Eerste keer backpacken, praktische vragen

Ik ga voor de eerste keer backpacken door Brazilië, argentinie, Bolivia en Peru en ik heb wat praktische vragen over een daypack. Ik heb nu een backpack van 57 liter en ik vraag me af hoe groot een daypack moet zijn. Ik kan er eentje lenen met zo’n mooie rugsteun alleen die is vrij groot, 30 liter ong. Lenen scheelt natuurlijk weer geld, alleen ik vraag me af of hij niet te groot is. Heeft iemand bijvoorbeeld ervaring met daypacks in Rio. Ik wil er niet uitzien als een megatoerist ivm veiligheid en op zo’n dag door de stad neem je niet veel spullen mee (denk ik). Daarentegen als ik in bolivia een trekking doe is zo’m grotere tas wel weer handig. Daarom zit ik eraan te denken om nog een derde simpel kleine tas mee te nemen die ik op kan vouwen (een soort simpel buiktasje of schoudertasje) voor Rio en andere grote steden. De hamvraag: is zo’n derde kleine tas de oplossing of kan een 30 liter daypack in rio prima (zit dan bijna niks in hè). Wat is de ideale maat voor een daypack

Een wat grote daypack is erg handig als je (meerdaagse) trekkings gaat lopen, de jungle in gaat of bergen gaat beklimmen. Dus als je een beetje avontuurlijk bent ingesteld zou ik die meenemen. In de steden zou ik die zeker thuis laten, alleen maar extra ballast. Een eventueel klein extra tasje zou ik daar aanschaffen, heb je gelijk een souveniertje. Ik zou overigens niet beide tassen volstouwen (wat erg verleidelijk is), met een kilo of 15 kom je een heel eind. Je neemt gauw te veel kleren mee.

Ik ben het helemaal eens met Sandermooij. Leuke schoudertasjes kun je daar wel vinden, is handiger voor in de stad (als het druk is draag je die gewoon op je buik of heup, met je hand erop, zonder dat het er zo raar uit ziet als een rugzak op je buik).
Voor een trekking kun je eventueel je grote backpack gebruiken en hoef je die van 30 liter misschien niet speciaal mee.
Een grote dagtas zou ik alleen meenemen als je bijvoorbeeld een laptop en/of grote camera meezeult. Zodat je die als handbagage bij je kunt houden in de bus of het vliegtuig.

Wat Sofia meeneemt aan liters vind ik enorm veel maar ik loop dan ook geen meerdaagse trekkings…
Ik reis met een backpack van 55 liter die 3/4 vol mee gaat, ruimte over voor souvenirs… die probeer ik tegenwoordig onder de 13 kilo te houden (waarbij de tas zelf ook niet niks weegt dus inhoud nog ietsje minder dan 13 kilo).
En daarnaast een schoudertas, ik denk zo’n 15-20 liter. Als ik een spiegelreflexcamera bij me heb, is die wel zwaar, maar de laatste tijd reis ik alleen maar met compact cameraatje.
Ik draag de schoudertas altijd met de band diagonaal over mijn torso zodat hij niet makkelijk af gerukt kan worden door een voorbij rennende of rijdende dief. (Ook in Amsterdam… hier is de scooter-truc ook telkens populairder.) Dat tasje is ook mijn handbagage in vliegtuig of bus.

Qua hoeveelheid spullen die je bij je moet hebben maakt het helemaal niks uit of je een maand of een jaar reist. Mijn reis van een jaar heb ik met dezelfde tassen gedaan (zelfs een nog kleiner dagtasje toen, misschien 5 liter… toen had ik alleen een klein cameraatje).

In Salvador da Bahia liep ik op straat met een vod van een schoudertasje met daarin alleen een boek en wat water. Ik had wat kleingeld in mijn zakken. Toch werd ik om de haverklap door Brazilianen gewaarschuwd dat ik goed op mijn tas moest letten of eigenlijk zonder tas rondlopen. Een dief (of gewelddadige overvaller…) ziet van buiten niet dat er niks van waarde in zit… Dus als het effe kan, gebruik dan helemaal geen tas, of een supersimpel plastic tasje van een lokale winkel, dat doen de Brazilianen zelf. Vooral als er niks van waarde in zit, probeer ik dan ook een doorzichtig tasje te zoeken. Zodat ze ook zien dat er alleen een handdoekje en flesje water en zonnebrandmiddel in zit als ik naar het strand ga, bijvoorbeeld.
In kleinere stadjes was het allemaal veel minder een probleem, daar kan het al stukken veiliger zijn en kun je makkelijk met een tas lopen die je zelf handig vindt. En ik kwam ook veel Brazilianen tegen met rugzakken (groot en klein), die reizen ook veel binnen eigen land.

Perry Sport heeft allerlei klein opvouwbare rugzakjes en buideltasjes die weinig wegen. Bijvoorbeeld die van Wildebeast zijn van prima kwaliteit en niet duur. Maar ik gebruik meestal een lichtgewicht schoudertas die ik zelf handig vind met veel vakjes, van de Albert Cuyp markt ofzo. Eigenlijk wat ik in Nederland ook vaak gebruik.

Aangezien je voor het eerst gaat: gebruik je intuïtie, en verlies nooit je dagtas uit het oog, ook niet in een café of in een bus. Als je een tukkie gaat doen, neem hem dan op schoot. Vooral in Bolivia en Peru wordt veel stiekem gepikt in bussen (van slapende mensen) en op busstations (in de chaos).
Verder gewoon altijd doen alsof je weet waar je heen gaat. Zo niet, zoek dan op een discrete plek de weg op een kaart, niet met grote plattegrond midden op straat (vooral niet in de grote steden). Gezond verstand gebruiken… beseffen dat je vooral in Peru en Bolivia altijd opvalt als toerist (in Braz. en Argentinië kunnen ze nog denken dat je een local bent). Geen sieraden dragen, niet teveel rondzwaaien met dure spullen (bv. iPad of laptop op een open terras in een arm gebied)… dat soort dingen. Meer veiligheidstips op mijn website, via handtekening.

Maar je hoeft ook niet paranoïde te zijn. Als je jezelf wat standaard alertheid aanleert, kun je gewoon relaxed reizen.

Veel plezier en goeie reis!

1 like

Huh? De post van Sofie is verdwenen. Nou goed, dat zinnetje van mij kan dus weg.