Backpack met dagpack erbij kopen of aan elkaar?

Hoi,

Over een aantal maanden ga ik 10 maanden rondreizen in Azie. Nu ben ik aan het twijfelen over de aanschaf van een backpack. Het lijkt me handig, aangezien ik ook veel in steden zal rondlopen (Japan, Korea, Rusland etc) om een backpack te kopen waarbij een dagrukzak al vast zit. Deze kan je dan bijvoorbeeld kopen met 50 liter + 15 liter dus bij elkaar 65 liter.

Daarnaast kan ik ook gewoon een normale backpack kopen en daarbij dan een losse backpack aanschaffen. Dit is echter wel een stukje duurder.

Wat zijn jullie ervaringen of tips hierbij?

Bedankt,
Bart

Wat een mooi vooruitzicht!

Ik vind het vooral belangrijk dat een backpack en daypack goed zitten. Daarom zou ik alleen een combi kopen als je de daypack los ook goed vindt zitten. Anders kun je ze beter allebei los kopen. Mijn advies is dat je het beste gewoon even lekker naar een outdoorwinkel kunt gaan en daar tassen kunt proberen, zodat je een gevoel krijgt wat het fijnste zit.

Succes!!

Ikzelf heb ook een aanritsbare daypack maar ik draag die meestal op de buik om een betere gewichtsverdeling te krijgen. Anders loop je echt krom met de daypack achterop.
Ik zou wel kiezen voor een backpack die niet van bovenaf volgeladen moet worden maar vanaf de achterkant (als ie rechtop staat).
Dit blijkt toch veel makkelijker te zijn.

Bedankt voor de reacties. Ik neig ook inderdaad naar een 2 in 1 combo. Probleem is echter dat ik verschillende positieve zie op internet, maar dan moet je die nog maar ergens vinden in een winkel om te passen. Zo op het 1e gezicht neig ik naar de osprey farpoint 70 of de macpac orient express. Deze zijn beide in totaal 70 liter als ik het goed heb. Ook veel goedkoper via internet te bestellen dan in een winkel. Maarja, waar kan je ze passen? Iemand ervaring met 1 van deze 2 rugzakken?

Goed idee om eerst te passen!

De rugzakken die je beschrijft ken ik niet, meer ik zweer dan ook bij twee losse tassen voor een betere verdeling van het gewicht. bijkomend voordeel vind ik bovendien dat je minder breed van achter bent en beter zit wat je doet (en je nergens tegenaan botst), en dat niet iemand iets ongemerkt uit je daypack kan jatten.

FF offtopic:Lieve Jenny: Hoe bevalt je reis tot heden?laat je iets weten op het Thailandforum?
georges.

Ik heb dit jaar (Juni) de Osprey Farpoint 70 aangeschaft bij Bever Zwerfsport in Den haag en ik moet zeggen dat dit een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding is; hij was niet duur en de daypack is ook meer dan goed te noemen!! De banden zijn niet dun zoals bij vele andere daypacks die ‘vast’ zitten. en beide tassen zijn uitstekend te laden. Bijkomend voordeel is dat je de osprey daypack gemakkelijk aan de voorkant kant vastmaken, maar ik heb begrepen dat dit bij veel van de nieuwere backpacks het geval is.

de packs hebben compressie banden (‘straightjacket’) waardoor je een vrij smalle backpack zult overhouden, ook als deze volgeladen zijn!
Dit was belangrijk voor mij omdat ik ook niet houd van een een naar achter uitstekende bulk op je rug :nod:

ik was altijd nogal skeptisch tegenover zulke backpacks maar nu zou ik eigenlijk niet meer terug willen!
De osprey backpack is van binnen heel eenvoudig ingericht met maar 2 mesh vakken en daar moet je van houden…
een aanrader in ieder geval! Succes met de jacht!
ooh, enne, de rugbanden zijn niet verstelbaar maar je kunt diverse maten (L/M ; M/S) bestellen. ik heb de L/M en dat werkt perfect voor mij (ik ben 180cm).

:wereld:

Hey,

bedankt voor je reactie.

Ik heb vorige week de osprey 70 gekocht. ook l/m inderdaad. Voelt prima aan in ieder geval en ik denk dat ie wel gaat voldoen :slight_smile:

nou Bart, mooi dan! heb je nog mogelijkheid gehad om hem ergens te passen?
ik had in eerste instantie wel moeite om hem ergens in een winkel te vinden namelijk! Veel plezier ermee en op je reis ook!

:wereld:

Ja, ik was bij de bever in rotterdam, maar daar was alleen de 55 l variant. Dus toen ben ik maar meteen doorgegaan naar den haag. Dus even gepast en gelopen daar.

Ook voor een goede prijs inderdaad. Ben er zo op het oog tevreden mee, en zeker ook tevreden met hoe de dagpack eruit ziet en geintegreerd is.

Ik zou ze los kopen. Met een dagrugzak loop je toch heel wat uurtjes en deze moet ook fijn zitten. Deze gebruik ik juist meer dus dan mijn ‘grote’ rugzak.
zoals ook al gezegd zorg dat de grote rugzak niet te breed of te dik is zodat je makkelijk kunt bewegen. En ik geef ook de voorkeur aan een kleine, maximaal 50 liter maar liever nog 40 liter omdat ik liever niet een te zware tas heb.
Succes met kiezen!

Hoi Bart,
ikzelf heb dit jaar gebruik gemaakt van een backpack+rugzak:
http://www.winwood-outdoor.co.uk/acatalog/info_3943.html
Vond hem super handig, ook omdat de backpack zelf als een koffer te openen was.

Klinkt natuurlijk ideaal, zo’n 2in1 ding, maar er zijn een aantal dingen om rekening mee te houden.
Ten eerste stellen de daypacks bij een combi niet heel veel voor, gewoon een basic tas zonder al te veel franje en vakjes voor een fles water bijvoorbeeld.
Ten tweede gebruik je de daypack vaker dan de ander, waardoor ze ongelijk zullen slijten.
En ik heb van meerdere mensen die een duopack hadden, gehoord dat het een gelieft object voor dieven is, ze rukken zo je daypack ervanaf.

Ik zou persoonlijk voor een aparte gaan, maar dat is voor iedereen anders natuurlijk. Anyway, goede reis!