Met tent naar Kenia/Tanzania?

Beste iedereen,

Twee jaar geleden zijn mijn vriend en ik samen een half jaar door Australië en Nieuw-Zeeland getrokken. Prachtige landen die voorzien zijn op backpackers. De prijs viel ons ook enorm mee omdat we er een half jaar zijn gebleven…

We hebben de reismicrobe flink te pakken en willen er dan ook ten volle van profiteren zolang we nog geen kinderen hebben. Onze voorkeur gaat ernaar uit om komende zomer voor een zestal weken naar Kenia/Tanzania te trekken. We hebben al verschillende brochures aangevraagd, maar wat ons zo tegen valt zijn de prijzen (2000 tot 3000 euro p.p. voor 3 tot 4 weken)! Het gaat hier wel om geörganiseerde groepsreizen, wat de prijs waarschijnlijk wel iet of wat de hoogte in jaagt. Toch vraeg ik me af of het nu zoveel goedkoper zal zijn als we gewoon met ons tweetjes naar ginder trekken. Die safaritochten enzo moet je toch zoiezo geörganiseerd doen, en die prijzen vallen me ook niet echt mee moet ik zeggen. Dus…

Mijn vraag: Is het goed te doen om zonder organisatie en met z’n tweeën die richting uit te trekken? Wat gaat ons dit dan ongeveer kosten?

We reizen het liefst rond met ons tentje (kan dit wel in Kenia en Tanzania?), dus veel comfort is niet nodig. We leven het liefst zo dicht mogelijk bij de natuur. Hostels e.d. vinden we wat minder leuk en hotels worden al helemaal duur. Iemand enige tips en suggesties?

Alvast bedankt!
iki

Hoi iki,

Mijn ervaring is dat toegangsprijs voor nationale parken, campsites, safari’s e.d. voor individueel reizende mensen veeel hoger is dan wanneer je met een groepsreis gaat. Dit vaak omdat je niet zonder begeleiding de parken in mag, en dus een auto + chauffeur moet betalen. Dit kan oplopen tot boven de 200 US dollar per dag, afhankelijk van het park dat je bezoekt. Ik ben zelf alleen met een groepsreis geweest dus meer info kan ik je helaas niet geven…

Jasper

Dag Jasper,

Bedankt voor de reactie!
Eigenlijk was ik daar al bang voor… Je vindt heel weinig tips en ervaringen van mensen die met de tent of in elk geval individueel naar Kenia zijn getrokken. Daarom dat ik ook het vermoeden had dat daar inderdaad wel een goede reden voor moest zijn. Mag ik je nog even vragen met welke organisatie jij dan bent geweest en hoeveel jou dat ongeveer heeft gekost (en voor hoe lang)? Hoe is deze reis je meegevallen?

Groetjes,
iki

Hoi Iki,

Jammer dat er zo weinig mensen reageren, maar er valt genoeg te vinden als je de onderwerpen even doorspit in het forum. Wat mij betreft denk ik dat je moet gaan “sprokkelen”. Een losse vlucht eventueel met een overnachting. Verder in Kenia en Tanzania losse safaries boeken. Als je deze vanuit Nederland boekt ben je zeker het dubbele kwijt en je krijgt hetzelfde. De Kenianen doen er alles aan om het je naar de zin te maken. Ik zal verder nog met je meezoeken en als ik iets tegen kom zet ik het op het forum. Vind jij iets, dan zijn wij ook weer blij met jouw info. SUCCES!!!

Bedankt voor de tip! We hebben nog wel even tijd vooraleer we willen vertrekken, dus ik zoek nog even door. Desnoods zoeken we een ander land om te gaan rondreizen. Alhoewel ik dat zonde zou vinden. Maar ach, je kunt niet alles hebben, toch?

Groetjes,
iki

Hoi Conny,

Ik ben 23 dagen in Kenia en Tanzania geweest, met Shoestring. Goed bevallen. In totaal was ik rond de 3000 euro kwijt maar dat is incl. alle luchthavenbelastingen, visa, en een paar souvenirs. Voor de reis (ticket, toegangsprijzen parken en vervoer) rekende shoestring ong. 2300 euro.

Jasper

Overigens, dit was een kampeerrondreis. 2 dagen hotel verder in tentje kamperen. Best zwaar onder de primitieve omstandigheden aldaar… (weinig douchen, water (zeker warm) is groot probleem op meeste campsites).

Bedankt Jasper, ik kijk zeker eens op hun site!
Overigens, dat primitief leven staat me net wel aan. Dus als we een geörganiseerde reis kiezen zal het zeker niet om een “hotelreis” gaan. Een kampeerreis zoals jij ze beschrijft zou dus ideaal zijn!

Groetjes
iki

Iki: voor foto’s van mijn trip, zie http://members.lycos.nl/jaspernaarafrika

Even een idee van enkele entreeprijzen voor de parken.

Lake Nakuru National Park - $40
Maasai Marai National Reserve - $30
Samburu National Reserve - $30
Shaba National Park - $30
Buffalo Springs National Reserve - $30

Dit zijn dagprijzen. Je betaald dit bedrag dus per persoon per dag. Dit is zonder het kamperen in de parken wat in bijna alle parken mogelijk is op de daarvoor aangewezen plekken. Hiervoor betaal je een paar duizend shilling. (90 Shilling is 1 Euro)

Hou ook in het achterhoofd dat je niet bij alle parken de entree kunt betalen maar dat je tickets nodig hebt. Deze kan je krijgen via het KWS (Kenia Wildlife Service) bijvoorbeeld in Nairobi.

Beste Iki

Het is al ongeveer 5 jaar geleden dat we met de rugzak door Kenia trokken, maar het is zeker te doen. En een echte aanrader. Indien je low budget wil gaan is het eigenlijk de enige oplossing. Wij hadden voor 2 weken een auto gehuurd en het was enkel de bedoeling om in onze tent te overnachten als we het Westen van Kenia bezochten. Maar toen we terug meer naar het centrum van Kenia trokken merkten we dat de low budget hotels eigenlijk te vies zijn om te overnacht. Dan liever in mijn proper tentje.
We zijn begonnen met het Masai mara NP en aan de meeste gates zijn wel officieuze campings (niet aan de Noord/Westelijke gate, want daar hebben we tussen de Nijlpaarden moeten wildcamperen - we hadden wel een Masai die in ruil voor een maaltijd de hele nacht wacht gehouden heeft). De inkomprijzen voor de NP zijn inderdaad hoog, maar als je een studentekaart kunt bekomen/fabriceren scheelt het bijna de helft.
Reken er wel op dat je in dit gebied nergens eten kunt kopen, misschien hier en daar wel een lokaal restaurantje (niet aan te raden). Een goede raad : alle materiaal en eten meenemen uit Nairobi.
In deze regio is het enige alternatief : de dure lodges
Als je echt veel dieren wilt zijn zul je wel iemand nodig hebben die je de plaatsen toont, maar als je een aantal mensen aanspreekt zul je gegarandeert een hulpzame gids vinden. (tracht wel te onderhandelen - geen dieren - geen geld)
Verder nog interessant

• Lake Nakuru (zeer mooie camping in het park - opletten voor apen die je tent leeghalen
  • Mount Longonot (uitgestorven vulkaan die je kan beklimmen
  • Thika (ananasplantages
    Als je ook met de auto naar de kust wil, moet je wel op een dag rijden rekenen, onderweg lodges waar ze ook campeerders toelaten op hun terrein.

Ik vind het zeker een aanrader en eigenlijk is er in Kenia geen weg tussen low budget - en lodges.

Laat maar horen als je nog vragen hebt

Mvg
Katrien

1 like

Wij zijn ons ook aan het orienteren op een zelfstandig reis door Tanzania… we hebben heel wat touroperators aangeschreven voor offertes van safari’s. Die prijzen reizen de pan uit, werkelijk waar. Het voordeel van een groepsreis is dat die lui fikse groepskortingen krijgen, als je met z’n 2-en gaat ben je dan een stuk duurder uit.

Maar goed, wij speuren nog even door…

Hallo,

Backpacken in Afrika is inderdaad duurder of toch zeker even duur als een groepsreis, vooral als je veel parken wil doen. Je kan de prijzen drukken door met zes personen te gaan. Dan is je jeep vol en kan je de kostprijs door meer personen delen. Als je een nationaal park bezoekt, moet je entree betalen voor jezelf, voor de chauffeur maar ook voor je wagen. Dat kan dus erg oplopen.

Maar je kan ook parken bezoeken waar je mag wandelen (bijv. Lake Mburo in Uganda, Kakamega Forest in Kenia) of de iets minder bekende parken (goedkoper). Het openbaar vervoer en campsite/banda’s zijn dan weer niet zo duur. Ook aan eten hoef je niet veel geld te spenderen.

Maar als je niet veel tijd hebt (3-4 weken) en je wil veel van Kenia en Tanzania zien, is zo’n groepsreis toch een goede oplossing, want dan zie je heel veel van deze twee landen. En dat krijg je zelf niet gedaan als je gaat backpacken.

De prijzen van Samburu/Shaba/Buffalo Springs zijn per 1 januari 40 dollar geworden!

groetjes