Wij gaan op 30 augustus in 3 weken tijd van Calgary naar Vancouver, via Banff NP, Jasper NP en Vancouver Island. We boeken geen onderkomens, hebben een tent bij ons. Idee is om ongeveer 1 week in elke bovenstaande regio te blijven en daar te wandelen, meerdaags te hiken en gave dingen te gaan zien. Verblijf op camping/wildkamperen/hotel.
We willen een auto huren voor deze 3 weken. Een kennis heeft een auto met hoge wegligging aangeraden. Dat wordt dan de klasse midsize SUV (Ford Escape/Chevrolet Equinox). Deze klasse is zo’n 500€ duurder dan de klasse compact (wat voor 2p ook voldoende is).
Ikzelf heb afgelopen jaar dezelfde route gedaan en ook een midsize SUV gehuurd. Deze ia erg ruim voor 2 personen, maar ik vond het wel handig met bagage e.d. en dan hadden wij nog geen eens een tent. In een compact zal het ook passen, maar dan zul je toch iets vaker moeten puzzelen met je bagage denk ik.
Daarnaast vond ik het ook gewoon mooi om in Noord Amerika in een Amerikaanse bak te rijden.
500eu is wel een groot verschil, bij ons scheelde het geloof ik nog geen 200eu. Op welke prijzen kom je uit voor welke periode?
Een SUV is hier absoluut niet nodig om te reizen, de wegen zijn goed te bereiden en zeker in de zomer kan je met eender welke wagen de route doen die je beschrijft. Het enige waar je zelf wat naar moet kijken is ruimte, dus misschien een gewone midsize auto huren, je hebt dan de koffer ruimte en de achterbank als bagage ruimte. Dat zou toch wel voldoende moeten zijn. De meeste autoverhuur bedrijven hebben toch allemaal Noord-Amerikaanse wagens.
Tuurlijk is een SUV niet nodig, maar ik vind het wel prettig om met al je bagage een iets grotere auto te hebben. En het rijdt fijner. Je zit toch wel wat kilometers in de auto.
Echter vind ik 500eu wel erg groot verschil waar je ook heel veel andere leuke dingen mee kan doen. Keuze is echt heel persoonlijk. Nogmaals, misschien kun je even aangeven welke periode en op welke prijzen je uitkomt kunnen we evt mee helpen zoeken.
Midsize SUV kwam bij WTC.nl op 1200 meen ik bij AVIS.
Bij andere duurder.
Periode staat in mijn eerste bericht.
Heb je nog tips voor een verhuurbedrijf of hoe te boeken? Want er is veel keus en het is allemaal erg onduidelijk voor wat betreft de bijkomende (plaatselijke) kosten.
Veel mensen die ik hoor die naar Canada gaan boeken via www.drive-kanade.de. Dit heb ik zelf vorig jaar ook gedaan en is uitstekend bevallen.
Via die site kun je vergelijken tussen Alamo, National, Avis en Hertz en staan toeslagen zoals one-way fee ook duidelijk vermeld.
Voor de periode 30 augustus - 20 september kom ik daar voor een compactklasse op 812 euro en voor midsize SUV op 942. Ik ben daarbij vanuit gegaan dat je ophaalt op Calgary en eindigt in Vancouver. Hier komen dan nog 150 Canadese dollars one way fee overheen.
Voor 100 euro extra ongeveer kun je het super inclusief pakket nemen en dan heb je 3 extra bestuurders, een volle tank (mag je leeg inleveren) en inzittendenverzekering erbij. Als je met meerdere bestuurders bent is dat dus sowieso aantrekkelijk. Zelf heb ik dat niet gedaan, aangezien wij sowieso maar 1 bestuurder hadden. Hoe het precies met verzekeringen etc. zit weet ik ook niet. Wij hebben uiteindelijk ook nog wat op het vliegveld bijbetaald, dat was volgens mij voor wegenwacht. Of dat handig was weet ik niet, maar ik stond toen een beetje voor het blok en betaalde liever paar tientjes dan dat ik met problemen kwam te zitten tijdens de reis. Maar neem eens een kijkje op die site, vaak erg goedkoop en veel goede verhalen.