Emigreren in de toekomst

Hallo allemaal,

In de nabije toekomst willen ik en mijn vriendin (inclusief hond) gaan emigreren naar Zuid-Afrika. Momenteel zijn wij woonachtig in Londen om hier de Engelse taal beter machtig te worden en te leren in de industrie waar wij later graag een eigen zaak in willen hebben namelijk de horeca.

Nu struinen wij het internet af naar tips verhalen en berichten om te kijken hoe en of wat we kunnen doen om deze droom in vervulling te laten gaan. Nu lees ik uiteraard veel positieve berichten over het land en de inwoners.
Maar vind ik het toch jammer om ook regelmatig negatieve berichten te lezen over Zuid-Afrika, dat het de afgelopen jaren erg is achteruit gegleden. Dat er veel onderlinge strijd is en dat de criminaliteit stijgt.
Hoe is de ervaring van de mensen die woonachtig zijn in Kaapstad? Dit is namelijk de stad waar wij ons op richtten qua plannen. Wij zitten er aan te denken om in de eerste maanden van 2017 te emigreren en zoals men altijd zegt, een goed begin is het halve werk. Dus denk ik dat een goede voorbereiding ons enorm veel zal helpen.

Wij zijn gewoon erg nieuwsgierig naar wat jullie denken dat de toekomst gaat brengen in Zuid-Afrika en Kaapstad aangezien wij zitten te denken aan een eigen zaak. En ja als je daarvoor gaat zul je daar je hele hebben en houwen in moeten gooien om zo’n droom te realiseren.

Ik hoor graag wat jullie bevindingen of ideeën hierover zijn.

Groetjes Eric

Hi Eric en vriendin,

Mag ik veronderstellen dat jullie al eerder in Kaapstad waren?

Hier mijn persoonlijke ideeën, gebaseerd op een paar jaren Zuid-Afrika-“ervaring”, door vakanties van vijf weken tot drie maanden, waarbij we ook heel wat contacten met de lokale bevolking hadden.

Jullie weten wellicht dat men in Kaapstad en omgeving heel wat erg goede restaurants vindt, waaronder sommige al vele jaren bestaan. Het zal dus echt uitkijken worden naar het gat in de markt op de juiste plek!

Allerlei regels om naar Zuid-Afrika te emigreren zijn de laatste jaren nogal wat strenger geworden. Ik ga er van uit dat jullie hierover al de nodige informatie hebben ingewonnen, maar het zal in ieder geval vooral financieel eerder duur worden. Men moet al nogal hoge inkomsten/bezittingen kunnen aantonen als men gewoon als toerist wil emigreren. Bovendien heb ik begrepen dat er heel wat regels bestaan om een zaak te beginnen, ook wat het aan te werven personeel betreft enz.

Wat de toekomst voor Zuid-Afrika gaat brengen kan niemand voorspellen. Onder het huidige bewind draait één en ander eerder vierkant. Gelukkig voor jullie zwaait in de Kaap de DA de plak en niet het ANC, waardoor het daar (volgens mij) ook op politiek vlak iets “aangenamer” leven blijft dan in de rest van ZA.

Sorry dat ik jullie niet meer concrete tips kan geven. Ik zou ze zelf eerst moeten opzoeken op het internet en heb nu niet de tijd daarvoor.

Ik wens jullie in ieder geval heel veel succes met jullie droomplannen.

Groetjes,
Toetske

1 like

Hallo

In een paar restaurants geweest in Kaapstad, maar ook in een food bazaar waar je echt kunt eten
vanaf een paar Euro!
Maar vrees dat het probleem eerder de huur of aankoop zal zijn en niet te vergeten de nodige papieren!
Heb van familie die toch al 40 jaar in Zuid Afrika woont begrepen dat paperassen in vele opzichten vaak
het grootste struikelblok is!
Wat betreft veiligheid zal Kaapstad niet de slechtste plaats zijn denk ik, erg westers aandoend!

Veel planplezief

1 like

Hi Toetske en Peter,

Dank jullie wel voor de snelle en ruime antwoorden, wordt erg geapprecieerd.

Inderdaad zijn wij al vaker in Kaapstad geweest. Ik heb er in 2009/2010 een half jaar stage gelopen en sindsdien ben ik nog twee maal terug geweest in Kaapstad samen met m’n vriendin.
Het is dus absoluut geen onbekend terrein en ik heb ook (lokale) vrienden aan wie ik vragen kan stellen. Maar dit is toch anders gezien het Afrikaans perspectief af en toe kan afwijken van het Nederlands perspectief dus wij graag beide visies hierop willen horen.

Het klopt dat Kaapstad en omgeving al een aantal mooie restaurants heeft die er al jaren zitten echter willen wij ons richten op de cocktail markt. Hierin is nog een hoop terreinwinst te boeken en zeker in Europa is dit al een aantal jaren (6/7) jaar enorm booting en nog steeds groeiende. Dit jaar zijn er ook finales gehouden in Kaapstad van een enorm groot bedrijf die wereldwijd het best aangeschreven staat als het gaat om producten in de cocktailwereld.
Al met al zien dus ook grote bedrijven toekomst in het continent Afrika.

We hebben inderdaad al wat informatie gewonnen over het emigreren en het papierwerk echter is dit alleen op internet gedaan. We gaan hier spoedig echt mee aan de slag. Dus alle tips hierover zijn ook nog welkom.

Het idee is ook om niet direct een zaak te openen maar om eerst eens te zien hoe de markt daar werkt en vanuit daar werken naar een eigen zaak. Het klopt dat er inderdaad regels aan verbonden zijn in verband met personeel en vast nog andere zaken maar dit zal voor iedere sector weer anders zijn.

Nogmaals bedankt.

Hoi Eric,

Mooie plannen en gaaf daarmee bezig te gaan. Verdiep je alsjeblieft vooral goed in het papierwerk / je vergunningen want het wordt je echt niet makkelijk gemaakt om in Zuid,-Afrika te verblijven. Nog los van je zakelijke vergunningen. Wil je zeker niet ontmoedigen maar je zult jezelf gedurende het gehele traject een paar keer serieus de vraag stellen of dit ECHT is wat je wilt.
Is verder prima natuurlijk. Dwingt je alleen maar om er heel goed over na te denken.

Heel veel succes èn veel plezier bij alle voorbereidingen.

Met zonnige groet vanuit de bush,
Natascha Snelder
ZaZoe Xperience

Hoi Eric,
afgezien dat het papierwerk een uitdaging is, is dat ook jet personeel. Die moet je zelf goed opleiden,opvoeden. En de mentaliteit is totaal anders dan in NL. Dat is zeker ook een grote uitdaging. Suc6

Hoi,

Ik ben 6 jaar geleden naar Zuid-Afrika geemigreerd met het idee om een backpackers te beginnen. Niet dat ik er spijt van heb, ik doe het hier ontzettend graag…maar ik had misschien met een aantal business ideetjes naar hier moeten komen en zien welk het beste was. Dus het is inderdaad een heel goed idee om eerst de markt te verkennen en van daaruit te groeien naar een eigen zaak. Inderdaad niet te hard vastpinnen op de cocktailzaak, maar open staan voor alle mogelijkheden die je pad kruisen eens je terug in Zuid-Afrika bent.
Mijn man is Zuid-Afrikaan en wij zijn getrouwd, dus ik kan je geen advies geven over visa’s.

"t Amusement met uw droom. Succes!!

En vergeet niet net bedrag wat je als ondernemer, als buitenlander, moet investeren en ook gelijk personeel in dienst moet nemen. Maak een goed Buisinessplan.
En alleen cocktails …denk er over na om mer te doen.

En erzoveel mooie plekken om te zitten. Kaapstad is niet veiliger dan andere gebieden. De Cape is geen ANC gebied, al sturen ze steeds meer van “hun mensen”. Daarheen eigenlijk stemvee, om van de DA winnen met de volgende verkiezingen. Ook proberen ze nu met “protestacties” iedereen te van overtuigen dat de DA niet voor de arme doe . What a Joke zeg, het ANC doet dit zelf ook niet…maar zo werken ze nu eenmaal.

het os een heerlijk land om te wonen, maar een eigen bedrijf daar is erg moeilijk, waar je veel problemen zal gaan tegenkomen.
dus je moet sterk zijn en hel veel geduld ook.