Backpacken in Marokko mei 2012

Hoi forumbezoekers,

Wij gaan van 17 tot en met 31 mei 2012 naar Marokko op vakantie. We vliegen met Ryan Air naar Marrakesch (heen en terug)
We willen liever niet georganiseerd op vakantie. We zijn avontuurlijk ingesteld en vinden het geen probleem om ter plekke accomadaties te regelen. Is dit gemakkelijk in mei ? We hebben de loneley planet al besteld.

Hebben jullie tips voor een route?

We willen:

• 1 nachtje in de woestijn slapen (dat wel georganiseerd natuurlijk, iemand tips?)
  • 1 week een auto huren en 1 week met het openbaar vervoer rondreizen
  • niet alleen maar aan het reizen zijn, vooral genieten van de plekken waar we zijn.
  • natuurpark bezoeken, bijv. watervallen
  • Marrakesch (3dagen?) en eventueel nog een 2de koningstad bezoeken
  • 2 of 3 dagen strand
  • Een nachtje slapen in een echt Marrokaans Riad. Iemand een tip voor een leuke accomadatie?

En iemand nog tips voor een leuk hotel in Marrakesch voor de eerste 2 nachten??

We zijn benieuwd naar jullie reacties!

Groet mark en mieke

Beste Mieke en Mark,

Goede tijd om naar Marokko te gaan en het land is erg de moeite waard!
De meeste antwoorden kunnen jullie iig vinden in de Lonely Planet.

In Marrakech zijn heel veel leuke plekjes om te slapen…wat is jullie budget?
Als je niet teveel wilt uitgeven en vlakbij het plein Jemaa el Fna wilt zitten in hotel Central Palace wel een prima aanrader.

Vanaf het vliegveld kun je gemakkelijk een auto huren(kan ook al van te voren via een website) en dan kun je aan je tocht naar Zagora beginnen.
Ga onderweg langs bij Aït Benhadou(mooi bij een zonsondergang) en overnacht bv in Quarzazate.
De volgende dag arriveer je in Zagora. Vanaf hier kun je heel goed woestijntochten maken.
Als je aangeeft waneer je daar wilt aankomen, hoe lang je de woestijn in wilt en wat je budget is, regel ik de rest voor jullie.
Ik werk met lokale gidsen en agency’s die mooie tochten op maat kunnen maken voor weinig geld. Bv 1 nachtje woestijn in een mooi kamp, met heerlijk diner en ontbijt. Eventueel een tochtje op een kameel behoort tot de mogelijkheden. 2 dagen rondtrekken en 2 nachtjes slapen kan ook, om er echt even helemaal in te gaan. Of met de jeep naar de hoge duinen van Chigaga.
Je ziet, mogelijkheden genoeg!

Verder vind ik de Dadésvallei, de Todrakloof echte aanraders die je goed kunt combineren met je woestijnervaring. Ervoor of erna rijd je er in 1 dag naartoe.
Qua kust wordt ik altijd helemaal blij van Essaouira, een leuk hippiestadje dat op de Werelderfgoedlijst staat.
Vlakbij Sidi Ifni(meer naar beneden) zijn mooie stranden en mooie plekjes om te wild kamperen(ik heb ooit hoog op een klif gestaan met een tentje, echt geweldig…maar wel illegaal).

Qua openbaar vervoer: Busmaatschappijen CTM en Supratours rijden vaak, zijn goedkoop en het is goed geregeld.
Daarnaast kun je voor veel stukken waar ze niet komen ook gebruik maken van de (Grand) taxi’s.

Veel plezier en als ik wat voor jullie kan beteken, hoor ik het graag!

Oh ja, qua watervallen: Ouzoud.
Redelijk in de buurt van Marrakech en goed in te plannen op je weg naar Zagora of de Dadés bv.
Ik weet daar een leuke camping waar ze ook kamers verhuren van 2 Nedrlanders die er een hele mooie en betaalbare plek van hebben gemaakt.

Hoi Suzanne,
Bedankt voor je reactie.
We komen op 17 mei s’morgens vroeg aan in Marakesch. We zijn van plan om 3 nachten in Marrakesch te blijven en daarna door te reizen.

Het lijkt ons leuk om op 20 mei per huurauto richting Quarzazate / Zagora te vertrekken.
Kun je in marakesch zelf ook een auto huren? Als we in de stad zijn dan hoeven we geen auto
te hebben.

Ouzoud, klinkt leuk. Oernachten op een camping ook. We hebben geen tent mee. Heb je een website van de camping ?

Hoe lang is het rijden van Marrakesch naar Ouzoud?
En welke volgorde is het handigst, Ouzoud - Quarzata - Zagora - woestijn?

We willen wel 1 nachtje bij de watervallen overnachten, 1 nachtje in Quarzata, 1 nachtje in Zagora en daarna 1 nacht in de woestijn doorbrengen. We hebben geen vast budget, wat is een redelijk tarief voor een woestijn trip? Op een kameel zitten willen we graag meemaken, maar een jeeptocht klinkt ook gaaf!

Zijn benieuwd naar je reactie.
Groet Mieke en Mark

Beste Mieke en Mark,

In principe kun je overal een auto huren. Vanaf het vliegveld in Marrakech gaat het iig prima, maar dat baseer ik alleen op mijn eigen ervaringen.
Als je aankomt daar, dan regel je de auto voor 20 mei en op die dag laat je je met een taxi naar het vliegveld brengen en haal je je auto op.

Ik heb ook goede ervaringen met een verhuurbedrijf is Essaouira. Tegen een meerprijs(200 dirham) brengen zij hem naar Marrakech voor je en dan kun je het later bv weer in Essaouira inleveren.

De volgorde Ouzoud-Quarzazate-Zagora-woestijn is een goede.
Naar Ouzoud is het hooguit 2 uur rijden.

Mail me even via mijn website voor de website van de camping(zij verhuren ook hele leuke kamers) en de woestijntrip.