Autohuur thailand

Hallo iedereen,

in jlui gaan mijn man en ik voor 23 dagen naar Thailand. We zouden landen in Bangkok en dan onmiddellijk een auto willen huren om Bangkok te vermijden en eerst richting Kanchanaburi te rijden. Na enkele dagen in deze omgeving te spenderen zouden we onze reis willen verderzetten via Ayutthaya, Sukothai (en omgeving), om dan de Mae Hon Son loop te doen en te eindigen in Chiang Mai. Vandaaruit zouden we dan naar het zuiden vliegen voor een duikcursus te doen en eventueel opnieuw een auto te huren zodat we de verschillende NP ook kunnen bezichtigen. Uiteraard eindigen we dan met een bezoek aan Bangkok, door eerst onze huurauto al af te droppen in Phuket en dan met een binnenlandse vlucht naar Bangkok te reizen. Op die manier omzeilen we het hectishe verkeer in Bangkok.

Mijn vraag is nu:

1. is deze route ‘velig’ genoeg om met een huurauto te doen
  2. is het aan te raden om een kleine auto te huren (type Toyota Yaris, Honda Jazz), of zou een 4x4 toch beter zijn (type Toyota Vigo of Fortuner); misschien drassige gebieden in het noorden tijdens het regenseizoen?

Ik veronderstel dat de 4x4 auto’s ook veel meer brandstof verbruiken, dus op het einde zal dit waarschijnlijk veel duurder uitkomen.

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Groetjes,
Rien

Veilig is een niet meetbaar begrip. Dat beoordeelt ieder voor zichzelf. Wat wel meetbaar is, is dat de kans dat je bij een ongeval betrokken raakt in Thailand 15 maal groter is dan in NL (dus niet alleen in Bangkok) om nog maar over de vervolg-ellende te zwijgen (ook wanneer je buiten jouw schuld een van de miljoenen motorcy’s op de bumper krijgt). Maar dat getal zegt jou niets wanneer je na 23 dagen veilig weer naar huis vliegt…

De heersende opvatting op dit forum is dat je in Thailand niet aan het verkeer moet deelnemen tenzij je er woont of anderszins zeer ervaren bent in het Thaise verkeer. Dan nog blijft het listig.

Voor een tijdelijk vakantieverblijf zijn er prima taxi’s, busverbindingen, treinverbindingen, low budget-airlines, minivan’s en nog spotgoedkoop ook. Ikzelf heb in vele landen op de wereld met plezier auto gereden tijdens mijn vakantie. In Thailand woon ik parttime, maar beperk mij tot openbaar vervoer.

ben het hier mee eens.
1.van BKK-airpt=ligt oost van de stad -naar Kan=west MOET je dus doorheen BKK of via de new southern ringroad eromheen.
2.je schijft niks over evt. eerder ervaring met car-hire in andere aziatische of vergelijkbare landen. wist je al dat er hier links verkeer is? Kan je al Thai lezen voor borden langs de weg?
3.meteen in een auto na die vlucht (12 uur-amper slapen)-die de meesten zeggen al heel vermoeiend te vinden lijk mij persoonlijk vragen om ellende, maar ja.
4.net hieronder staat vergelijkbare vraag van car.motor hire met veel ervaringen.
nogal vergeten wordt dat oom agent hier bekend staat als ‘‘de boys in brown’’ en je ongeveer elke 10/20 km (vaker eind v.d. maand) aanhouden en altijd wel wat weten te vinden dat een bon zou rechtvaardigen-maar je kan er genadig vanaf komen met zon paars briefje (dat is 500-voor Thai is het rood-100).
5.slot. ik zou me beperken tot de lop Cmai-Pai-MHS-back to CMai. de rest is prima met bus/trein of soms dagexcursie te doen.