Backpacken door Marokko

Hoi,

We zijn van plan met zn 2en komende zomer door Marokko te reizen. We reizen met Ryanair en EasyJet naar Marrakesh. Tenminste dat hebben we in het hoofd. We gaan eerst naar Madrid en vanuit daar verder naar Marokko.

planning: 1e week: madrid, marrakesh en verder trekken
2e week: woestijn of andere leuke tripjes.
3e week: relaxen in een rustige en mooie badplaats (week)

Wie heeft er goede tips? De reis kost ons voor 2 personen ongeveer 400,- euro. Dat is volgens mij niet duur.
Vooral onze laatste week willen we erg relaxt vieren met misschien wat duiken dr bij.

Alvast bedankt,

ED

Ik ben ook van plan deze zomer een maandje door marokko te reizen, maar denk toch dat het goedkoper en makkelijker is via ryanair; dusseldorf-marrakesh retour te boeken. Rond €180 ongeveer.

Groetjes

Ben afgelopen september wezen backpacken in Marokko, echt fantastisch!
Zijn eerst naar de koningssteden geweest en daarna via Casa naar Marrakesh, vond ik niet echt super maar ja, daar zijn de meningen over verdeeld. Wat je zeker moet doen is een trip naar de woestijn, erg chebbi en het hoge atlas gebergte, zeker de moeite waard! Als aanrader voor het strand gedeelte zou ik zeggen Essaouira, topper!
Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel!
Groetjes, Tessa

Bedankt voor de info. Essaouira, is daar genoeg ligstrand en kan je daar goed zwemmen? Ze zeggen nl van niet.
Wij gaan idd de koningssteden langs. We starten in Marrakesh, daarna door het binnenland, woestijn eventueel, vervolgens koningssteden en dan langs de kust naar onderen met als eindbestemming Agadir. Maar misschien blijven we dan langer in Essaouira. Heb je leuke foto’s die je wilt delen? :slight_smile:

Je kunt in Essaouira prima aan het strand liggen. Hebben wij in mei ook gedaan en het is een leuk stadje, met name de haven is een belevenis. Bedenk echter wel goed dat de sfeer waar alle reisorganisaties over spreken wel een beetje verdwenen is doordat ook met name de rijke toerist met bussen vol Essaouira ingeladen wordt. Hierdoor zijn de hotels duur geworden, de restaurants en is van de hippiesfeer weinig meer te merken, of hippies moeten tegenwoordig Prada en Armani dragen.
Wij vonden dat erg jammer en kiezen de volgende keer voor een meer Marokkaanse optie, bijvoorbeeld El-Jadida.

Verder kun je in Marokko prima backpacken met een laag budget. De Todrakloof is erg mooi en ook de hoge atlas. Marrakech is een geweldige stad. Wij zijn met namen in het zuiden geweest en hebben niet alle koningssteden bezocht. Taroudannt is niet echt een superstad hoor, dus laat je niet verleiden daar naar toe te gaan, wij vonden dat tegenvallen, op de stadsmuur na is daar weinig te zien.

He erg bedankt. Ik neem het mee in de planning. Heb dr zin in.

Hallo,

Ik vroeg me af hoe het zit met boeken van tours, wat zijn de kosten en mogelijkheden vanuit Marrakech. En weet iemand daar nog een goedkoop hostel?

alvast bedankt,
Merijn

Hoi,

Ja er is superveel te regelen vanuit Marrakech.
Wij hebben een tour naar de sahara gedaan. Dit kan op allerlei manieren. We waren met zn 2en en gingen uiteindelijk met een groepje van 8 á 9 in een busje.
Let op: Afdingen moet hier wel als je wat boekt. Er was namelijk een enorm verschil in wat busgenootjes van ons betaald hadden voor de trip. Vraag iig rond en speel dit slim. ANders betaal je het volle bedrag en dat is veel te veel!!!
We sliepen op een terras van een hotelletje in één van de zijstraatjes van Jamee el Fna. Kijk ff in de Trotter. Daar staan er genoeg. Er zijn geen muggen daar en het slaapt er super lekker. Alleen loeien die moskee gevallen 's ochtends om 4 uur…

heb je meer vragen dan hoor ik het wel
ED

Ik heb afgelopen zomer 3 weken alleen door maroko getrokken. Alles is makkelijk te regelen. Ook desserttrips vanuit marrakech. zeker een aanrader aangezien het te heet is om zelf met het openbaar vervoer de dessertroute te doen. Ik heb vlak naast het grote plein in marrakech geboekt. hier en daar gecheckt en overal dezlefde prijs gehoord. maar de inhoud was verschillend. ik heb uiteindelijk 135 euro betaald.(5 dagen 3 nachten) de route was: quazazate-ait bennadou- draa valley, zagora, tazzarine, risiani, merzouga/erg chebbi, erfoud, todra gorge, dades gorges, marrakech. incl was alle overnachtingen (1 x hotel, prive kamer met douche, 2x in dessertkamp). kameeltrektochten(2x), avondeten/ontbijt. en wat rondleidingen her en der.) en een auto met airco, wat uiteindelijk geen luxe bleek te zijn. en wat ik vooral prettig en speciaal voor gekozen heb is een kleine groep. ik ging met 4 anderen. dezelfde route werd ook wat goedkoper gedaan met 10-15 mensen in een busje. die waren uiteindelijk allemaal sjachie!!

essouira is erg leuk en gezellig. en toch wel cultureel verantwoorder dan vb agadir. maar het is net waar je van houdt. bij agadir heb je meer hotel met strand enzo. (kijk een op google afbeeldingen voor de beeldvorming). ik heb ontzettend genoten met de locals in essouira, heb bij de mensen thuis gegeten enz. en ik vond het strand prima, het schijnt dat er iets verderop nog een groter strand was.

el jadida is ook leuk, als je daar heen gaat check ff wanneer de Fantasia is, dat is toch ook prachtig om mee te maken. (op mijn profiel heb ik er een aantal foto’s van)al die prachtige paarden en mensen!!

ik vond het wel een nadeel om in de zomer in marokko te zijn, aangezien het in marrakech al 35-40 graden was, in de woestijn was het snachts ook nog ontzettend heet (overdag tegen de 50). ik vond het een opluchting om na de desserttrip en marrakech ff te kunnen afkoelen in essouira. (niet dat het koud was, maar dat windje maakt het wel beter)

naast bussen die goed rijden kan je ook grand-taxi’s nemen. dit zijn grote mercedessen. er moeten 4 mensen achterin en 2 op de front-seat. toen alle bussen naar essoira vol zaten heb ik samen met 2 winkeleigenaren uit die plaats de hele taxi gehuurd. iedereen heeft voor 2 betaald. betaalde uiteindelijk nog maar 9 euro vanaf marrakech (en ik zat heel relaxed op de frontseat!!alleen)

casablanca vond ik ook erg leuk. niet dat daar wat bijzonders is te zien, behalve dan de moskee misschien, maar het was een relaxte stad. aardige leuke mensen.

veel plezier!
gr mariska

Hallo,

Bedankt voor de snelle reacties, Ik vroeg me af of er ook hostels zijn waar je zelf kunt koken. Ja ik snap wat jullie denken, wie gaat er nu zelf koken maar ik heb diabetes type 1 en als mijn suikerwaarde de pan uit swingt vind ik het een veilig gevoel als ik zelf kan koken en kan tellen hoeveel koolhydraten en suikers overal in zitten.

Marisqa dat valt me alles mee die prijs die jij noemt. Lijkt me een erg leuke route, weet jij of ze misschien een site ofzo hebben voor wat extra informatie. Ik ga begin oktober, is dat een beetje een redelijke tijd?

Ed weet jij misschien nog wat jou trip koste en hoelang die tour ongeveer duurde?

Groetjes,
Merijn

Jazeker. We zijn met 2 personen rond de 1800 euro kwijt. HIer zit alles bij in. Vliegen, via Madrid, eten en overnachten. Met ryanair van eindhoven naar madrid en vanuit madrid naar marrakesh met easyjet. Kosten voor 2 personen vorig jaar 450 euro.
We hebben verder alles zo goedkoop mogelijk gedaan.

Gr ed

het foldertje zat nog in mijn LP. de organisatie heet: Sahara expedition en ze hebben zelfs een website…
http://www.saharaexpe.ma/index.htm

ik heb in verschillende soorten hotelletjes geslapen, regelmatig was er een keuken aanwezig die je kon gebruiken. ik heb er zelf geen gebruik van gemaakt, dus kwa keukenspullen heb ik geen idee hoe het eruit zag. maar het moet dus mogelijk zijn om je eigen potje te koken.

ik heb geen ervaring met oktober in marocco. maar ik denk dat alles beter is dan de volle zomer…
(heb gekeken in LP, daar staat dat sept-nov op de 2e plek komt kwa tijdstip, dus je zit goed!)

oja en wel voor 4 en een halve week! Dus dat is niet duur.

Ook ik ben naar Marokko geweest en het is echt een heel andere wereld op maar een paar uur vliegen.

De Sahara tour kun je ook prima ter plekke regelen, ten minste ik heb geen problemen ondervonden. Wel maakt het volgens mij verschil wanneer je naar Marokko gaat, in het hoogseizoen is het namelijk veel lastiger om aan b.v. een slaapplaats te komen. Dit merkte ik zelfs al in de zomer wanneer je graag in de Medina wilde slapen.

Je kan ook terecht bij Marhba au Sahara :zon02: