Met een beetje geluk heb ik misschien dan toch eindelijk een baan te pakken in Kaapstad…maar dan…???
Kan iemand mij helpen met waar ik allemaal op moet letten, dan wel kan verwachten als ik ga werken voor een Zuid Afrikaans bedrijf,
Wat de te verwachten kosten zijn voor levensonderhoud in Kaapstad en evt. waar ik mee te maken krijg regelsgewijs in Nederland en Zuid Afrika.
Alle info is welkom!!!
Baie Dankie!
Inmiddels al een maandje verder, maar ik wou toch nog wel even reageren.
Een baan in Kaapstad? Geweldig. Ik heb er 6 maanden gewerkt en ik zou zo terug willen. De kosten van levensonderhoud zijn een stuk lager dan hier in Nederland. Uiteraard liggen de salarissen daar ook een stuk lager. Maar met pakweg 700-800 euro per maand kan je heel goed rondkomen, inclusief uitgaan etc.
Wat betreft regelgeving moet je natuurlijk wel een werkvergunning krijgen. Zo ver ik weet, krijg je die alleen als je een arbeidsovereenkomst hebt.
1 like
Hoi Robbie,
Dank je voor je informatie. Ik ben helaas uiteindelijk afgevallen. heb de baan niet. Maar ga wel verder neuzen naar andere mogelijkheden. Alhoewel ik weel dat het enorm moeilijk is om daar ‘legaal’ binnen te komen. Wat heb jij er gedaan?
groeten,
Nanine
Ah wat jammer voor je. Wat voor baan was het, als ik vragen mag?
Ik heb er stage gelopen bij marketing bureau. Geen vaste baan dus, dat is qua papierwerk een totaal andere wereld. Betaald werk vinden is zover ik weet erg lastig, o.a. vanwege de positieve discriminatie in de wetgeving.
Wil je slagen dan moet je óf een contract aangeboden krijgen bij een bedrijf, óf je moet een bepaalde skill hebben (en meestal moet je ze allebei hebben, voor de werkvergunning).
Een andere optie, vaak één van de beste, is je netwerk gebruiken. Ken je mensen die daar nu zitten? Twee maanden terug heb ik nog enkele weken onderhandeld met iemand die ik nog ken van mijn tijd daar. De baan leek me heel leuk, alleen financieel kwamen we er niet uit. Ik zou er alleen maar verlies op gemaakt hebben. Na een tijdje zijn de onderhandelingen dus maar stopgezet, helaas.
Iets waar ze wel regelmatig naar zoeken zijn klantenservice medewerkers met een bepaalde moedertaal. Met je Nederlands heb je dan al die skill, en de werkvergunning regelt het bedrijf voor je. Het kan natuurlijk heel goed dat je dit werk niet zoekt, maar het is wel een manier om het land in te komen.
Een andere manier zou natuurlijk kunnen zijn om er gewoon naartoe te gaan en van daaruit te solliciteren. Het feit dat je langskomt schept eerder een band dan een mail uit een ander continent. Ik schat echter de kansen hoger in voor een baan als medewerker bij de klantenservice (maar ik kan ernaast zitten natuurlijk).