Baan gezocht omgeving Ukunda

Toen ik op motorsafari was in Kenia en Tanzania, heb ik tijdens mijn verblijf in Msambweni een aardige familie ontmoet in Ukunda. Helaas heeft deze familie nauwelijks inkomsten zoals zoveel Afrikanen, maar ik heb besloten om toch een poging te wagen om deze familie te helpen. Geld ga ik ze niet geven, maar ik wil minimaal mijn contact persoon uit deze familie helpen met het zoeken naar een baan zodat ze wat geld kan verdienen.
Als ICT er weet ik dat Internet een mooi medium is om meer informatie te zoeken, en misschien ook wel een baan. Daarom heb ik voor mijn contactpersoon een computer opleiding betaald waar ze inmiddels een diploma voor heeft gehaald (zie ook www.myadventures.nl)
In december 2011 nadat ze deze opleiding had gedaan ben ik terug gegaan naar Ukunda om haar een laptop met bruikbare internet verbinding en digitale camera te overhandigen. En daarbij heb ik haar en haar broers en zussen een soort korte Windows/Office/internet cursus gegeven.
Ze hebben dit waanzinnig snel opgepakt, en ik heb nog steeds contact met hun via email.
Volgende stap is een passende baan voor haar, maar als het kan ook voor haar broers en zussen.

WIE HEEFT TIPS VOOR ONS ???

Mijn contact persoon is:
Domitila Atieno Ouma
21 jaar en woont in Ukunda
ze heeft Highschool afgemaakt en een diploma
Een computer opleiding diploma
Ze wil graag een baan waarbij ze haar Windows/Office kennis kan gebruiken, maar, op dit moment zou ze in principe al blij zijn met iedere baan.

Ondanks dat ik meermalen Ukunda heb bezocht, heb ik niet echt bruikbare contacten daar, vrees ik. Echter zat ik te denken… Er is een Nederlandse stichting genaamd Change IT (ik heb contactgegevens, mocht je ze willen) waar ik in 2008 mee heb samengewerkt. Deze stichting introduceerd het gebruik van computers en internet bij lokale ondernemers in Uganda. Dit doen zij in samenwerking met Nederlandse studenten en enkele lokale vertegenwoordigers (in Uganda). Voor deze vertegenwoordigers is dit dus ook hun baan. Zover ik weet doet Change IT nog niets in andere landen dan Uganda, maar wellicht kun je (of Domitila Atieno Ouma) de oprichter van deze stichting verleiden om een dergelijk project in Kenia (Ukunda) op te zetten waar Domitila dan als vertegenwoordiger voor kan gelden.

Het is maar een idee :slight_smile:

En is het verder geen idee om Domitila thuis workshops aan geinteresseerde dorpsgenoten te laten geven over het gebruik van software en/of internet in ruil voor een kleine vergoeding? Een soort van eigen onderneming…

Ook zomaar een idee…

Ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar dit is wat mij even te binnen schoot!

In ieder geval succes & het beste gewenst voor (de familie van) Domitila.

Gr. Bart

1 like

Hoi Bart,

Bedankt voor het meedenken. Met deze tips kan ik wel wat. Zou je de contactgegevens van Change IT aan mij willen sturen?
Omdat Domitila en haar familie (nog) niet in een “appartement” wonen waarbij de deur echt op slot kan, wil ze het bezit van haar spullen (nog) niet al te veel promoten, maar ook daar zijn we mee bezig. Maar dan zal ze eerst wat geld moeten verdienen.
Ze wil het liefst een eigen boutique, en ben inmiddels ook overtuigd van haar motivatie (en die van haar familie), maar we zoeken nog een “opstapje”. Ik wil er niets aan verdienen, maar uiteraard ook ook geen loze beloftes doen of zinloos geld “over de balk gooien”.

Rond en in Ukunda is ook een Nederlandse NGO werkzaam “Rafiki”. Zoek eens op !

er zijn vele stichtingen in kenya actief
ook in omgeving van diani/ukunda

maar een baan vinden, zal je toch gewoon bij bedrijfjes langs moeten gaan
en geluk hebben vooral nu het laagseizoen is
in de hotels krijg je hooguit een onbetaalde stage plaats
of je moet al heel veel ervaring hebben

good luck

Hey Andre;

leuk dat je de mensen in Ukunda wil helpen! wij hebben ook ons hart verloren aan kenia, en willen ook wel meer betekenen dan dat we nu doen. heb je al een contrecter plan?

groetjes van Evi, je safari genoot in Tsavo, september 2011 :dag:

Hi Evi,
Denk dat ik eerst mijn excuses moet aanbieden. Bedenk me ineens dat ik foto’s naar jullie zou sturen ofzo.
zoals je weet was ik de enige gast in het huis waar ik toen verbleef. Daarom had het personeel mij mee naar hun dorpjes genomen, en ben ik in een soort droom ofzo terecht gekomen. Mijn leven was daarna helemaal in de ban van mijn nieuwe vrienden/familie in Ukunda en bijna alles daaromheen ben ik toen vergeten. Het resultaat is op www.myadventures.nl te lezen.
Vind het erg leuk om iets van jullie te horen.
Inmiddels zijn we bezig met ons winkeltje in Ukunda. Het is open, maar ik moet er weer heen voor de verdere opbouw. ( www.tilabookshop.com )
De bedoeling is om een soort startpunt voor schoolbenodigheden te maken. Ik heb gezorgd voor de juiste diploma’s, permit, locatie en eerste spullen. Elk idee is welkom, en je mag me er alles over vragen. De bedoeling is om kleinschalig te investeren zodat ze zelf hun geld kunnen verdienen.
Ze hebben ook al laptops en een cursus van mij gehad zodat ze foto’s naar mij kunnen sturen met het resultaat, en om te zoeken naar banen voor hun en familie en buren. Dat loopt lekker.

Vriendelijke groeten en misschien tot ziens,
André