Backpacken in Kenia/Tanzania

Hoi!!

Hoe duur was jou safari bij ambicare ? ik vertrek over 3 weken naar kenia voor 25 dagen
De safaris die ik nu heb benaderd komen allemaal uit rond de 400 euro … pff wat een bedrag!

ons plan =
4 dagen masai mara + lake nakuru camping safari.
dan met de trein van nairobi naar mombasssa
naar malindi en omstreken
en dan naar lamu .
en zo weer terug

**hebben mensen tips voor deze route en omstreken, waar zouden we echt heen, en niet heen moeten gaan? **
wij weten ook niet of we de safari nou wel of niet vanuit nl moeten boeken… ach we zien wel.

**graag wat leuke tips ! **

groetjes

ik ben nie echt op safari geweest vrienden .
alleen een ghetto safari als die ook geld ?
ik blijf zeggen dat je beter alles daar kunt regelen .
veel plezier.:wereld:

ga op eigen houtje wel een mooi plannetje .:zon02:

als je in nakuru bent de rhino hotel is wel leuk heb je veel kans op live muziek :wink:

Wat ik me dan afvraag als je gaat backpacken vind je dan makkelijk slaapplaatsen? En wat kost een slaapplaats gemiddeld voor 2 personen?

Ik heb afgelopen juli/augustus een maand door Kenia en Tanzania gereist (alleen). zie voor reisverhalen: bertdoppenberg.waarbenjij.nu Heb bijna altijd gebruik gemaakt van matatu’s, wel goed opletten maar is ook wel avontuurlijk! Zag er van tevoren wel een beetje tegenop vanwege alle “angst” verhalen, maar tis me 100% meegevallen. Ik raad iedereen om een lonely planet mee te nemen, staan veel goeie tips in voor veilig reizen, eten en overnachtingen. Maak van tevoren een globale planning van wat je wilt doen, maar bouw ook wat speling in.
Goedkoopste overnacht je voor ongeveer 5 euro per nacht, meestal heb je dan een gedeelde kamer. Mocht je specifieke tips nodig hebben, stuur me dan maar een pb.

Tip voor als je naar mombasa gaat:

Als je alleen reist, of met een groepje en je hebt een betrouwbare lokale gids nodig in Mombasa dan kan ik jullie Samuel (23jr) aanraden. Heeft zijn licentie voor gids zijn, en weet heel veel over Mombasa en omgeving, ben vijf dagen met hem opgetrokken, was een waar genoegen. Hij werkt puur voor zijn familie, en ik heb hem zijn eten betaald en een mobiele telefoon van 30 euro. Verder af en toe een fooi. Heeft veel connecties en kan bepaalde excursies goedkoop regelen. Ben ook een dag bij zijn familie geweest, was ook erg bijzondere ervaring, daar ook gegeten. Ik kan hem dan ook zeker aanbevelen.
Zijn emailadres is: [EMAIL=“kimoshcyy@yahoo.com”]kimoshcyy@yahoo.com, je kunt hem ook bellen.
Telefoon: +254 733522161

goed gedaan bertje ,ik heb 2 jaar geleden hetzelfde gedaan is me erg goed bevallen grt marco :dag:

Hallo,

Mijn vriend en ik willen ook graag een reis maken door Kenia en Tanzania. Alleen ons probleem is ook dat het super duur is. We hebben nu al meer dan tien reisorganisaties bekeken en alles komt neer op €3500 tot €4000,- voor ongeveer 20/23 dagen. Dat vinden wij echt te veel geld. Maar ik zag dat u schreef dat u een reis kunt boeken voor ongeveer €1800,- excl. vlucht. Dat spreekt mij dan wel weer aan. Wij hebben ook niet echt de mogelijkheid om een hele maand te reizen en willen ook het liefste Kenia, Tanzania en Zanzibar bezoeken. Zou u mij willen doorgeven, waar u die reis zou kunnen boeken?
Alvast bedankt!

Groeten Nicolet

Djoser heeft een 24daagse kampeerreis Kenia/Tanzania en Zanzibar. Alleen het landenarrangement kost €1795.
We moeten nog gaan maar het ziet er goed uit. De gemiddelde leeftijd in de groep is op dit moment 34 jaar. Alleen kamperen trekt ook een ander type reiziger dan de hotelreis bijvoorbeeld.

Het is voor ons Djoser geworden omdat alle entreegelden inclusief zijn (nongorgoro krater is bij sawadee bijvoorbeeld optioneel en kost 150 dollar) en heel veel maaltijden. ik meen dan we van de 24 dagen 19 dagen het eten inclusief hebben. En dat scheelt dan toch ook weer een hoop in hoeveel geld je ter plekke gaat uitgeven aan extra’s.
Djoser zegt dat je moet rekenen op 150 euro per week per persoon voor extra dingen

We hadden goedkope vluchten gevonden vanaf Londen met Qatar air(ways/lines…effe googelen) maar die sloten zo slecht aan dat we dan 4 dagen langer weg zouden zijn. wanneer je tijd hebt geen probleem. kan ook aan het seizoen liggen hoor. misschien dat ze in andere maanden beter aansluiten op de reisdata van bijvoorbeeld Djoser

Bedankt voor het antwoord. Ik heb direct gekeken, alleen is de prijs nu €2595,- en dus geen €1795,-. Misschien is jullie reis een aanbieding?

nee, dat is de prijs inclusief vlucht. als je verderop kijkt zie je dat het landenarrangement (= zonder vlucht) €1795 is

De prijs van de reis zonder de internationale vluchten bedraagt €1795

Hoi Nicolet, waarom ga je niet gewoon zelfstandig? Gewoon een vlucht boeken, en de rest ter plaatse regelen? Is vele malen goedkoper. Vluchten naar Nairobi zijn vaak goedkoper dan naar Dar Es Salaam, maar je kunt het eens vergelijken, en kijk ook naar Kilimanjaro airport. En of het veel scheelt om bijvoorbeeld heen te vliegen naar Nairobi, en terug naar Nederland uit Dar Es Salaam.

Safari’s blijven duur maar dan kun je tenminste zelf bepalen hoeveel dagen je dat doet.
In 2004 was het zo:

• safari-dagen: minstens US$120 per persoon per dag (inmiddels schijnt het minstens $130-140 ofzo te zijn, als je in een groep van 4 of meer personen bent; de bedrijfjes maken zelf groepen) > inclusief transport, tenten, eten, safariritten met gids.
  • niet-safaridagen: ongeveer US$15-25 per persoon per dag > met basic hotel, eigen badkamer met warm water, twee of drie keer per dag uit eten, ook af en toe op de markt eten of gewoon wat fruit als ontbijt, en ongeveer twee of drie keer per week een lange busrit, wat souvenirs, her en der een goedkoop toertje (bv. Cultural Tourism Programme). Lees ook eens alle antwoorden in dit onderwerp.

Met een Lonely Planet of Bradt reisgids kom je een heel eind, daar staat precies in wat je ter plaatse kunt regelen en hoe, wat gevaren zijn, wat leuk is om te doen, hoe vaak de bus gaat etc etc.

Op mijn website vind je een plattegrondje van mijn reis van 5 weken; als je dat stukje Kondoa - Dodoma overslaat maar direct van Arusha naar Dar Es Salaam en Zanzibar reist (of naar Zanzibar vliegt vanuit Kilimanjaro airport bij Moshi), dan kun je in minder tijd ook een hele hoop zien.

Groeten,
Cécile

P.S. Je hebt jouw bericht nu gepost in een onderwerp over “backpacken in Kenia” > juist wél zelfstandig dus. Dus kleine kans dat dit gelezen wordt door mensen met ervaring met georganiseerde reizen. Je kunt beter een nieuw onderwerp starten.

Hoi Cécile,

Bedankt voor je antwoord. Ik ben sinds vandaag aan het kijken om backpackend door Kenia te gaan, want de prijzen voor een georganiseerde reis, gaan me elke dag meer tegenstaan. Dus ik dacht, het moet ook anders kunnen en dan kan dus blijkbaar. Ik lees hier veel goede berichten, wat de keuze gemakkelijker maakt. Ik wil alleen wel graag zo veel mogelijk zien en niet te veel tijd kwijt zijn, met zoeken naar goede organisaties of bedrijfjes. Maar als ik dit forum zo lees, dan kan ik van veel mensen goede tips krijgen en bepaalde dingen alvast in NL regelen. Dat scheelt natuurlijk een hoop tijd. Daarbij lijkt het mij ook echt geweldig om met de locals te maken te krijgen. Alleen ben ik zelf nog nooit in Afrika geweest, dus dan is het ook wel weer heel spannend. Zo’n andere cultuur en ook een hele andere veiligheid/sfeer, dan ik gewend ben hier in NL. Ik moet het eerst maar eens gaan overleggen met mijn vriend. Als hij ook enthousiast is, zou ik je dan nog een keer een bericht kunnen sturen voor tips en dat soort dingen? Alvast bedankt!

Groeten Nicolet

ik heb dus uiteindelijk wel gekozen voor georganiseerd ook al heb ik heel veel backpack ervaring en ook in afrika

We konden maar geen organisatie vinden die een mooie tour bood waarmee je niet om de paar dagen terug moet naar Nairobi.
En er worden overal prijzen genoemd voor 4 personen…die moet je maar net op de gewenste datum vinden.

We hebben wat (hier) aanbevolen site bekeken en de safari’s zijn prijzig. Wanneer we allen Nationale parken zouden aandoen in een serie van lokaal geboekte safari’s komen we vele malen duurder uit dan via een georganiseerde reis.

Verder was tijd ook een issue. Het is gewoon een feit dat je nooit zoveel zelfstandig kunt zien als met een groepsreis. simpelweg omdat je tijd kwijt bent met safari’s boeken, iedere keer terugreizen naar de stad waar je safariburotje zit en het zoeken naar accommodatie

onze reis komt nu uit op (ter plekke) 74 euro per dag en dat is inclusief alle maaltijden, overnachtingen, safari’s met gids, vervoer etc

begrijp me niet verkeerd. ik ben erg PRO zelfstandig reizen, ik hoor het ook graag als het wel kan (ook al is het voor mij te laat) maar mijn indruk na lang speuren was toch anders.

Hoi Nicole,
Lees ook eens mijn blog op mijn website, dan zie je hoe het is om zelfstandig te reizen daar. Ik heb het in mijn eentje gedaan.
Groeten,
Cécile

[quote=“Cecilia74, post:32, topic:25186”]

Safari’s blijven duur maar dan kun je tenminste zelf bepalen hoeveel dagen je dat doet.
In 2004 was het zo:

• safari-dagen: minstens US$120 per persoon per dag (inmiddels schijnt het minstens $130-140 ofzo te zijn, als je in een groep van 4 of meer personen bent; de bedrijfjes maken zelf groepen) > inclusief transport, tenten, eten, safariritten met gids.
  • niet-safaridagen: ongeveer US$15-25 per persoon per dag > met basic hotel, eigen badkamer met warm water, twee of drie keer per dag uit eten, ook af en toe op de markt eten of gewoon wat fruit als ontbijt, en ongeveer twee of drie keer per week een lange busrit, wat souvenirs, her en der een goedkoop toertje (bv. Cultural Tourism Programme). Lees ook eens alle antwoorden in dit onderwerp.

Groeten,
Cécile

QUOTE]

mag ik je vragen wat safaridagen en niet-safaridagen zijn?hoe kon je daar achter?
we gaan met een 4x4 met daktent voor 4 1/2 week. mijn vriend is al in kenia geweest en niet zo erg van het voorbereiden en ziet het daar wel, maar ik vind het leuk al een beetje te verkennen. ben je nog aan de kust geweest? wat leuke rustige plekjes als tip?alvast bedankt

Met niet-safaridagen bedoel ik de dagen dat je zelf gewoon wat rondbanjert door stadjes of dorpjes of op het strand ligt. In het geval van een zelfstandige, niet-georganiseerde reis per openbaar vervoer dus.
Als je dan tijdens zo’n reis een 4-daagse safari boekt, zijn die 4 dagen veel duurder dan je andere dagen.
Je kunt het op twee manieren benaderen:

• gewoon op safari gaan en er dan achter komen dat het heel duur is.
  • of van tevoren kijken hoeveel geld je hebt, en hoeveel dagen je dus maximaal op safari wilt/ kunt.

Bij een reis die van begin tot eind helemaal georganiseerd is, betaal je natuurlijk gewoon 1 standaard bedrag (plus eventuele losse kosten) maar daar heb ik het niet over.

Ik weet niet wat bij jullie nou het geval is: gaan jullie zelfstandig met een gehuurde auto? Of met een gids erbij? Of is het een georganiseerde reis?
Ik heb geen verstand van hoeveel het kost om zelf een park in te rijden zonder tourguide. De entreekosten van die parken zijn vast wel ergens te vinden.

we gaan zonder gids het park in. zelfstandig met “eigen” auto. ja, park entrees hebben we gevonden. zijn niet goedkoop en ja je mist een praatje, dus misschien gaan we 1 park toch met gids, maar tussen we dieren in staan, zonder anderen, vind k ook wat hebben. :slight_smile:

Ik hoop wel dat het je lukt de dieren te vinden. Die gidsen zagen altijd dieren die wij helemaal niet zagen, pas na lang wijzen en goed kijken doemen ze opeens op. Ook inderdaad veel verhalen erbij over het gedrag, maar dat kun je ook uit een boek halen.
En ook veel verhalen over planten en bomen enzo (bv. welke de mensen gebruiken om abortus te plegen enzo).
Ik weet niet zeker of je in al die parken zelfstandig mag rijden. Zelf zou ik niet weten hoe je de weg moet vinden.
Wij hadden ook een keer motorpech terwijl we pal naast 3 jonge leeuwen stonden! Dan vind ik het toch wel fijn dat er zo’n mannetje met een radio in de auto zit! :slight_smile: Gelukkig deed de auto het later wel weer.

Njema = GOED

Niet veilig…(al is het veilig al shet goed is, het is niet het juiste woord)