Hallo,
Kan iemand me enige info geven omtrend autobelasting en -verzekering?
Ik weet dat verzekering niet verplicht is, maar wat kost het?
En zijn er verder nog interessante zaken om rekening mee te houden bij de aanschaf van een auto in Brazilie?
Het valt me op dat de prijzen enorm hoog liggen, of zoek ik op de verkeerde plek? Ik ben op zoek naar een transport/personenbusje.
Nou, ik hoop op reactie!
grs
Joost
de autobelasting noemt hier IPVA
deze voertuigtaks is hier idd behoorlijk gepeperd (in vgl met de levensstandaard en bvb belgische normen) en dat is trouwens zo met alles wat met automobiel te maken heeft (van benzine over banden tot allerhande onderdelen)
de taks is afhankelijk van je type voertuig en verschilt naargelang de deelstaat waar je je voertuig gaat inschrijven (ter info ik betaal voor een VW Parati 2.0l met 115pk een dikke 800R$)
informatie kan je specifiek opvragen op de dienst DETRAN (per deelstaat, google ff op googls.com.br)
voor de deelstaat Bahia (waar ik bvb woon) kan je terecht op volgende site :
http://www.detran.ba.gov.br/veiculos/passos/index.php
en voor specifieke inlichtingen vind je op volgende enkele foonnummers :
http://www.sefaz.ba.gov.br/default/perguntas_respostas/perguntas_inspetoria_ipva.htm
qua verzekering is het verplicht een burgelijke bijstand te hebben die gelijk met je voertuigtaks te vereffenen is, de waarde hiervan is echter te verwaarlozen
wil je met je wagen over de grens heen dan heb je een groene (verzekerings)kaart nodig en die is eveneens behoorlijk duur (gezien de risico’s die volgen uit de rijstijl van de latino’s …)
groet
ix
2e hands auto’s zijn in Brazilie inderdaad extreem duur! Dat komt omdat de binnenlandse markt wordt beschermd en er geen auto’s geimporteerd kunnen worden. De afschrijving is erg laag. Dus: voor veel geld een 2e hands krot kopen of investeren in een nieuwe auto, die dan dus wel vrij lang zn waarde behoud! Bij een nieuwe auto is n vezekering wel handig: ca 1200 R$ per jaar. Succes!
De tweedehands auto’s zijn ook erg duur doordat de markt hier niet verzadigd is zoals in Europa. Ieder jaar zijn er meer kopers met een beperkt aanbod aan tweedehands. Er kan wel geïmporteerd worden maar daar moet veel belasting over worden betaald.
Vooral de kleinere modellen zoals de Fiat Palio, Ford Fiesta, Volkswagen Gol, Cheverolet Celta en Corsa behouden hun waarde extreem goed. Ik kocht een drie jaar oude Fiesta in 2005 voor R$ 15.000 en verkocht deze in eind 2007 voor het zelfde bedrag. De middenklassers verliezen wat meer in waarde afhankelijk van het model. Oude auto’s zijn relatief duur en het is vaak beter om een wat jongere kleine auto te kopen omdat het prijsverschil te klein.
Nu rijdt ik in een Ford Focus en betaal zo’n R$ 1400 IPVA per jaar en R$ 820 verzekering van Port Seguro. Bij die verzekering zitten ook service zoals starthulp bij pech, sloten en ontstopping riool (wie verzint het hé). De service van Port Seguro is enorm goed en snel!
De afschrijving op een Focus is aanzienlijk meer dan een kleine auto, al gauw R$ 5000 in het eerste jaar. Daarna wat minder.
Voor een nieuwe auto betaal je een stuk meer IPVA dan voor b.v. een 5 jaar oude auto. Een b.v. 3 jaar oude auto met weinig kilometers is dan ook een stuk voordeliger in aanschaf en rijden dan nieuw.
een kleine verduidelijking op t importeren van voertuigen in Brazilie. Alles wat een explosiemotor heeft dus (dus van bv auto tot zelfs een motorgrasmaaier) mag enkel nieuw ingevoerd worden. Reken wel op 100 - 120% aan belasting!
Gebruikte auto´s mogen dus helaas niet ingevoerd worden.
Jootman,je kunt evt eens rondneuzen in Paraguay of Chilie, daar liggen de belastingen heel wat lager dan in Brazilie, scheelt je tot de helft. Argentinie heeft geen zin, dat is bijna net zo duur als Brazilie. Je kunt zonder problemen met de auto Brazilie inkomen, aan de grens krijg je ,als toerist zijnde gratis een 3 maandse tijdelijke invoervergunning
klopt, zeilschepen vallen eveneens onder die regeling, alleen nieuw kan je importeren (en lekker taks op betalen)
landcruiser, nog niet weggespoeld de laatste dagen ?
of heb jij het droge plekje van SC dezer dagen ?
btw, mag je pousadadoholandès op de pousada-lijst ?
tropische groet
ixke
Heeft wel flink geregend inderdaad maar net als afgelopen november komen wij er in deze regio gelukkig zonder kleerscheuren vanaf.
De media dikken t trouwens wel aan hoor, want ze gaven toen en geven nu weer de indruk dat héél Santa Catarina verzuipt. Het is triest wat er op sommige plaatsen gebeurd is maar t is echt plaatselijk.
BTW, welke pousadalijst bedoel je?
groetos,
Marcel
oi marcel
cfr de sticky op het forum
ben bezig met een lijst op te stellen van pousada’s uitgebaat door hollanders, vlamingen en andere buitenlanders van nederlands, engels of frans sprekende origine
tropische groet
ixke
mensen, super bedankt voor jullie info! nog een vraag: moet je voor de aanschaf en voor het betalen van verzekering en IPVA een verblijfsvergunning hebben?
oh, had ik nog niet gezien…
Ja da´s prima hoor. Succes met de lijst!
Nee maar je moet wel een CPF nummer hebben (braziliaanse versie van het SoFi nummer)
Zie hiervoor ook het onderwerp ´huis kopen in Brazilie en hypotheek´ daar wordt uitgelegd hoe je dat kunt doen