Ik wil graag mijn eerste backpack onderneming gaan starten en ben op zoek naar een goede backpack. Ik twijfel tussen 2 tassen. De Lowe Alpine Cerro Torre 65:85 en The North Face zealot 70. wat mij aan de cerro torre erg aanstaat is het tfx systeem en de zealot 70 heeft weer waterdichte stof en is zeer degelijk sterk. Iemand enige suggesties over deze 2 tassen? Zitten er aan 1 van de 2 tassen nog haken en ogen waar ik rekening mee moet houden? Alvast bedankt voor de support.
Hee ik heb geen verstand van backpacks( heb de mijne bij bever gehaald en hebben ze m gemeten etc), maar gaat t er niet gewoon om hoe hij zit op jouw lichaam?? Bij beversport hebben ze alle kennis in huis, misschien kun je daar heen?!
Tipje: aan de type nummers leidt ik af dat de ene waarschijnlijk 70 liter en de ander 65 is?
Vaak is een kleinere rugzak net iets handiger. De grote weet je ook vol te proppen en die wordt daardoor zwaarder dan de kleine (logisch)
Handigste is denk ik even naar een winkel te gaan waar ze beide verkopen en ze dan eens op je rug te doen en kijken hoe ze zitten. Kun je ook gelijk zien of de een misschien wat handigere vakjes heeft.
Ik vind beide tassen erg groot. Wanneer je niet gaat kamperen in een gebied waar het regent of vriest, heb je echt niet zoveel spullen nodig. Als ik jou was zou ik me beperken tot een rugzak van 55 liter. Hoe groter de rugzak, hoe meer overbodige zooi is mijn ervaring.
En inderdaad: rugzakken moet je passen in de winkel. En dan het lieft niet de lege rugzak, maar eentje met gewicht. Dan VOEL je of een rugzak lekker zit, en die neem je. Laat je sowieso niet al te veel afschrikken door de prijs: mijn Nomad rugzak is meer dan 10 jaar oud, heeft meerdere lange reizen (meer dan 3-6 maanden) overleeft, gaat meerdere keren per jaar kort op reis en hij functioneert nog altijd prima! En nee, ik ga er niet al te zuinig mee om
Ondanks welk merk of welke maat je koopt, neem er een flightbag bij. Deze “hoes” beschermt je backpack voor vuiligheid en de riemen blijven nergens achter haben op bv rolbanden. Ook heb je dan maar 1 slotje nodig, wat handig is tijdens de douane controle etcetera op vliegvelden.
Hey! Ik ga zelf over een half jaartje een lange reis maken en ben dus ook op zoek gegaan naar backpacks.
Bever is een goeie plek om tassen te passen maar er is weinig te zien wat nou echt het verschil maakt, naast de merknaam en de kleur. Natuurlijk heeft de verkoper mooie praatjes want hij wil je natuurlijk de duurste verkopen. Wat je het beste kan doen is op internet rondkijken naar reviews van mensen die er zelf gebruikservaring mee hebben.
Hier heb ik zelf ook een aantal uur ingestoken en ben tot de conclusie gekomen dat Lowe Alpine voor mij de beste optie is. Het TFX systeem is uiteraard erg aantrekkelijk en je merkt ook egt verschil tussen de 6, 8 en 10. Verder staan ze voor duurzaamheid en gebruiksgemak. Zelf vind ik het ook fijn dat ze niet zo kolossaal zijn en in model blijven ook met een lichtere lading. De compresiebanden zorgen er voor dat zelfs met 5 -10 kilo je lading op zijn plaats blijft. Daarnaast is het materiaal van de banden echt veel steviger en dikker vooral van de TFX10.
Mijn tweede aanbeveling zou de Osprey zijn. Ook een heel degelijk merk met een goed rugpand. Wel zijn de banden iets minder maar wel heel duurzaam.
Ook zit hier vaak een dagrugzakje/ schoudertasje geïntegreerd wat wel gemakkelijk kan zijn als je langer op 1 plek blijft, of wil gaan sightseeen zonder je backpack.
The North face zou ik niet aanraden. Deze zijn vaak wel heel stuk goedkoper maar daar is de kwaliteit ook naar. De banden zijn dunner en schuren dus eerder en je voelt het gewicht van je lading zwaarder op een zwakker rugpand. Uiteraard zijn deze tassen wel ideaal als je geen extreme en/of lange tochten gaat maken en niet te veel lading wil dragen. Bach rugzakken zijn daar overigens wel ideaal voor.
Verder wil ik je aanraden om niet te precies te zijn qua budget. Een extra 50 -100 euro kan een verschil van 10 jaar duurzaamheid betekenen. Met een kwaliteits tas van ong 200 euro heb je je leven lang plezier en hoef je je voorlopig geen zorgen te maken of die nog wel mee kan.
Overigens zijn dit mijn eigen meningen en ondervindingen van tijdens mijn speurtocht naar een goeie backpack. Er zijn altijd mensen die betere of slechtere ervaringen hebben met de genoemde merken.
Ik vind een geintegreerde dagrugzak persoonlijk een nadeel! In mijn dagrugzak/handbagage zitten mijn camera en laptop, wat redelijk zware voorwerpen zijn. Als ik die bovenop mijn backpack rits, of als een bult erachter, dan komt voor mij het zwaartepunt op een hele nare plaats te zitten en heb ik de neiging achterover te kieperen. Ik heb deze(relatief) zware tas liever dichter op mijn lichaam, dat draagt veel fijner. Met andere woorden: ik draag mijn daypack op mijn buik.
Bijkomend voordeel is dat ik zo makkelijk mijn waardevolle spulletjes in de gaten kan houden.
(Als je alleen maar lichte spulletjes in je handbagage hebt, dus alleen een kleine compactcamera, dan speelt dit probleem niet.)
Cool dat je gaat backpacken! Ik ben het helemaal eens met bovenstaande reacties. Ga vooral lekker passen en voelen wat het lekkerst zit. Jij bent tenslotte de persoon die hem moet gaan dragen, dus het gaat erom wat bij jou het beste zit.
Verder kun je nog letten op mogelijkheden, zoals het helemaal kunnen openritsen van de tas (zodat je niet steeds alle spullen eruit hoeft te halen als je net datgene nodig hebt dat onderin zit…). Wij hebben op onze blog dit artikel hierover geschreven: onze tips om een backpack te kopen
Ik ben het met je eens dat het goed plaatsen van je zwaartepunt erg belangrijk is. Daarom pak ik persoonlijk zware dingen graag onderin en dus ook niet bovenin in de daypack. Uiteraard is het makkelijk om je daypack op je buik te dragen maar zelf vind ik het niet echt lekker zitten. Je bewegingsvrijheid wordt er nogal door beperkt, vooral als je ook lonely planets of een laptop enzo daarin gaat meedragen.
Ik ga mijn camera + lenzen echt niet onder in mijn backpack stoppen! Een daypack kun je continu in de gaten houden, maar je backpack verdwijnt in het bagageruim of op het dak van de bus. Er is weliswaar nog nooit iets van me gestolen, maar ik neem het risico niet.
Als je een goede backpack en daypack hebt, wordt je bewegingsvrijheid nauwelijks beperkt (is mijn ervaring).
ik heb mijn klimspullen, backpack enz bij beversport op de overtoom gekocht en niet 1 keer boden ze me de duurste aan. Het is echt n fijne winkel en de mensen die werken hebben veel kennis. Echt t proberen waard