Auto huren noord en oost Thailand?

In juli gaan wij voor het eerst Thailand bezoeken, en wij overwegen een auto te huren.
Heeft iemand hier ervaring mee??
Is het te doen om buiten Bangkok zelf te rijden, hoe is de betrouwbaarheid?

De overweging zelf te rijden is de vrijheid die het je oplevert: niet wachten op treinen, stoppen waar je zelf wilt etc.

Ik lees graag de ervaringen, aandachtspunten en adviezen!

Alvast bedankt voor de moeite!!! :chin:

Wij gaan in augustus door thailand trekken en hebben beslist om het te doen. In Bangkok rijden we niet maar we halen de auto op aan de luchthaven en vertrekken dan het binnenland in. Volgens wat ik op internet lees hangt het een stukje van jezelf af. Buiten Bangkok zou het moeten meevallen eens je het links rijden gewend bent (gaat snel) en als je zelf rustig genoeg bent. Als je al zenuwen krijgt van het europese verkeer zou ik het niet aanraden. De vrijheid primeert echter en we gaan er van genieten!

Hee allebei,

Houd er rekening mee dat er menigmaal wat “inschikkelijkheid” van automobilisten wordt gevraagd. Wanneer "“zwaar verkeer” wil inhalen, dan wordt verwacht dat lichter verkeer inschikt.
Dit vereist een bepaald inzicht, wat wij hier in Europa niet hebben, omdat die situaties hier niet of nauwelijks voorkomen.
Wanneer die situaties wel voorkomen, wordt er gesproken van asociaal rijgedrag. In Thailand echter volkomen normaal en breed geaccepteerd.

Kijk dus goed vooruit naar voertuigen die lijken te willen inhalen. Ze kijken op jouw weghelft.
Zien zij dat je kan uitwijken naar links omdat daar genoeg ruimte lijkt te zijn, dan halen ze gewoon in en verwachten ze dus van je dat je uitwijkt. Als je daar niet op verdacht bent, kan het gevaarlijk worden.

Hans.

Zo is het in veel landen. Ook in Maleisie en Zuid Afrika heb ik ondervonden dat men verwacht dat je plaats maakt wanneer het mogelijk is om andere voorbij te laten. Zelf geen haast hebben en rustig blijven is volgens mij al een hele stap in de goeie richting.

:chin:Als je voor het eerst in Thailand bent lijkt me het verstandig om van al het ander vervoer gebruik temaken(bus, treinen en taxi) gewoon voor je eigen te beschermen.
mocht je brokken maken in Thailand je blijft altijd de (rijke)buitenlander ook al is het niet je fout ga dat maar eens uit leggen in je beste Thai.
mocht je toch op pad gaan zorg dat je je goed verzekert en een goede controlle voor af van je auto zet alles op papier wat een afwijking heeft (roest,deukjes etc)zo dat je na terug komst niet een hoge rekening krijgt over deze schades
succes:dag:

Dank allemaal voor de tips. Het is inderdaad onze eerste vakantie in Thailand en we willen er graag een relaxte vakantie van maken, dus hebben we besloten om gebruik te maken van andere vervoermiddelen.
Dan kunnen we rustig beginnen, en wie weet huren we dan de volgende keer een auto…

Nogmaals hartelijk dank!

*hi,

We zijn op dit ogenblik in thailand op stap, en we zijn met de auto van Bangkok over Kanchanaburi en Sukothai naar chiang Mai gereden. Alles is prima verlopen, het is uiteraard wel links rijden doch dat went snel. We zijn wel buiten Bangkok gestart: rondrijden in de hoofdstad lijkt me ondoenbaar, maar voor het overige ging alles prima. Opgelet, onderschat de afstanden niet. Van Kanchanaburi naar sukhotai bv. Moet je rekenen op 5 à 6 uur.*

De benzine kost ca. 1 EUR per liter: goedkoper dan bij ons (in België), maar toch geen prikje! Bovendien, als je kiest voor een 4wd (Honda CRV of Toyota Fortuner): dat zuipt nogal !

Succes,

Paul!

Al 6 keer een maand een auto gehuurd. Je kan vaak een GPS erbij huren. Het is wel lastig om een route te bepalen omdat veel plaatsen dezelfde naam hebben in Thailand maar wel in andere provincies. De laatste 2keren gebruikte ik TomTom waardoor het veel gemakkelijker was om je koers uit te zetten. Het gemak van eigen vervoer te hebben is onbeschrijvelijk. Vaak hebben hotels hun coordinaten erbij gezet en mijn ervaring is dat je precies daar na toe wordt geleid.

:chin:ja als je vaker komt in Thailand is dat zeker een optie maar als je voor het eerst komt lijkt me dit niet zo verstandig bijna alles is anders in Thailand mensen moeten gewoon wennen :dag:

Hallo lezers, Misschien is het voor een aantal mensen als mosterd na de maaltijd, maar voor nieuwkomers kan het een hulp zijn.

Ik reis sedert 2006 elk jaar voor een maand door Thailand. De laatste drie jaar met mijn levenspartner, een Thaise schoonheid.

Ik bevestig dat een huurauto een enorme vrijheid geeft. Maar er zijn dingen waar je aan moet denken. Terecht wordt hiervoor opgemerkt dat als je voor het eerst naar Thailand gaat het niet verstandig is om al direct een auto te huren. Inderdaad wordt links gereden, maar daar wen je ook vrij snel aan. De meeste huurauto’s hebben een automatische versnelling. Dat is vrijwel zeker nodig. Met de linkerhand schakelen is lastig. Alles van de auto’s is op links ingericht tot aan de knopjes van de radio toe.

Niet alleen de auto’s zijn op links rijden ingericht. De hele in frastructuur is anders dan wij gewend zijn. Snelverkeer en langzaam verkeer rijden vaak door elkaar heen. In tegengestelde richting rijden lijkt soms ook heel normaal, net als keren op een hoofdweg. Maak zoveel mogelijk gebruik van ongelijkvloerse U-turn keerpunten. Per definitie zijn gelijkvloerse U-turn keerpunten levensgevaarlijk.

Rijdt buiten de bebouwde kom zo min mogelijk in het donker. Veelal is er geen straatverlichting. Er vinden op wegen met tegenliggend verkeer veel gevaarlijke inhaalmanouvres plaats. In het donker weet je vaak niet of een tegenligger op jouw rijstrook rijdt. Veel auto’s belanden daardoor in de berm of greppel of nog erger. Dat geldt vooral in het noorden en noord-oosten van Thailand en in bergachtig gebied.

Wat Hans opmerkt omtrent rijgedrag is juist. Vergeet enigszins wat je in Nederland geleerd hebt en pas je zo snel mogelijk aan. Het is niet zo dat er geen officiële verkeersregels zijn. Vindt er een aanrijding plaats, dat gelden wel de officiële regels. Neem altijd het zekere voor het onzekere. Als je betrokken raakt bij een ongeval met doden of ernstig gewonden, dan kan dat verstrekkende gevolgen hebben, ook al heb je er formeel geen schuld aan.

Vergeet nooit dat de Thai altijd tracht de schuld van een aanrijding bij jou als toerist te leggen. Teken niets wat in het Thai is geschreven of schrijf er bij dat je de tekst niet begrijpt. Uit eigen ervaring weet ik dat de politie dat accepteert.

Het beste advies is: wees ontspannen. Heb geen haast. Stop zonodig even.

Wees alert op corrupte verkeerspolitie, vooral kort voor nationale feestdagen proberen ze geld af te troggelen voor vermeende niet gepleegde verkeersovertredingen. Bel zonodig de touristenpolitie (555) die ze tot de orde roepen.

Als je dan toch een auto wilt huren, reserveer dan vooraf met als pick-up en drop off de internationale luchthaven Suvarnabhumi. Op dit moment (juli 2013) is Hertz de meest voordelige (scheelt echt veel). Een maand huren is altijd voordeliger dan vier weken. Wil je de auto korter dan een maand huren, huur dan als dat voordeliger is toch voor een maand en bel een paar dagen voor je terugreis naar de verhuurder om te vertellen op welk moment je de auto terug brengt.

Als je door omstandigheden niet binnen 30 dagen de terugreis kunt aanvangen en je wilt de auto een paar dagen langer huren, wees dan alert dat je niet voor de extra dagen de balie-dagprijs betaalt maar de dagprijs op basis van een maand.

Als je voor een maand huurt is het vaak niet zinvol om het eigen risico af te kopen. Het verschil is dan te klein. Ik heb eenmaal in al die jaren een kleine schade veroorzaakt. Dat kostte mij circa € 75,00. Mijn besparing is vele malen meer.

Als je de auto niet met een volle tank benzine terug brengt, let dan goed op dat niet voor een paar liter een halve of hele tank in rekening wordt gebracht. Langs de hoofdweg naar de luchthaven zijn vrijwel geen tankstations. Ga dan even voor de luchthaven van de hoofdweg af om in een dorp te tanken.

Frans.