hoe nodig is dit document? we willen door senegal naar gambia. Is dit iets wat aan de grens geregeld kan worden? Of is de kans groot dat we heel senegal niet inkomen zonder dit papier? alvast bedankt voor reacties, Sander
Hi sander, wij gaan ongeveer 1 juli naar afrika mn ghana.
we nemen net zoals onze vorige reis van singapore naar huis weer een carnet. Het kost wat geld, je krijgt het echter terug.
Veel landen kennen geen andere manier om overlanders door te laten op een enkel land na. om het carnet te regelen als je onderweg bent kost veel tijd extra. (meenemen, invullen opsturen - geld overmaken- speedkoerier en terug. rken maar op twee weken zeker. groet hansu
p.s. we zoeken nog een reisgenoot met auto die ook die kant op wil.
telk mob. 06 54 687 515
Carnet is niet nodig voor Mauritanië. Sinds kort ook niet meer voor Senegal. Daar haal je aan de grens een passavant voor 10 dagen die je weer verlengen kunt. Voor jullie reis geen carnet nodig dus.
Succes,
Bram
www.manekunda.nl
Hi dank voor de reactie.
Geen carnet?
we rijden marokko, mauretanie, mali, westernsahara, burkina faso,
evt togo of benin afhankelijk van de wegen in periode juli t/m sept.
Hoor graag van jullie en kijk nog eens rond op de aktiviteiten die je ontplooit.
groet hans u evt. mail [EMAIL=“netwerkhans@planet.nl”]netwerkhans@planet.nl
Nog een aanvullende vraag. heb je info opf kan je bemiddelen t.a.v. w.a. verzekering voor de auto van ons in de afrika landen?
groet hans u 06 54 687 515
Voor deze landen is (volgens de ADAC) geen carnetplicht. Maar dat weet ik niet helemaal zeker. Wel zeker weet ik dat je op dit moment voor Mauritanië, Gambia en Senegal geen carnet (meer) nodig hebt. Je Europese autoverzekering dekt Marokko. In Mauretanië kun je net over de grens een verzekering aanschaffen en voor alle andere landen die je wilt bezoeken kun je het beste een Ecowas Cedeao Carte Brun verzekering aanschaffen. Dat kun je doen bij de grens als je Senegal in komt. Die verzekering dekt alle landen waar je heen wilt. Let op, er zijn twee soorten; een die Gambia wel dekt en een die Gambia niet dekt.
Groet en succes,
Bram
Beste Hans,
Vraag van Martin en Petra wij willen deze reis van november tot april gaan maken.
A.T.A. boekje weet jij hoe je dat moet regelen. We lezen vanalles maar zien door de bomen het bos niet meer.
Gewoon even een carnet regelen, ookal is dat inmiddels niet meer nodig.
Als je Gambia aankomt, krijg je een toelatingsbewijs welke tien dagen geldig is, deze kun je enkel verlengen in Banjul voor een langere periode. Welke flink tijd in beslag neemt mits je niemand kent aldaar.
Met je carnet kan je zonder dat papiertje het land in en mag je een jaartje rondcrossen, ook bij de vele politieposten heb je het veel gemakkelijker.
Overigens kan je wel een autoverzekering afsluiten, bij de grens, voor gambia echter heeft deze weinig tot geen dekkingsgraad. In Gambia zelf is geen verzekeringsagent die dat kan afgeven, gezien ze geen verzekering kunnen afgeven op een auto met buitenlands kenteken.
Let wel als je toch een aanschaft, dat je dit doet bij de senegalese grens, vaak kan je em niet afsluiten bij de Gambiaanse grens!
Succes
Ik ben bezig met een visumaanvraag voor Mauritanie. Volgens de website van ADAC (instantie die carnets de passage uitgeeft) is een een carnet niet nodig voor Mauritanie. Volgens de ambassade van Mauritanie in Brussel echter wel, nu wordt mijn aanvraag dan ook geweigerd. Heeft iemand hier ervaring mee en een tip voor me?
Dan is het nog zo dat de auto waarmee ik ga nog niet op kenteken staat. Ik kan dus ook geen verzekeringspapieren overleggen aan de ambassade. Wel heb ik verzekeringspapieren van mijn dagelijkse auto die misschien bij kunnen dragen aan de aanvraag.
Kan iemand met vertellen of er op het visum ook daadwerkelijk staat dat je per auto inreist en welk kenteken die auto heeft?
hi, senegal’s grens staat bekend als corrupt. het gaat je sowieso geld kosten daarlangs te komen. zorg dat al je papieren in orde zijn.
kaart brun-verzekering, autopapieren, fiche’s, evt inentingeisen, paspoorten en visa, banden reserve spullen en brandblusser -kostem haast een bekeuring, gelukkig vond ik hem op tijd) driehoek- gereedschap ed.
ook ehbo spullen en leg je medicijnen ergens anders.
Mauretanie gebruikt in principe net zoals togo geen carnet maar maken eerst hun eigen papieren aan, - betalen- 20 euro, daarna stempelen ze alsnog het carnet af op verzoek.
Don & Kim Greene <[EMAIL=“kdgreene58@gmail.com”]kdgreene58@gmail.com> hebben een reis gemaakt en kunnen wellicht advies geven mail ze gerust het zijn leuke mensen en doe ze de groeten van hans en teja.
Hi, wij willen binnenkort naar Gambia reizen met een 4x4 busje.
Hansu: wat bedoel je met ‘fisches’ als je het hebt over ‘papieren in orde hebben?’
kan iemand ons vertellen welke info je nu zeker nodig hebt voor het aanvragen van een visum: op de ANWB-site staan minder eisen genoemd dan bij de Ned. Visumdienst en jullie geven nog meer items aan (zoals carnet de passage en Rob heeft het nog over ‘verzekeringspapieren auto’.). heel verwarrend allemaal.
verder nog tips/tricks?
alvast bedankt voor alle info :dag:, Hanne
Hallo Hanne,
Wij zijn uiteindelijk niet verder dan de westelijke Sahara gegaan. Dit had niet met het visum te maken maar met gewijzigde reisplannen onderweg overigens. Wat ik me nog herinner van de visumaanvraag: carnet de passage is niet perse nodig, je moet dan bij je aanvraag aangeven dat je vliegt en een kopie van een ticket of aankoopbewijs bijsluiten (wees creatief). Op je visum staat verder niets over vervoersmiddel en carnet is niet noodzakelijk.
Ik heb mijn aanvraag niet via visumdienst maar direct via de ambassade in Brussel geprobeerd. Lastig, ik kreeg niet het gevoel dat ze daar erg in meewerk-stand staan. Schijnt makkelijker te gaan via de ambassade in Marokko (Casablanca meen ik).
Fiche is een papier waarop je je persoonsgegevens (incl beroep - altijd student als het enigszins kan conform je leeftijd, huwelijkse staat), kenteken van de auto, aard van je reis (toerisme). Scheelt een hoop schrijfwerk en bespoedigt de doorgang. Documentje van maken en 50x printen.
Erg veel plezier gewenst op je reis!
Hi hannepeet,
staat
fische is al uitgelegd denk ik. wij maakten er 150 waarvan een 30 in kleur.
sommige politiemensen vinden dit prachtig.
Senegal bekend om moeilijk te doen bij de grens, dit om geld te generen. Wij konden het laten liggen.
Misschien is het het leukste om een keer met elkaar te bellen.
We kunnen dan makkelijker over e.e.a. praten.
Het carnet bijv. ja kan zonder, maar het kost per grens meer tijd en geld om elke landelijke papierwinkel te doorlopen. Elk land wil zeker zijn dat - of je betaald invoerrechten bij vertrek zonder auto, of de auto vertrekt weer met jou. Het carnet geeft hen de financiële zekerheid dat dit goed gaat, en zonder carnet wordt je doopceel geleegd en komt de auto in je paspoort.
Is de auto niet te kostbaar dan en neem je hem weer mee terug dan is een carnet fijner. Voorwaarden van het carnet vindt je bij adac Duitsland.
Je geeft een garantie bedrag af (hou de waarde van je auto laag) of stort het garantie bedrag, vooraf.
Voor verdere tips is het bellen te prefereren. 06 54 687 515
bvk in de avond. of vast nr 0725 719 408
wij hebben route marokko in gps garminformaat voor je van marokko-topo t/m acra ghana evt. slaapplekken t/m benzine stations en controleposten.
groet hans u
ja-kan dit bevestigen-lees toevallig net 2 boeken (meer uit interesse, want heb niet eens rijbewijs) over (evt. per auto) reizen door West-Afrika, De verzamelde CFA-franc landen vragen geen carnet meer.
Dat embassies '‘moeilijk’'doen komt natuurlijk door je NL houding en onbekendheid met het fenomeen dat veel embasies met straatarm personeel geheime afspraken hebben met die visumdiensten die hun steeds wat toeschuiven. Ook Rusland staat daar trouwens om bekend.
Dat personeel op embassies vaak zelfs maanden later nadat regsls zij gewijzigd van hun thuisland niet op de hoogte zijn is ook al geen onbekend fenomeen-speciaal voor Afrika. Dat is pas een klein 1e stapje in je Afrikaanse avontuur-als je nu al boos wordt, ontplof je nog als je eenmaal daar bent. ja, deze wereld is wreed-en gezond verstand over hoe die werkt lijkt ook vaak pas na dit soort reizen bij de witneuzen aan te groeien.
een carnet moet worden afgegeven door het land waar de auto staat ingeschreven-dus at moet de ANWB voor NLers zijn.
t.a.v. bkkflyer,
dank voor opmerkingen.
De moeilijkheden liggen bij de Senegalese grens. daar wil men geld.
hier kan je alles perfect regelen tot en met de verzekering voor de cart brun landen toe. De www.visum.nl vindt je perfecte uitleg wat er nodig is om een land te bezoeken. er is echter een verschil t.a.v. een vliegbezoek en met een voertuig. groet hans u
aan hans u en bbkflyer: dank voor jullie zeer bruikbare tips! :zon02: hans ik maak graag gebruik van je aanbod om telefonisch meer te weten te komen (misschien al vanavond).
Peter vond zelf nog ergens een goede tip: je kan in Mauretanië al een korte autoverzekering afsluiten voor Senegal zodat je Senegal verzekerd binnenkomt (bij bv. SAAR Ass., Rue J. Kennedy, Nouakchott).
groet Hanne
De ambassade van Mauritanië geeft geen visa af als er geen carnet de passage of een boekingsverklaring van heen- en terugvlucht is bijgevoegd.
Kijk op www.visumdienst.com
Hallo visum,
thanx; daar waren we inmiddels al achter.
hebben dan ook netjes carnet de passage aangevraagd, en een kopie hiervan samen met een kopie van de inentingsbewijzen van Gele Koorts en Cholera toegevoegd (deze zijn zover we het hebben kunnen achterhalen ook nodig als je over land doorreist).
en zowaar: na 11 werkdagen hadden we zomaar ons paspoort retour MET het visumstempeltje van Mauretanie cheer.
dus met een beetje geluk is de camper volgende week klaar, en gaan we vertrekken!!!:dag:
groet, Hanne
ik ga 22-10 naar Gambia rijden, na alle info, wordt het steeds ondoorzichtelijker voor mij. wel of geen carnet , is een passavant of laiser paser niet voldoende? heb de aanvraag vpor carnet wel al ingevuld, maar wat een gedoe met al die uitleg,krijg je je geld ooit terug als je je auto achtrelaat in gambia? wat te doen, wie weet raad, liebseth
Even attentie voor de doe-het-zelvers bij het aanvragen van een visum voor Mauritanie. Sinds begin dit jaar heb je een bevestiging nodig van een hotel/campement waar je verblijft.
Tezamen met het gedoe rond het carnet de passage is het wellicht verstandiger om een visum te halen in Rabat. Scheelt ook nog eens de helft in de kosten.
Voor 11 uur melden en de volgende dag na 13 uur het visum halen. Hou goed de islamitische kalender in de gaten, want bij elke feestdag is de ambassade (vaak zelfs twee dagen) gesloten.
Overigens is de klantvriendelijkheid in Brussel wel honderd keer beter dan die in Rabat.
De Mauritaanse toeristische sector is overigens druk aan het lobbyen om visumplicht voor toeristen af te schaffen.
Ik heb de coordinaten van de ambassade in Rabat op mijn Garmin. Die plaats ik hier binnenkort.