Hey, hier een algemeen vraagje…Soms vervelend maar gwn uit nieuwsgierigheid!
Wij zijn een koppel van 26 en 28 jaar uit Belgie en hebben vorig jaar 7 weken gebackpackt door Thailand, Laos en Cambodja als 1e verre reis!
Nu zoeken wij nog een tweede backpackersreis voor volgend jaar, wss de laatste voor een lange tijd omdat er dan andere plannen even zullen zijn :chin:!
Nu wij hebben ongeveer een budget van 2500euro samen en willen zo’n 3 weken door Marokko reizen, lijkt dit goed te doen?
En is Marokko dan ook echt de moeite als je Thailand en dergelijke al gedaan hebt?
Wij willen graag betaalbaar gaan (na de absurde lage bedragen in Azie) voor een langere tijd (ong 3weken) en waar je natuur kunt combineren met cultuur…
Marokko is anders dan Thailand. Een ander soort natuur en een ander soort cultuur. Minder mooi? Ik vind van niet!
Ik weet niet wanneer jullie willen gaan? Als je een budget hebt van 2500 euro, dan ben je 800-1000 euro aan tickets kwijt. Je hebt dan ongeveer 1500 euro over voor 3 weken, wat neerkomt op 500 euro per week.
Als je kiest voor goedkope accommodatie dan moet dat lukken. Dat betekent wel dat je in de winter geen verwarming en warm water hebt, en in de zomer geen AC. Wil je dat?
Ter plekke zul je met het OV moeten reizen en af en toe een excursie, want anders wordt het te duur. Dit is prima te doen, heb ik ook gedaan.
Op straat kun je heerlijk eten en drinken voor weinig.
Denk je echt dat je 500-1000euro kwijt bent aan tickets? Vanuit Brussel naar Casblanca bv, het gaat wel over de zomervakantie,dus juli of augustus?
Dat is nu wel hoogseizoen maar toch het is niet zo ver vliegen he!
AC willen wij zeker niet, helemaal niet nodig plus worde toch maar ziek van… en zoiezo met openbaar vervoer maar zijn we gewoon!
Is het te doen om de grote steden te doen bv samen met gebergte of de woestijn in ongeveer 3 weken?
Wat is het gemiddelde dat je kwijt bent aan accomodatie? wat is je gemiddelde dagbudget geweest?
Bij ons in Thailand was dit voor 2 personen zo’n 55euro per dag!
In de zomermaanden zijn de prijzen inderdaad een stuk hoger dan buiten juli/aug, maar als je lang op voorhand boekt kan je nog wel redelijke prijzen vinden rond 300eur/pp of minder, vb. met ryanair kan je ook goedkoop vliegen op Fez of Sale (Rabat).
De uitgaven hangt af van waar je wenst te verblijven. In Marrakech vind je wel goedkope hotelletjes (of riads) in de oude wijk. In Fez zijn de hotels iets duurder. Het is in beide steden heet (boven 40 graden) in de zomer. Vanwege de hitte is Marrakech en omgeving over het algemeen goedkoper in de zomer.
Je kan perfect Marrakech, het atlasgebergte en de woestijn in 3 weken doen. Eventueel kan je op Marrakech vliegen ofwel een auto huren in Casa en richting zuiden reizen met eindpunt Marrakech.
En om ook antwoord te geven op je eerste vraag: ja, Marokko is zeker de moeite waard! Het land heeft heel veel te bieden aan natuur en cultuur. Ik ben er zelf drie weken geweest en raad het iedereen aan! Ook dichter bij zijn mooie plekken te vinden, dat bewijst Marokko maar weer eens!
Of Marokko de moeite is? Echt wel, waanzinnig mooi met bergen, natuur, cultuur, woestijn, kust, orient. Je moet het niet vergelijken met Azie want het is Afrika. Ik ben er zelf ong. 15 x geweest ook ivm zaken, ken het aardig dus.
3 weken is goed te doen en je moet dan in het noorden echt naar Chefchouen, Fez, Asilah daarnaast het Atlas, anti Atlas ook erg mooi, essaouira moet, is twee uur van Marrakech, ouarzazate, woestijn, Todra Gorge en Taroudannt. Wat je echt kunt skippen zijn: casablanca, Agadir en Tanger…marrakech is wel een must see maar ik vind het te toeristisch met veel dierenleed op het bekende Djemaa el Fna…Ouria Valley, dicht bij Marrakech, ook een aanrader.
En 2500 euro is prima budget voor drie weken…
Succes,
Tasja
Ouria Valley moet Ourika Valley zijn.
Ps schaf de Lonely Planet aan staan goede en bruikbare zaken in.
Je kunt me ook prive mailen mocht je nog meer vragen hebben.
Marokko kan je zo duur maken als je zelf wil.
Als je voor een low budget luchtvaart maatschappij kiest heb je nog leuke prijzen.
Ryanair vliegt vanuit Eindhoven en dusseldorf weeze
Ml tours vliegt vanuit Amsterdam
Transavia vliegt vanuit Amsterdam
Verder kan je heel makkelijk gebruik maken met het openbaar vervoer (wel de ctm bussen die rijden via de tolwegen en zijn inc airco).
Ik heb heel veel advies gevraagd van een organisatie genaamd byrocco die zitten wel in het midden en hoogsegment maar hebben mij ook prima geholpen met een accommodatie van 15 euro per nacht in de Medina van Marrakech. (was nog een Nederlandse dame die deze Riad had echt onwijs LEUK) en ik heb veel nuttige tips gekregen.
Als je gaat rondtrekken zeker Zuid Marokko wat ik als dame helemaal alleen heb gedaan.
Heel vriendelijk bedankt om deze info, want we waren wat aan het twijfelen om voor Marokko te kiezen omdat veel kennissen het ons afraden wegens de risico’s en gevaren van Marokko maar ik wil graag bij de keuze blijven…
Als openbaar vervoer echt vlot gaat, zou ik daarvoor opteren in plaats van een huurwagen te nemen. Enkel de route is nog een groot vraagteken, want we zouden de vliegtickets nu gaan boeken voor volgende zomer. Waarschijnlijk gaan we voor zo’n 3 weken.
Risico’s en gevaren?..sorry hoor maar mensen roepen maar lukraak…goed dat je bij je keuze blijft, echt wel veilig zolang je je gezond verstand gebruikt en dat moet je hier ook.
Tickets gaan soms zo laag als €80 (ryanair), overnachten kost €5 p/p, een maaltijd €3. Bussen zijn super comfortabel, airco en je kunt gewoon de dag ervoor boeken. Ben wel in een ongelukje geraakt door de manisch rijdende chauffeur. Lonely planet is redelijk bruikbaar, behalve bij het vinden van goedkope accomodatie en lekker eten (gebruik tripadvisor). Gevaar is bullshit, het schijnt enkel in het zuiden wat onrustig te zijn ivm klassiek landpikkertje, maar daar is toch niks te doen. In 3 weken kun je heel Marokko door, maar dan moet je wel vaart maken
Aanraders: Marrakech, Essaouira, Chefchaouen, Fes, Tanger, Erg Chebbi/Erg Chigaga en vooral al die kleine onbeduidende tussenstopdorpjes waar niks te doen is maar juist zo veel te zien!
Hey bedankt voor de quick respons! Goe ddat je wat bedragen er tegenaan gooit, geeft altijd wat perspectief.
We zijn aan het denken om de tickets voor volgend jaar juli/augustus volgende maan te boeken, te vroeg of juist goed op voorhand? Ik heb nu tickets gezien heen en terug naar Marrakech voor 180euro per persoon met ongeveer 3 weken tussen aankomen en vertrekken…
Verder waren wij aan het neigen naar de Lonely Planet maar toch niet zo aan te raden, eventueel betere? Trotter mss?
Qua route dat is de volgende grote denkpiste, nu lijkt het eerder op de koningssteden en dan het gebergte en woestijn ertussen te nemen maar kan nog volledig veranderen natuurlijk. Wilde gewoon is weten wat ongeveer het dagbudget kan zijn voor 2 personen. Bij onze reis in Thailand was dat 55 euro voor 2 personen per dag maar was redelijk budgetgericht!
Er staan verschillende lijstjes op internet met prijzen, kloppen redelijk. Ik weet niet of juli laagseizoen is, volgens mij is dat het seizoen voor de inheemsen en tijdelijk terugkerende immigranten, vandaar de prijs. Dan is het ook ontzettend warm in Marokko. Vooral de Sahara, in juni was het al boven de 50 graden in verschillende (zuidelijke) delen van Marokko. Blijf dan in het hoge noorden en aan de kust.
€25/30 p/p lukt je ook wel in Marokko. Thailand is goedkoper, maar daar geef je (lijkt mij) ook meer uit. Niet driemaal daags uit eten gaan, maar gewoon een broodje en jus d’orange halen voor een euro. Vervoer is wel duurder, denk aan prijzenvan €15 voor enkeltjes bij redelijke afstanden. Voor 100/150 moet je een aardig mooi rondje kunnen maken. Er zijn, uitgezonderd de Sahara, amper excursies en attracties de moeite waard. Al het moois is min of meer gratis. Dus met iets meer dan de helft van je budget lukt het ook wel
Lonely planet(of misschien een rough ofzo) zou ik meenemen, maar kijk voor hostels even online.
Ik zou niet met Ryanair vliegen gezien hun veiligheidspolicy maar ik zou ook niet nu al boeken. Ik denk dat dat persoonlijk is en als het goed voelt voor je moet je dat doen. transavia heeft ook vluchten naar Marokko.
Het zuiden is wel degelijk veilig en ook erg mooi, m.u.v. de westelijke Sahara/Polissario daar is idd landjepik en ook niets te zien.
Ik heb me e zelf niet onveilig gevoeld op doorreis naar Mauritanie maar er is gewoon ook echt niks.
3 weken is naar mijn mening echt genoeg om alle hoogtepunten te kunnen zien. Houd er wel rekening mee dat als je in juli gaat dat volgend jaar een gedeelte de ramadan zou zijn. Voor jullie geen probleem om binnen te eten maar op straat wordt het niet gewaardeerd. Het is wel een leuke tijd om 's avonds in de restaurants met de lokale het vasten te breken.
Echte mustsees Essaouira, Chefchouen, Fez, Ourika Valley Atlas, Ait benhaddou, Todra Gorge en dan bv Mezouga woestijn.
Ik vind de LP wel een fijne gids, is ook persoonlijk. Loop eens een boekwinkel binnen en kijk er een paar in om te zien welke je aanspreekt.
Agadir en casablana zou ik echt van je lijstje halen, de koningssteden prima maar mocht je toch tijd tekort komen dan zou ik of Rabat of Meknes skipper.
Veel voorpret.
Tasja
nog niet geboekt maar al wel de prijzen gecheckt en voor heen/terug met 3 weken tussen voor zomer 2015 betaal je ongeveer 425euro voor 2 personen! Redelijk OK of kan dit nog lager?
Verder hoor ik van velen hier dat de koningssteden mss toch niet alles zijn?
Eerder Marrakech en dan eerder zuiden trekken dan per se de koningssteden te doen?
We willen zeker woestijn en gebergte doen maar dat moet je zeker met een organisatie doen, zeker? Iemand een idee wat een goede organisatie is en wat zoal de prijzen zijn voor rond te trekken in de woestijn en gebergte? want dat zijn meestal serieuze kosten he…
Binnenkort de boekenwinkel eens binnen en zien wat er ons bevalt, ik denk keuze tussen Trotter en LP!
Ja wat is redelijk. Vliegtickets zijn zo mystisch als het monster van loch ness.
En ga toch lekker heen en zie dan! Als de eerste koningstad leuk is doe je de volgende, of niet. Ga lekker struinen, of niet. Wil je de Sahara in, ga erheen, vraag je uitbater wat je wilt en dan regelt die gast dat voor je. Hij noemt een prijs, jij zegt nee dat is veelste veel en dan kom je ergens uit waarvan jij denkt dat het een redelijke prijs is. Care! Wat moet een organisatie voor je doen? Vertellen wat je wel en niet mag zien?
Prijs klinkt wel redelijk. Zeker als het hoogseizoen is. (bouwvak)
Ik vond de koningssteden wel interessant. Maar het is net wat je zelf mooi vind om te zien. Wel vond ik het echt bloedheet in de zomer, zodat ik overdag weinig deed, en meer in de namiddagen en avonden leefde.
Fez en Marrakech vond ik het leukst. Vooral Fez met de kleine straten, en de leerlooierijen die er zomer midden in lagen.
Ook Todra gorge is een mooie omgeving. Zeker niet overslaan! Als badplaats kun je Essaouira gebruiken. Een leuk plaatsje.
Cassablanca vond ik niks aan!
Ook voor de sahara geld: Zeer warm in de zomer. Maar toch echt wel de moeite waard! Het is heel bijzonder om daar op een dromedaris een 2 daagse tocht te maken. Deze is wat aangepast, en je reist in de namiddag en je gaat in de ochtend weer terug. De tussenliggende tijd konden we doden bij een auberge, wat ook leuk is om te zien. Je kunt hier eventueel ook een nacht slapen.
Ik zou lekker op eigen gelegenheid gaan. Kijk gewoon per dag wat je interessant lijkt. Er rijdt voldoende openbaar vervoer zodat je op de dag zelf nog kunt beslissen.
Ik kan me niet goed meer herinneren wat het allemaal kost, maar volgens mij zat ik voor 2 weken rond de 800 euro. Volgens mij waren de tours zoals de dromedaris tour echt niet zo duur. (anders had ik het nog wel onthouden )