Interview: Een baan aangeboden krijgen in Kaapstad, Zuid Afrika
Willem (Jens_Kaapstad) woont sinds maart 2007 in Kaapstad, Zuid-Afrika. Wat bewoog hem om naar Zuid-Afrika te verhuizen? Heeft hij er spijt van of is het een droom die uitkomt? Wereldwijzer vroeg het hem.
**1. In welk land woon je op dit moment en sinds wanneer? **
Ik woon sinds maart 2007 in Kaapstad, Zuid Afrika. Hier ben ik meerdere malen verhuisd, van Sea Point, naar Camps Bay, naar Gardens en nu woon ik praktisch op Lions Head, in het Table Mountain National Park. Mijn ervaringen gaan ook voornamelijk over Kaapstad, aangezien ik niet echt veel tijd heb doorgebracht in de rest van Zuid Afrika, voornamelijk door mijn werk.
**2. Wat is de reden geweest om, eventueel met je gezin, naar Zuid-Afrika te verhuizen? **
In eerste instantie had ik een stage in Kaapstad, bij een online banen website. Vergelijkbaar met monsterboard.nl, maar dan gericht op de Travel & Hospitality industrie. Na anderhalve maand vertrok mijn manager en kreeg ik een baan aangeboden. Na lang nadenken, ik moest immers nog mijn studie afmaken, besloten om toch hier te blijven. Terug naar Nederland kon altijd nog. Dus vanaf dat moment ben ik werkzaam bij Lodgestaff (www.lodgestaff.com).
3. Welke formaliteiten heb je moeten regelen om in Zuid-Afrika te gaan wonen?
Om hier in eerste instantie te komen was er niet veel nodig. Stage had ik in Nederland geregeld en onderdak vervolgens ook met behulp van mijn toenmalige manager. Visum bij binnenkomst en eerste keer verlengen was geen probleem, daarna toch nog een tripje gemaakt naar Namibië omdat ik de aanvraag voor het verlengen te laat had ingediend.
De werkvergunning zelf heeft mij heel wat meer werk gekost. Ik had mezelf voorgenomen om dat zonder immigratiekantoor te doen. Dat is uiteindelijk nog gelukt ook.
4. Hoe bevalt het leven in Zuid-Afrika?
Het bevalt hier nu extreem goed. Ik kijk er erg naar uit om de zomer in te gaan. Op de een of andere manier is het leven hier voor mij compleet anders dan in Nederland, veel vrijer en veel spontaner. Als ik puur kijk naar de kwaliteit van het leven, dan zou ik denk ik niet meer terug gaan naar Nederland.
5. Wat is je leukste ervaring in Zuid-Afrika tot nu toe geweest?
Het is best moeilijk de leukste ervaring op te schrijven, uit angst om juist dingen te missen. Als ik dan toch moet kiezen is de leukste ervaringen denk ik de roadtrip naar Namibië geweest. Daar ben ik met drie vrienden heengegaan en hebben we wat rondgetrokken samen.
6. Zijn er grote verschillen tussen in Nederland wonen en in Zuid-Afrika wonen?
Wonen in Nederland was voor mij heel anders dan hier wonen. In Nederland was ik nog een student, hier heb ik fulltime gewerkt met een stuk minder vrije tijd.
Wat mij opviel was dat mensen hier in eerste instantie minder afstandelijk zijn dan in Nederland. Mensen hebben altijd wel wat te melden en schromen ook niet om dat te doen. Criminaliteit is helaas een stukje erger dan in Nederland, vooral veel diefstallen. Maar in Kaapstad valt dat over het algemeen heel erg mee. Grootste verschil hoef ik waarschijnlijk niet te noemen, maar het weer is natuurlijk een stuk beter.
**7. Hoe is je integratie met de plaatselijke bevolking verlopen? **
In het begin was het best moeilijk om de lokale bevolking te leren kennen. Je legt hier ontzettend makkelijk contact met internationale mensen, zoals stagiaires of immigranten. Via mijn werk veranderde dat langzaam, maar je moet wel daadwerkelijk moeite doen, je bent immers, zeker in het begin, een buitenstaander. Ik verwacht dat dat in ieder land hezelfde zal zijn. Het helpt natuurlijk wel dat je als Nederlander relatief goed Engels spreekt en bijvoorbeeld ook Afrikaans goed kan verstaan. Zulu of Xhosa kan ik absoluut niet verstaan, maar wie weet komt dat nog met de tijd.
8. Wat zijn de grootste cultuurverschillen tussen beide landen?
De culturen verschillen behoorlijk van elkaar. Op het eerste gezicht is Kaapstad een hele erge westerse stad, met een Afrikaans tintje. Je hebt zoveel verschillende culturen in Kaapstad, dat het moeilijk is om alle verschillen te benoemen. Waar ik in het begin heel erg aan moest wennen is dat mensen hier rustig de tijd nemen voor alles. Dit is in Nederland wel anders.
9. Heb je gemakkelijk werk kunnen vinden in Zuid-Afrika?
Het werk vinden was makkelijk voor mij, aangezien de baan werd aangeboden. De vergunning was weer een ander verhaal, al ben ik dus wel blij dat ik dat op eigen houtje heb gedaan. Op dit moment geef ik regelmatig advies aan vrienden die hetzelfde meemaken. Ik heb via mijn werk wel heel veel te maken gehad met mensen die een baan zochten in Zuid Afrika, zonder al een vergunning te hebben. Dat is best moeilijk, werkgevers zijn een beetje huiverig door alle administratie die ermee gemoeid zou gaan. Ik zou mensen aanraden om twee dingen te doen, contact opnemen met een immigratiekantoor (www.intergate-immigration is een hele goede) en een wervingsbureau. Een wervingsbureau, of recruitment agency, zal eerder een baan voor iemand vinden als je een immigratiekantoor achter je hebt staan.
10. Waar moeten mensen die in Zuid-Afrika komen te wonen rekening mee houden? Heb je advies voor hen?
Gewoon ervoor gaan. Als je gemotiveerd genoeg bent, lukt het wel. Ik ken niemand die hier kwam en het niet heerlijk vond. Oh, en hou rekening met het weer. Op een of andere manier denkt iedereen dat her hier altijd superwarm is, maar de winters kunnen erg koud uitvallen, vooral in de avonden.
11. Heb je ooit spijt gehad dat je de beslissing hebt genomen om in Zuid-Afrika te gaan wonen?
Ik heb nooit spijt gehad van mijn beslissing om hier te komen wonen. Op dat moment was dat exact wat ik wilde. En de ervaringen die ik heb gehad zou ik zeker niet hebben willen missen. Er zijn wel genoeg momenten geweest dat ik terug wilde naar Nederland, terug naar familie en oude vrienden, maar tot nog toe was dat nooit een serieuze optie. Wie weet wat de toekomst brengt!
=====================================
Meer weten over Zuid-Afrika? Bezoek het Zuid-Afrika Forum op Wereldwijzer.