Ik zou graag met mijn vrouw in juli en augustus willen backpacken door Namibië en/of Botswana. Verplaatsen doen we het liefst met lokaal openbaar vervoer, en anders is een huurauto ook een optie. Als het maar geen groepsreis hoeft te zijn!
We zijn beiden ervaren reizigers, maar nog nooit in Afrika geweest. Wat we ons afvragen is of je veilig kunt rondreizen met backpack in deze 2 landen. Wie kan ons meer vertellen?
Het openbaar vervoer is niet geweldig geregeld in Namibie en zeker niet in Botswana, maar het is niet onmogelijk. Je moet echter wel de tijd hebben om te reizen, want Nam. is bijv. 22 x groter dan Nederland. Wij zijn zelf 2 x in Nam. geweest, maar hebben zelf een auto gehuurd en rondgetrokken. Je hebt niet persé een 4 x 4 nodig in Namibie, maar wel in Botswana.
Wij gaan in mei 3,5 week naar Namibie vanuit Kaapstad. Hebben een auto gehuurd met daktent, hierdoor kunnen we wel lekker op campings gaan staan. Ook ons is afgeraden met het openbaar vervoer te reizen, tenzij je heel veel tijd hebt. Ook hebben we besloten om Botswana er niet bij te nemen vanwege de grote afstanden. Dit komt natuurlijk ook omdat wij ivm de prijs hebben besloten om op Kaapstad te vliegen.
gr. Judith
In 3 1/2 week kun je aardig wat zien, maar eenmaal in Namibie geweest ben je vermoedelijk ‘verkocht’ en zul je voor een 2e keer terug komen, om meer te zien.
Wij zijn nu 2 keer geweest en moeten nog terug voor een 3e keer (wat een straf )
Vorig jaar hebben we door Zuid Afrika en Namibie gereisd. Wij hadden onze eigen tent meegenomen en daar een auto gehuurd. Namibie kent vrij weinig asfalt wegen, maar voornamelijk zandwegen die over het algemeen goed begaanbaar zijn. Het is een veilig land om door heen te reizen.
Denk dat je meer moet opletten (als je met de huurauto gaat) dat je genoeg benzine, water, voedsel bij je hebt. Zoals al eerder aangegeven, het is een groot land met maar 2 miljoen inwoners kans dat je geruime tijd niemand ziet onderweg is vrij groot. Kom je met pech dan kan het even duren voor je hulp hebt. Benzine pompen kunnen ook 100derden km uit elkaar liggen.
Anyway, het is een heel cool en mooi land om door heen te gaan. Woestijn verandert steeds en is heel mooi!
Veel plezier! Als je nog tips wil dan moet je het maar laten weten.
Zijn nauwelijks backpackers tegen gekomen in Namibië en Botswana.
Meestal waren het georganiseerde reizen met 4x4 Trucks of zoals wij 4x4 met daktent.
Wat betreft de veiligheid in beide landen, die is ok!!
Toch maar even goed checken of het haalbaar is.
ken enkel NAM-en dat was al weer enkele jaren gelden (lente-mei). Volop backpackers-in Windhuk en langs de kust en Etosha-als je maar de juiste hostels uitkiest. Maar omdat alles zo kleinschalig is zit het al snel vol. En indrdd-het OV is zeer slecht tot vaak niet-bestaand. Een paar nachttreinen-goederen, met 1 wagon met stoelen en enkel van/naar Windhuk. Tussen niet al te ver van elkaar gelegen plaatsen met zekere grootte-share taxi-voor vooral de zwarte bevolking-je betaalt per plek. Soms nare problems over de special white price-soms totaal niet. Vrijwel elke backpacker die ook de indrukwekkende natuur etc wil zien-sluit zich aan bij een group-share-car of andere georganiseerde reisgroep (minibusje, camper oid).
Verder rijden er per week (niet per dag!) enkele ZA grote luxe bussen van Windhuk naar Kaapstad en Jo-burg.
ook wij gaan volgende maand naar namibie/botswana en we vragen ons af of:
we als backpackers vooral zullen moeten kamperen (en moeten we dan eigen tent/slaappzak e.d. meenemen of staan die er al?) of hostels ook mogelijk zijn (voor budgetprijzen)
En weet iemand hoe het is om met openbaar vervoer in Botswana bij Okavanga te komen of is 4x4 een must?
En wanneer je 4x4 met daktent (danwel in namibie/botswana) huurt moet je dan zelf slaapzak en dergelijke mee moeten nemen of zitten die bij tent inbegrepen?
We hopen dat iemand ons hier wat over kan vertellen…
Alvast bedankt!
Hallo,
op het gebied van backpacken weet ik het niet, met een 4x4 zit er veel bij in. kijk bijv. op www.kea.com.
Ook weet ik dat er autoverhuurders zijn die auto’s verhuren van vijf jaar of ouder, wat veel goedkoper is, maar iets groter risico geeft op pech natuurlijk!
veel plezier!:dag:
Als je over een maand al naar Namibie en Botswana wilt gaan heb je wel heel erg weinig voorbereidingstijd genomen. Koop eerst een LP of The Bradt Travelguide. En kijk hier: namibie - namibie.startpagina.nl Hier vind je de meeste vragen en antwoorden.
Voor Botswana weet ik het niet, maar voor Namibië heb je moet je even kijken wat goedkoper is. Die 4x4´s met materiaal zijn vrij prijzig. Wij zijn met een Toyota Yaris, ook prima te doen, gegaan en hebben een eigen tent slaapzak en matje meegenomen. Buiten de steden heb je vaak alleen kampeergelegenheid of duurder geprijsde lodges.
Wanneer je een 4x4 met daktent reserveert zit alles er bij, je hoeft alleen maar een warme slaapzak mee te nemen, als je gaat is het wintertijd en 's nachts kan het erg koud worden, overdag een graad of 26.
Kijk ook eens bij www.explore-namibia.com, een nederlands stel woonachtig in Windhoek met een leuk reisaanbod + autoverhuur!!
Als je een daktent huurt, dan zitten er ook slaapzakken bij!
Je hoeft dus zelf niet mee te nemen.
Maar als je denkt dat die niet genoeg zijn, kun je bij de verhuurder gewoon vragen om een extra slaapzak of deken (is bij ons nooit een probleem geweest)
Idd die ervaring heb ik ook (Caprivi Car Hire). Wil zomer 2011 weer gaan en heb al uitgezocht dat ik ongeveer € 2.500,= kwijt ben aan de auto (Toyota Hylux, 4x4, 2x 2pers. daktenten en complete campinguitrusting) voor 21 dagen. Als je dus met z’n vieren bent is dat zo’n € 625,= voor drie weken. Een 4x4 is in Botswana een must, zeker als je zelf de bush in wil (aanrader).
Openbaar vervoer ben ik echt helemaal niet tegen gekomen, zeker niet buiten de ‘grote’ steden en wegen.