Baan in kaapstad

Hallo!

18 november stap ik op het vliegtuig om een nieuw leven te beginnen in Kaapstad! Het enige waar ik nog hard naar op zoek ben is een baan. Op dit moment sta ik open voor alles. Ik weet dat het niet makkelijk is maar misschien heeft iemand nog goede tips?

Alvast bedankt!

groetjes, Linette:zon02:

Hoi!! Ik weet niet of je al verder gekomen bent met het zoeken van een baan, je bericht staat er al even op zie ik…maar ik wil je wel vast waarschuwen dat het niet mee gaat vallen! Ik heb zelf een grote fout gemaakt in 2003, toen ben ik naar Kaapstad gevlogen om ook een nieuw leven te starten en bij aankomst op het vliegveld begonnen de problemen al met visa en “open-ticket” etc. Ze hebben mij 7 uur vastgehouden op het vliegveld bij de vreemdelingenpolitie met de bedoeling om mij terug te sturen, gelukkig heet een vriend van mij die daar woonde dat kunnen tegenhouden door mij aan de douane 200 euro te laten betalen voor een visa van maar 2 weken!!Daarna moest hij bij een instantie tekenen om financieel garant voor mij te staan en moest ik weer 450 euro betalen om er een half jaar te blijven…dit alles omdat ik na een aantal vermoeide uren na aankomst en verhoor had laten ontvallen dat ik hier was om een baan te vinden!Laat dus NOOIT het woord “werk” vallen daar, ze willen geen buitenlanders in Zuid-Afrika voor banen, hun eigen bevolking gaat voor!Daar kwam ik dus ter plaatse achter en die regel geldt nog steeds! In Kaapstad zijn er heel veel backpackers hotels o.a. The Zebralodge, daar werken regelmatig buitenlanders, ik ben uiteindelijk gaan werken voor Wildlife Adventure, dat zit ook in Kaapstad, ik heb 4 maanden voor hun gewerkt als safari reisleidster, een superbaan maar je krijgt maar 100 dollar per maand en kost-en inwoning op de safaritruck! Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel, verder heel veel SUCCES!! Groet, Marije

Hoi Linette,

Je grote stap komt steeds dichterbij! Ik sluit me geheel aan bij de goede adviezen van Marije. Als je nu nog geen werkvergunning in the pocket hebt, laat dan bij aankomst in Kaapstad niet vallen dat je werk zoekt. Dat betekent echter dat je dus binnenkomt met alleen maar een toeristenvisum en dat is maximaal 3 maanden geldig. Daarnaast kan men idd ook erg moeilijk doen als je geen retourticket op zak hebt. Wat ben je eigenlijk van plan te gaan doen? Banen liggen hier niet echt voor het opscheppen en voor blanke buitenlanders is het helemaal lastig om iets vasts te krijgen. Daarnaast liggen de lonen op een veel lager niveau dan wij Europeanen gewend zijn.

Maar wellicht weet je dit alles al lang en praat ik ‘net kak’. In alle andere gevallen, doe alsjeblieft alle mogelijke moeite om vóór vertrek al een visum te krijgen om hier te mogen werken. Probeer dat via de ambassade van Zuid-Afrika in Den Haag te regelen. En mocht je daar naartoe gaan… véél succes! Niet om je af te schrikken, maar het zijn niet de vriendelijkste mensen daar.

Groetjes en laat nog eens weten wat het geworden is.
Natascha Snelder / www.zazoetravel.com