Ik weet niet precies waar dit onderwerp het beste bij past, dus plaats ik het maar hier.
Mijn vriend en ik willen in september (2013) voor drie weken gaan backpacken buiten Europa. Mijn vriend is zelf nog nooit buiten Europa geweest (het verste weg qua land en cultuur is volgens mij Istanbul). Ik ben twee jaar geleden in Indonesie wezen backpacken voor drie weken en vorig jaar een paar maanden in Nieuw-Zeeland geweest.
Ons budget voor drie weken inclusief vliegticket is 1500 euro per persoon (backpack, vaccinaties etc. niet inbegrepen). Nu hebben we wel al wat nagedacht over bestemmingen maar twijfelen we nog steeds, dus ik vroeg me af of iemand hier ons wellicht wat advies kan geven?
We denken dat Zuid-Amerika niet in ons budget past en dachten persoonlijk aan Marokko, Sri Lanka of Nepal (wellicht in combinatie met Tibet?). We zullen waarschijnlijk overnachtingen in simpele guesthouses afwisselen met simpele hotels of iets luxere guesthouses (1 x in week warm water ofzo), eten in simpele restaurantjes en gebruik maken van het openbaar vervoer. Wel willen we af en toe een tripje of uitje doen.
Zijn Marokko, Sri Lanka en/of Nepal/Tibet haalbaar qua budget? (Indonesie bleek in hoogseizoen augustus haalbaar te zijn met dit budget, weet niet of dat bij deze landen vergelijkbaar is?) Of kan iemand ons wellicht een (eventueel andere) bestemming aanraden? Wij vinden het zelf vrij moeilijk om te kiezen haha.
Tibet is zeker niet haalbaar. Een tour van 8 dagen kost US$ 700-800. Nepal is qua levensonderhoud niet al te duur, maar het is wellicht lastig om een goedkoop ticket te vinden.
Op grond daarvan zou ik Marokko aan kunnen raden. Je vliegt voor 400-500 euro die kant op (kan goedkoper) en je hebt daar ruim 1000 euro te besteden.
Colombia zou een leuke optie kunnen zijn maar helaas haal je het dan niet met 1500 euro vliegticket inclusief… Succes! Moest je toch extra centen kunnen bijeen krijgen, laat je dan overtuigen hier:
Twee jaar geleden ben ik met partner 3 weken met de backpack naar Maleisië (het schiereiland) geweest. Kosten voor het ticket waren ong. 700 euro pp. Daar hebben we in 3 weken voor vervoer, overnachtingen, activiteiten, duikbrevet en 3 losse duiken 800 euro pp. uitgegeven. Met een budget van 1500 euro is Maleisië dus heel haalbaar. Zeker als je geen uitschieters hebt als bijv. een duikbrevet. Wij vonden Maleisie heel geschikt voor een rondreis van 3 weken. Bountyeilanden, theeplantages, jungle, grote steden… je hebt het er allemaal!
Veel tickets naar Zuid-Amerika zijn inderdaad rond de 1000 euro, of je moet een goedkope deal vinden bijvoorbeeld vanuit Antwerpen (+ trein naar Schiphol) of Brussel naar Lima voor rond de 650 euro. Dan past Peru wel binnen jullie budget.
Naar Brazilië heb je ook ‘goedkope’ all-in tickets (dus heb je al hotel voor start en eind) maar dat land zelf is vrij prijzig.
Heb je Cuba overwogen? Ik weet niet hoe de ticketprijzen zijn, en het klimaat in die periode.
Bedankt voor de reacties! Thailand spreekt ons persoonlijk niet zo aan, maar Maleisie is misschien ook een optie!
Aangezien we in September gaan viel Cuba af vanwege het seizoen(orkaanseizoen) ondanks dat het ons wel een leuke bestemming lijkt!
We gaan van het weekend eens rondneuzen op internet voor vliegtickets!
Maar als je voor Peru voor 650 een ticket kan vinden (via Antwerpen), is zo’n 850 euro voor drie weken in Peru dan haalbaar? Dacht persoonlijk dat Peru niet zo heel goedkoop was. Anders is dat wellicht ook een idee!
In Peru kun je lekker reizen voor ongeveer 20-25 euro per persoon per dag gemiddeld. Als je Machu Picchu wilt bezoeken zijn die dagen wel duurder. Maar verder dus prima te doen met privékamers in goedkope hotels en gewoon uit eten gaan en met de bus reizen enzo. In drie weken kun je een mooi rondje maken langs flink wat highlights.
Er zijn diverse mooie koloniale steden, het prachtige Andesgebergte met her en der vulkanische activiteit (bv. hot springs waarin je kunt badderen), zeeleeuwen, condors, lama’s, een mooie groene canyon, zelfgemaakte drijvende eilanden van riet waar mensen op wonen in het hoogste zoetwatermeer ter wereld, veel ruïnes van het Incaverleden maar ook van nog voor die tijd, Amazonejungle, je kunt van zandduinen af boarden, er zijn traditionele markten, etc.
Veel bezienswaardigheden bevinden zich wel in het Andesgebergte dus verwacht geen strandvakantie à la Maleisië. Maar ik vind het een uniek en supemooi ruig land met aardige mensen (al zijn ze in de bergen soms wat verlegen of afwachtend).
Het gekke met die Antwerpentickets is dat je dan persé moet starten in Antwerpen, met de trein naar Schiphol, en dan vliegen. Als je in Antwerpen niet komt opdagen voor die treinreis, vervalt je ticket voor de vlucht ook. Maar het kan dus een hoop geld schelen, en als je in het zuiden van Nederland woont is het niet eens zoveel onhandiger. Ik weet niet precies waar je dat kan boeken maar ik lees het telkens hier in de forums.
Het klinkt erg gaaf! En daarnaast woon ik ook nog eens in West-Brabant dus Antwerpen is zowat ‘om de hoek’. Alleen waar kan je die tickets vinden? Loop wat te zoeken, maar zie alleen maar prijzen van rond de 1000 euro…
We hebben ondertussen een besluit kunnen maken. We willen graag proberen Om die ticketdeal te scoren van Antwerpen naar Lima. Peru lijkt ons beide erg mooi. Ik zie op de Belgische KLM site dat die deal loopt tot en met april. Weet iemand misschien of die deal ook te krijgen is voor september en wanneer je dan ongeveer moet boeken!
Mocht het niet lukken zo’n ticket te bemachtigen dan gaan we voor Marokko. Bedankt voor alle hulp!
Haha klopt! Het is een heel verschil! Maar het ligt heel erg aan het vliegticket. Als we die KLM deal via Antwerpen moet kunnen boeken worden de tickets al gauw tegen de 900 euro en dan past Peru niet meer binnen het budget
Ik reis ook vaak naar heel verschillende landen. Maar net waar ik zin in heb op dat moment. Niet elke vakantie dezelfde stijl, cultuur, sfeer, muziek, eten etc. Ik vind juist afwisseling leuk.
Zelf niet in Peru geweest, maar ik vond Marokko zeker de moeite waard! Ik was zelfs verrast door het landschap en de vriendelijke mensen!
Voor 2 weken was ik maar 800 euro kwijt, dus 3 weken voor 1500 moet echt wel lukken. Mocht het Marokko worden, dan geef ik je graag tips.