig als je daar rondreist .

Ik ben 19 en nog niet buiten Europa geweest, is er telkens niet van gekomen, wellicht volgend jaar wel. Binnen Europa dan wel erg veel gezien, ben in België, Frankrijk, Luxemburg, Duitsland, Denemarken, Tsjechië, Zwitserland, Oostenrijk, Liechtenstein, Spanje, Portugal, Italië, Vaticaanstad, Engeland en Schotland geweest. Van sommige landen (Oostenrijk: alleen per ongeluk een stuk doorheen gereden en 1x gestopt en Tsjechië: alleen Praag) heb ik wat minder gezien dan andere landen (Portugal: zowel het vaste land, van Porto tot de Algarve als Madeira en 4 eilanden van de Azoren) maar ik heb toch aardig wat bekeken en gefotografeerd. Vooral de laatste 5 jaar, sinds mijn 13de in begin 2007, heb ik met mijn ouders maar soms ook met vrienden en kennissen behoorlijk wat gezien.

Maar dan even on-topic: misschien is een land als Canada heel leuk. Air Transat vliegt relatief goedkoop naar Canada (€850 p.p retour) maar misschien voordeliger is reizen met overstap bij bijvoorbeeld British Airways (tussen de €700 - €800 p.p retour) of een pakketreis. Bij dat laatste is het soms zo dat niet alles op maat is, voor reizen op maat betaal je natuurlijk veel meer. Ik weet trouwens niet of er aparte backpackreizen zijn maar dat zal vanwege de vraag wel zo zijn. Je kan natuurlijk ook zelf de vliegtickets boeken en proberen zo weinig mogelijk aan verblijfskosten te besteden. Als je naar de VS op vakantie gaat zul je, niet alleen vanwege de elektronische reistoestemming maar ook voor algemene betalingen, een creditcard moeten hebben, dat schijnt daar het handigst te zijn. Vliegtickets naar bijvoorbeeld Australië zijn heel duur, die zijn minstens €1300 p.p retour en dan moet je overstappen in China.
Natuurlijk ben ik zelf nog niet in Canada geweest maar het lijkt me, als het per se buiten Europa moet, een hele leuke bestemming. De Canadese havenstad Halifax trekt me sowieso, daar wil ik sowieso nog naartoe. Wellicht leuk om die optie ook even te bekijken. Jurgenb kan je er vast veel meer over vertellen dan ik, hij woont daar al jaren.

Verder waar ik wel ben geweest maar nog net binnen Europa ligt: de Azoren en dit zijn eilanden bijna midden in de Atlantische Oceaan. Ik denk dat, alhoewel dit staatkundig nog Europa is, toch wel een hele bijzondere bestemming is. Misschien ook leuk om te bekijken? Je kan er in ieder geval prachtig wandelen en fotograferen. Ook zijn er leuke culturele activiteiten in bijvoorbeeld Ponta Delgada op São Miguel en Horta op Faial. Vergeet op de Azoren, bij bezoek aan het eiland São Miguel, niet naar de Terra Nostra tuinen te gaan en bij bezoek aan het eiland Terceira niet naar de grotten te gaan. Er woont op Terceira ook een Amerikaanse populatie en de eilanden houden veel contacten met het Amerikaanse vasteland.
Ter indicatie waar de Azoren liggen (zo’n 3000 km van Amsterdam): Google Maps

Hoop dat dit voldoende is.
Groet,
Stormbreaker