Zoals ik heb gelezen en gehoord is het goed te doen om te gaan backpacken in Kenia en/of Tanzania.
Maar wat ik mij afvraag is of het ook makkelijker is met safari’s e.d. Omdat we dan toch maar met z’n tweeen zijn, lijkt me dit ook stukken duurder dan met en groepsreis.
Graag hoor ik de voor- en nadelen van backpacken in deze landen!
Ik kan je helaas niet helpen wat betreft je vraag in kenia/tanz.
In zuid afrika, kost entree van een park ongeveer 10 dollar, ik verwacht dat dat in kenia en tanz. niet veel anders zal zijn.
ik hoop dat iemand anders je hierbij verder kan helpen.
Het is al ongeveer 5 jaar geleden dat we met de rugzak door Kenia trokken, maar het is zeker te doen. En een echte aanrader. Indien je low budget wil gaan is het eigenlijk de enige oplossing. Wij hadden voor 2 weken een auto gehuurd en het was enkel de bedoeling om in onze tent te overnachten als we het Westen van Kenia bezochten. Maar toen we terug meer naar het centrum van Kenia trokken merkten we dat de low budget hotels eigenlijk te vies zijn om te overnacht. Dan liever in mijn proper tentje.
We zijn begonnen met het Masai mara NP en aan de meeste gates zijn wel officieuze campings (niet aan de Noord/Westelijke gate, want daar hebben we tussen de Nijlpaarden moeten wildcamperen - we hadden wel een Masai die in ruil voor een maaltijd de hele nacht wacht gehouden heeft). De inkomprijzen voor de NP zijn inderdaad hoog, maar als je een studentekaart kunt bekomen/fabriceren scheelt het bijna de helft.
Reken er wel op dat je in dit gebied nergens eten kunt kopen, misschien hier en daar wel een lokaal restaurantje (niet aan te raden). Een goede raad : alle materiaal en eten meenemen uit Nairobi.
In deze regio is het enige alternatief : de dure lodges
Als je echt veel dieren wilt zijn zul je wel iemand nodig hebben die je de plaatsen toont, maar als je een aantal mensen aanspreekt zul je gegarandeert een hulpzame gids vinden. (tracht wel te onderhandelen - geen dieren - geen geld)
Verder nog interessant
Lake Nakuru (zeer mooie camping in het park - opletten voor apen die je tent leeghalen
Mount Longonot (uitgestorven vulkaan die je kan beklimmen
Thika (ananasplantages
Als je ook met de auto naar de kust wil, moet je wel op een dag rijden rekenen, onderweg lodges waar ze ook campeerders toelaten op hun terrein.
Ik vind het zeker een aanrader en eigenlijk is er in Kenia geen weg tussen low budget - en lodges.
Wij zijn georganiseerd geweest maar backpacken lijkt me ook goed te doen. Wij hebben de meeste dagen ook gewoon gekampeerd. De entree tot de parken is wel prijzig.