Auto verkopen in Mauritanie?!

Hoi avonturiers!!

Wil deze zomer met een oude auto vanuit Nl via spanje en marokko naar mauritanie (ben bekend met het negatieve reisadvies, maar hoe heftig is dit in werkelijkheid?) of ander haalbaar land in afrika, auto daar verkopen en vliegtuig weer terug.
Ik mis namelijk al veeeeeeeeeeel te lang het reizen en het avontuur.
Heb deze zomer 6 weken vrij (voordeel van docent zijn :wink: wil ook weer niet totaal onvoorbereid gaan. Weet dat vele andere voor mij dit al gedaan hebben, dus!! wie kan me er iets meer over vertellen of wie weet hebben meer mensen (oud reizigers en nu docent :slight_smile: hetzelfde plan.
De auto moet ik trouwens nog gaan kopen…
Alle reacties zijn welkom!!

Mvg,
Maarten

He Maarten, ik weet niet of je de lui van Amsterdam Dakar kent - www.amsterdamdakar.com
Die rijden met barrels altijd naar Senegal (alleen daar is het niet gunstig om te verkopen). Mauretanië weet ik niet precies… Mali moet wel goed lukken. Met 6 weken heb je ruim de tijd om het te halen (en verdwalen)… vanaf Bamako vlieg je voor 400 euro ongeveer terug

Hoi Reinier,

Dankje voor je reactie! Heb ondertussen ook een hoop info kunnen vinden op: http://www.funfolio.nl/bamako/weetjes.htm.
Ga is kijken of dit m gaat worden of toch “Gewoon” op mn eigen motor door europa :wink:

Groet Maarten.

Hey Maarten,
Wij drie vrienden van 22,21, gaan deze zomer ook richting West-Afrika. Ik heb begrepen dat je vooral Noord-Mauretannië moet mijden ivm met bandieten. Wij zijn nu (ook) druk opzoek naar een betaalbare auto die wel wil verkopen in Afrika (tussen de 500-2000euromax). Wij hebben reeds een ticket terug van Dakar dus mocht het kopen van een auto niks worden kan je altijd via het openbaar vervoer (rijden gewoon bussen vanaf marokko naar dakhla en verder) en liften. Wij zijn nu nog opzoek naar recente informatie van mensen die contacten hebben om een auto te verkopen. Misschien kunnen we info delen.
Het lijkt me handig als je nog steeds deze plannen hebt om emails uit te wisselen en elkaar up-2date te houden. Weet jij bijvoorbeeld hoe het gaat met de papierrompslomp die bij het verkopen van een auto in Afrika komt kijken?

Groet!
[EMAIL=“Intothewild@live.nl”]Intothewild@live.nl

He Maja,

in Senegal kan je alleen je auto verkopen als ie maximaal 5 jaar oud is. Daar zitten sinds een jaar of twee speciale regels aan. Je kunt wel uitwijken naar Gambia en Mali waar ze minder regels hebben qua verkopen van de auto. Wel handig is als je van te voren een contact heb die serieus geinteresseerd is en de auto wil kopen.

Ja dat hoorde ik ook, zelfs dat je niet zomaar zonder Carnet senegal in komt (of de douane omkopen of in een convooi)- maar of deze situatie reeds verandert is weet ik niet. Maar het plan was inderdaad om uit te wijken naar mauritanie/mali/bissau en evt. gambia. We zater er aan te denken een Mitsubishi l300 te kopen. Iemand betere ideeen?
Hoe kom ik aan contacten?

groet

wel handig als je bijv. in de auto wil slapen. wil je alleen maar over de asfaltweg rijden of ook een stuk vet offroad pakken? Dan is een 4x4tje misschien wel het handigst…

Ja dat klopt! Maar met een budget van 1000-2000 euro wordt dat een beetje lastig… Een L300 is ook een 4wd maar of deze echt een krachtige motor heeft betwijfel ik :-).

op marktplaats koop je voor 1000-1500 al een Nissan Patrol of Mitshubishi Shogun… mogelijkheden zijn er wel! 4x4 is ook geliefd in Afrika… vooral Toyota Hilux

Ja op dit moment staat er 1patrol op marktplaats voor 1499 euro.
Weet je toevallig ook hoe het gaat met het uitschrijven van de auto in NL welke papieren heb je hiervoor nodig? Of kan het ook met een opmerking in je paspoort?

Dit staat op de site van de RDW

[ul]
[li]een verklaring van een officiële registrerende buitenlandse instantie of een kopie van het nieuw afgegeven buitenlands kentekenbewijs[/li][li]het Nederlandse kentekenbewijs (indien nog aanwezig)[/li][li]een kopie van een geldig legitimatiebewijs[/li]
Maar in hoeverre maken ze in Afrika een nieuw kentekenbewijs?
[/ul]Bedankt!

je kan geloof ik in nederland een export kenteken aanvragen… die kan je da tot de grens van mauritanie erop houden (max twee weken geloof ik)… vanaf daar moet je dan speciale verzekeringen aan de grens kopen

Export kenteken is idd slechts 2 weken geldig en lijkt niet een goede optie, gezien de auto na die twee weken officieel geen “nationaliteit” heeft.

Als je je auto verkoopt in een afrikaans land zorg dan dat je een verkoop document met nieuwe eigenaar hebt.
En iig een kopie van het invoerbewijs van de auto in het desbetreffende land.
Dan kan je de auto achteraf uitvoeren.
Je kentekenbewijs moet je hier in nld weer inleveren bij de rdw.
Vergeet niet je kenteken platen eraf te halen en mee te nemen, deze kun je gewoon doorknippen als je weer thuis bent. Maar gewoon om misbruik te voorkomen.

Bedenk wel dat importkosten van veel afrikaanse landen op auto’s meestens vrij hoog is, zo is in Gambia bv. een personenauto tot 1990 1500 euro.

Succes!

Voor internationale reizigers m.n. naar Afrika. Ook zij die hier hun auto willen verkopen verwijs ik graag naar: http://www.horizonsunlimited.com/hubb/ hier kan je uitgebreide searches (veel actuele informatie) doen en krijg je reacties van mensen die daar nu zitten.

Wij hebben een mercedes 200D gekocht en gaan deze van de zomer verkopen in Mali of Gambia. We houden hem op NL kenteken. Hier kort wat geldt in landen in West-Afrika:
Mauretanie- Je auto wordt in je paspoort gestempeld, je kunt dit voorkomen door wat extra geld te betalen of dit later ongedaan te maken. Doe je dit niet dan krijg je problemen bij het verlaten van het land zonder de auto (want je hebt geen import kosten betaald). In Mauretanie is weinig geld en je krijgt hier dan waarschijnlijk ook niet veel geld voor je auto.
Mali- je auto wordt niet in je paspoort gestempeld, je krijgt een tijdelijke import vergunning (laiser passer), in Bamako schijnt het goed te doen zijn om je auto te verkopen. Je kunt je eigen kenteken meenemen en vervolgens in NL laten uitschrijven dit kan bij een RDW vestiging (doe je dit niet dan gaan al je verplichtingen; verzekering, wegenbelasting door of moet je een boete betalen).
Senegal- vanaf 01-01-2009 kunnen ook auto’s ouder dan 5jaar weer zonder problemen worden ingevoerd en is ook hier GEEN carnet de passage meer voor nodig. Geen beschikbare gegevens van mensen die hier hun auto hebben verkocht, geen gegevens over importkosten.
Gambia is het meest gunstige land om een auto te verkopen hier is alles makkelijk, de koper betaald de importkosten (en ze nemen het daar niet zo nauw mee) dus daar heb jij als verkoper geen last van. Hier kun je ook weer je kenteken bewijs meenemen.

Let wel;in de zomer is het regenseizoen en is er veel minder geld in West-Afrika omdat de boeren hun geld in landbouwproducten hebben geinvesteerd. Ook zijn er wegen minder goed begaanbaar maar alsnog zijn er veel grote geasfalteerde wegen in West-Afrika en zal dit geen onoverkomelijk probleem zijn.

Wat ik heb gemerkt is dat op dit forum veel ongeinformeerde mensen reageren op dingen waar zij zichzelf niet grondig van op de hoogte hebben gesteld, niet actueel zijn of mensen gewoon irrealistische verhalen laten geloven.

Voor verdere vragen kun je me een privébericht sturen.
Hopelijk komt het nog iemand van pas in de toekomst.

Groeten,

MaJa

Dat is lekker, als dat al mogelijk is, beetje het corrupte systeem voeden! Tevens blijft daarmee het chassisnummer nog steeds traceerbaar, dus dat wordt dan flink slijpen!

Voor elk type en bouwjaar is een bedrag vastgesteld voor import kosten, sinds zomer 2008 zijn de regelementen aangescherpt. De nieuwe eigenaar krijgt ook geen nieuw kenteken als hij alle kosten heeft voldaan. Overigens kan je de koper altijd laten opdraaien voor de importkosten dit heeft verder niets te maken met het desbetreffende land.
Bij uitschrijven van je kenteken, dien je alle verplichtingen te betalen tot de goedkeuring van uitschrijving bij de rdw. Echter bij uitvoer registratie, krijg je belasting, verzekering en in sommige gevallen zelfs bpm terug!

Echter pas op als je em verkoopt zonder verder invoerdocumenten, je chassisnummer blijft dan traceerbaar naar nld en de laatste eigenaar! Dat blijft een risico.

Tja, niet alle info kan altijd up to date zijn, doch zijn er genoeg mensen die informatie willen delen en/of uit ervaring spreken.

hey maarten,

ben afgelopen febr/mrt met de auto naar gambia/senegal gereden. door mauretanie reden we langs de kust. niets anders dan vriendelijke mensen ontmoet. reed wel in een konvooi met een groep van +/- 30 auto’s (goforafrica.nl), misschien is de situatie daardoor wat anders.

ik heb een superreis gehad! hele mooie natuur gezien (groen en bergachtig marokko, diepe bossen senegal en natuurlijk de enorme sahara). zeker een aanrader!

veel succes!

groetjes, gislaine

Hier staat een reisverhaal (meerdere maar ook eentje waar jouw interesse naar uit gaat) wat misschien interessant is voor je www.obiahman.com

Hoi Allen!

Te gek joh alle reacties op mijn vraag voor info over auto verkopen in Mauretanie.
Maar wispelturig als ik ben wordt t deze vakantie toch een “saaie” Reis!
Op mn 20 jaar oude parijs dakar Bmw via de alpen naar Cannes en dan Rome.
Bedankt voor alle info op dit onderwerp en ga t zeker in mn achterhoofd houden voor een ander moment!!
Thanks allemaal!(iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen!)
Mvg Maarten

Hallo samen , wij [ mijn vrouw en ik resp 42 en 47 ], 2 kinderen thuis
komen net terug van een reis met auto naar gambia en met vliegtuig terug]
Niets geen narigheid of ongewenste situaties , echter geven wij wel een aanzienlijke hoeveelheid informatie die onontbeerlijk is , en een gids om de grens bij rosso [ marautani-senegal] te ontwijken.
Het was geen goedkoop reisje [ vliegtuig is 5 maal goedkoper] maar als je van een avontuur zonder een groot risico houd is deze reis zee aanbevolen.
info 0612507173

Hoi,

Dank voor de reactie, wat een mooi avontuur van jullie!
Ondertussen woon en werk ik op een priveschool te Curacao.
Ook een mooi avontuur, Afrika zit er dus voorlopig even niet in, Zuid Amerika is nu dichterbij. Maar wie weet wat de toekomst nog allemaal brengt. Geniet van alle avonturen die nog gaan komen!

Groet Maarten

Hoi Maarten,

Ik las dat je op een school in curacao werkt. Ik ben ook op zoek naar een nieuwe uitdaging. Hoe ben je gekomen aan deze baan?
Zou je me er iets over willen vertellen?

met vriendelijke groet, Ine verhoeff