Auto vs. openbaar vervoer, rondreizen GB

Hoi allemaal,

Ik ben van plan om in februari een maandje rond te gaan reizen door GB. Wat ik in ieder geval wil zien is het Lake District. Verder laat ik het een beetje over aan wat de dag mij brengt en waar ik dat moment zin in heb.
Wat is aan te raden qua reismogelijkheden en kosten: ik ben in het bezit van een eigen auto, dus kan daarmee rondtrekken, of ik kies voor reizen met OV door het land. Wie heeft tips? Prijs/kwaliteit?

Alvast bedankt voor reacties!

Lake District is een uitstekende keus. Ik ga er zelf ook graag heen. Het is om meerdere redenen één van de populairste gebieden: vanwege de fantastische setting met de bergen (fells) en meren. Het is ook zeer populair bij de wandelaars. Je kunt er namelijk uitstekend (bergop) lopen.

Ik ben er een keer met de boot, trein en bus heengegaan en een keer met de auto. Als je de auto meeneemt dan ga je waarschijnlijk met de boot van IJmuiden naar Newcastle, dat is het dichtste bij. Vanaf daar zal het 2 uur rijden zijn, dan ben je al in het Lake District. Met openbaar vervoer is het wat omslachtiger aangezien er geen treinen het park ingaan maar tot de rand: Windermere in het zuiden, Penrith in het oosten en Carlisle in het noorden (maar dat is een stuk boven het park). Er rijden vanaf Carlisle en Penrith wel bussen maar die gaan maar een paar keer per dag. De aansluiting is dus niet altijd goed. Ik raad je aan als je de mogelijkheid hebt om de auto mee te nemen. Dat is handiger al moet ik wel zeggen dat de slingerweggetjes omhoog en omlaag uitdagender zijn. Wel fantastisch mooi uiteraard.

De grotere plaatsen zijn Keswick in het noorden en Windermere en Coniston in het zuiden. Daar zul je de meeste accommodatie vinden al vindt je overal wel wat. Ik ga zelf altijd in een b&b zitten en dan moet je ongeveer 30 a 35 pond per nacht rekenen. Er zijn vele b&b’s te vinden in dit gebied dus dat moet geen probleem zijn. Als je alleen gaat kan dat wat duurder zijn. De grotere hotels zijn nog een stuk duurder.

Het noorden van dit gebied is rustiger dan het zuiden. Keswick in het noorden is zeker een prima plek om heen te gaan. Het ligt aan het fantastische meer Derwent Water in een fantastische setting zo tussen de bergen liggend. je kunt er ook nog fantastische routes lopen als je daar van houdt, al geldt dat voor het gehele Lake District. Het is in ieder geval een plaats waar je 's avonds nog even buiten de deur kunt gaan eten.

Michel,
www.groot-brittannie-liefhebbers.nl