Wij gaan over een maandje naar Thailand, en hebben het idee op gevat om een auto te huren om daarmee Noord Thailand door te trekken.
Heeft iemand hier ervaringen mee?
Moet je dat in NL regelen of is het beter daar? (ook qua verzekeringen ea)
Weet iemand wat dan duur is en wat niet? (heb nu op internet een jeepje geizen voor 175 voor een dag of 8)
En zijn er nog andere dingen waar we rekening mee moeten houden? Zoals dat de politie bijv toeristen in een auto ‘ruikt’ en ze hogere boetes probeert op te leggen, of weet ik veel??
Geen problemen voor het huren van een auto.
Hou er wel rekening mee dat je de betere maatschappijen kiest. Avis - Hertz.
Deze zijn duurder maar hun rollend materieel is beter en je hebt een goede verzekering wat zeer belangrijk is in Thailand. Bij een ongeluk heeft een buitenlander altijd ongelijk. Hou hier rekening mee. Bij een ongeval bel je verhuurfirma op en neem zelf geen enkel ander initiatief !
Het rijden zelf is aan de linkerkant van de weg natuurlijk. Een beetje zelfvertrouwen bij het invoegen en je bent er snel mee weg. Ze rijden wel gevaarlijk op de weg halen links en rechts in creëren rijstroken bij en rijden veel te snel of veel te traag. Wees wel voorzichtig met het rijden in het donker.
Er zijn geen alcohol- of drugcontroles en dit kan gevaarlijk zijn.
Vrachtwagenchauffeurs bijvoorbeeld nemen pepmiddelen om langer te kunnen rijden en zijn soms levensgevaarlijk op de weg.
Voor de rest zal je een fantastische tijd hebben in Thailand. Ikzelf woon er verschillende maanden per jaar (Chiangmai).
Oh Ja, je kan het reserveren via het internet of gewoon bij aankomst in Thailand. Lijkt mij de veiligste manier te zijn. Heb onlangs een hotel gereserveerd via het internet en geanuleerd na de tsunami maar ik wacht nog altijd op mijn geld… Dus gewoon naar ginder trekken en daar naar Hertz of Avis stappen.
De politie zal je met rust laten als je geen ongelukken veroorzaakt. Het is nl. zo dat ze geen Engels spreken. Als ze je tegenhouden voor een controle en ze zien dat je een buitenlander bent mag je altijd doorrijden zonder gecontroleerd te worden. Dit alleen maar omdat ze geen Engels praten.
De prijzen. Ik denk dat 1000thb per dag een goed tarief is.
Even aan toevoegen (indien jullie het nog niet wisten) dat je een internationaal rijbewijs nodig hebt. Kost niet zo veel en is een paar jaar geldig.
Thailand is echter zo goedkoop dat je wel een heel goede reden moet hebben om 175€ aan een huurwagen te willen spenderen. Met dit bedrag kom je een hele week toe (als je héél erg zuinig bent misschien zelfs genoeg voor 2 personen). En dan heb je écht alles wat je nodig hebt: guesthouses ( +/- 5€), eten (low budget aan de typische eetkraampjes … 1€50), drinken, openbaar vervoer (bus, trein, tuk tuk, song taew, bromfietstaxi, … ), inkomgelden, enz …
Voordeel van het reizen met openbaar vervoer: contact met de bevolking, je zal niet verkeerd rijden, minder kopzorgen, …
Zoals voorgaande reeds zei: wacht tot je in Thailand bent om een auto te huren. Wellicht verander je daar wel van gedacht